چه کسی به برند شخصی نیاز دارد؟

 In برندسازی شخصی

در دنیای مدرن امروز، با توجه به پیشرفت صنایع تجاری و دنیای کسب و کار این طور به نظر می‌رسد که همه‌ی ما به برندینگ شخصی نیاز داریم. یکی از اصلی‌ترین دلایل اهمیت پرسونال برندینگ یا همان برندسازی شخصی این است که مشتریان و مخاطبان ما حق انتخاب دارند. تفاوتی نمی‌کند در چه صنفی فعالیت می‌کنید، امروز گزینه‌های زیادی برای انتخاب پیش روی مشتریان ما قرار دارد. هنگامیکه شما یک برند تجاری دارید باید همه‌ی رقبا را در زمینه‌ی کسب و کار خود کنار بزنید. برند تجاری شخصی به شما این امکان را می‌دهد تا در دریایی از رقبای تجاری، شما را به خاطر بسپارند.

برندینگ شخصی که در جهان با عنوان پرسونال برندینگ شناخته می‌شود، یک سیستم مخفی و یا یک استراتژی سایه‌ای که در پس‌زمینه‌ی تجارت شما فعال باشد تا افراد بیشتری را برای خرید از شما فریب دهد، نیست! بلکه برند شخصی شما بر پایه‌ی خصوصیات شما شکل می‌گیرد تا از طریق آن بتوانید به راحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و مشتریان از طریق برندینگ شخصی شما را از میان رقبا انتخاب کنند.

برندسازی شخصی هم اصولی دارد

اما برای استفاده از قدرت برند شخصی باید حساب شده عمل کنید. مردم شما را بر اساس خصوصیاتی از شما که می‌بینند طبقه‌بندی می‌کنند. بنابراین با برندسازی شخصی خوب و بهینه کنترل تأثیری‌گذاری خود بر روی مخاطبان را بدست می‌گیرید. سعی کنید به بهترین شکل ممکن از طریق روش‌های موجود برند شخصی خود را بسازید و آن را همگانی کنید.

برندسازی شخصی باید سه امر اساسی را برای شما انجام دهد که به صورت خلاصه در زیر به هریک می‌پردازیم و بعد از آن، بحث را ادامه خواهیم داد.

۱- ارائه‌ی هویت متمایز بوسیله‌ی پرسونال برندینگ

برندسازی شخصی باید قادر باشد شما را از دیگران متمایز کند. باید به ویژگی‌هایی در شخصیت، رفتار، خدمات و حتی گاهی سبک زندگی شما تأکید داشته باشد تا از شما چیزی متفاوت از دیگران در ذهن مخاطبانتان ایجاد کند

۲- القاء یک پیام متقاعدکننده به مخاطبان

چرا مخاطبان و مشتریان بالقوه باید شما را انتخاب کنند؟ آیا آن پیامی که برند شخصی شما به مخاطبانتان القاء می‌کند، یک پیام متقاعد کننده‌ است؟ آیا نفعی به آنها خواهید رسانید؟ آیا تمایزی را که در شما نسبت به رقبایتان به نمایش گذاشته، برای مخاطبان و مشتریان‌تان سودبخش است؟ پس مهم است که پیام برند شخصی شما متقاعد کننده باشد.

در همینجا به یکی از رازهای شکست افرادی که بدون آگاهی پا به عرصه برندسازی شخصی می‌گذارند پی می‌بریم. آنها هرروز خود و هویت‌شان را در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، دنیای مجازی و حتی در حضور اطرافیان به نمایش می‌گذارند. گاهی متحمل هزینه‌هایی بالا برای انتشار گزارشی خبری از خود در مجلات مختلف می‌شوند، اما نتیجه‌‌ی مطلوب را که برایشان کسب درآمد بیشتر است بدست نمی‌آورند. آنها حتی اگر بخاطر سبک زندگی‌ بخصوص‌شان مورد استقبال واقع شوند، در بسیاری از اوقات خدماتشان مورد توجه مخاطبان واقع نمی‌گردد. سوال این است که چه کاری انجام ‌می‌دهید تا مخاطب، به کالا و خدمات شما اعتماد بیشتری کند؟

