نگاهی جدید به الگوی 4p در بازاریابی

 In نوشته‌های عمومی

فلسفه معروف 4P بیش از نیم قرن پیش ابتدا توسط نیل بوردِن مطرح و جِرِمی مکارتی آمریکایی آنرا منتشر و به اسم آمیخته(آمیزه)بازاریابی توضیح داد. که بعدها به 4P کلاسیک در رشته بازاریابی شهرت یافت. به طور خلاصه و مختصر 4P یعنی: ما چه محصولی داریم، با چه قیمتی؛ در کجا، چگونه و با چه روشی آنرا عرضه و ارائه میکنیم…
با پیشرفت و توسعه دانش بازاریابی 4P به 7P و 9P و امروز تا 44P هم گسترش پیدا کرد. اما یکی از کاملترینِ این لیستها 20P+1P هست که در زیر برای شما آورده شده است.

 

💠 20 + 1p,s MarketingMix:

1- محصول / Product
2- قيمت / Price
3- توزيع-مکان / Place
4- ترويج-ترفیع / Promotion
5- افراد-مردم / People
6- بسته‌بندی / Packaging
7- قدرت / Power
8- برنامه ریزی / Programing
9- متقاعدسازی / Persuasion
10- ارائه / Presentation
11- روابط عمومی / Public Relations
12- مشارکت / Participation
13- بررسی و کاوش / Probe
14- وضعيت محيطی / Physical Evidence
15- حفاظت / Protection
16- فرآیندها / Processes
17- اشتیاق-تعصب / Passion
18- نمایش / Performance
19- اکتشاف(مشتری یابی) Prospecting
20- شرکا / Partners

🌟 21- سیاست / Policy 🌟

 

*اگر شما همه موارد بالا را هم در نظر بگیرید. اما سیاست کاری و فکری نداشته باشید قطعا میبازید؛ داشتن درایت در سیاست از سیاسی کاری جداست.

تهیه و تنظیم: امید ملائکه – مشاور برندینگ

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts

Leave a Comment