۳- جلب مخاطبان و مشتریان ایده آل به سوی شما

در بسیاری از موارد، هدف از برندسازی شخصی و یا همان پرسونال برندینگ همین است که شما بتوانید مشتریان ایده‌آلی را به سوی خودتان جذب کنید. اگر می‌خواهید در کسب و کار خودتان، تبدیل به یک برند شخصی شناخته شده شوید تا از مزایای آن بهره‌مند گردید، فرایند برندسازی شخصی شما حتما و حتما باید نگاهی به این موضوع داشته باشد. آیا فرایندی که دنبال می‌کنم قادر است مشتریان ایده‌آل را به سوی من جلب کند؟

در اینجا نیز به یکی از ویژگی‌های مثبت و به قولی مزایای برندسازی شخصی پی می‌برمی. برندسازی شخصی به شما حق انتخاب می‌دهد! شما می‌توانید با کنترلی بسیار زیاد، مخاطبان و مشتریان دلخواهتان را به سوی خود جذب کنید. توصیه می‌کنم مقاله‌ی من با نام برندسازی شخصی به شما حق انتخاب می‌دهد را مطالعه کنید.

اصول برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ

داشتن یک برند شخصی قدرتمند چه فوایدی دارد؟

داشتن برند شخصی یک تجریه‌ی متمایز را برای شما به همراه دارد. از طریق برندسازی شخصی شما با افرادی در ارتباط خواهید بود که تمام خصوصیات شما از جمله نحوه‌ی لباس پوشیدن، رفتارها ، نحوه‌ی صحبت کردن و چیزهایی که در مورد آن صحبت می‌کنید، و حتی تجارت و کسب و کار شما برای آن‌ها جذاب است. بیایید چند مورد را باهم به صورت خلاصه در مورد فواید داشتن یک برند شخصی قدرتمند مرور کنیم:

۱- وقتی شما توسط برند شخصی متمایز می‌شوید، با قدرت بیشتری در کسب و کار خود پیش می‌روید و فرصت‌های بیشتری به سراغ شما خواهند آمد.

۲- از طریق پرسونال برندینگ مشتریان بالقوه زیادی به سوی شما جذب می‌شوند.

۳- از طریق برندسازی شخصی شما این فرصت را در اختیار داشت تا مخاطبان و مشتریان خود را انتخاب کنید

۴- ارزش بیشتری پیدا می‌کنید و پول بیشتری بدست خواهید آورد

۵- بسته به قدرت برند شخصی‌تان شما تعیین کننده‌ی بازار خواهید بود.

۶- فرصت‌های همکاری زیادی کسب خواهید کرد

۷- مخاطبان در زمان لازم شما را با هویت برند شخصی‌تان به یاد می‌آورند.

۸- زمانی که شما برندسازی شخصی را به درستی انجام داده باشید، مخاطبان باب میل خود را به درستی جذب خواهید کرد و می‌توانید با آن‌ها ارتباط صحیح و مفید برقرار کنید.

۹- و بسیاری موارد دیگر که به زودی می‌توانید در کتاب جدیدم که در حال نوشتن آن هستم به آنها دسترسی پیدا کنید.

فواید برندسازی شخصی

اما چگونه یک برند شخصی  قدرتمند ایجاد کنیم؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که برندسازی شخصی در دنیای کسب و کار، درباره‌ی کسب و کارهای غیر اصولی و تجارت‌های بی‌پایه و اساس نیست. البته این را هم بدانید که کسب و کارهای نوپای زیادی در دنیای امروز شکل گرفته‌اند که در نگاه اول شاید از نظر شما بی‌پایه و اساس باشند(درحالی که اینطور نیست).

امروز، منتقد غذا و رستوران یک شغل پر درآمد است که با امتحان کردن غذاهای گوناگون در رستوران‌های مختلف نظر خود را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد و از طرق مختلف کسب درآمد می‌کند. این کسب و کار زیرمجموعه‌ای از بحث مارکتینگ و تبلیغات قرار می‌گیرد و به هیچ‌عنوان یک کسب و کار غیر اصولی و بی‌پایه نیست. همینطور ساخت ویدئو و انتشار آنها و به دنبال آن کسب درآمد از بازدید ویدئوها نیز یک شغل امروزی است که شاید بسیاری از افراد در این دوران ساعت‌های زیادی را در طول روز صرف آن می‌کنند. ولی برندسازی شخصی در هر کسب و کاری (چه امروزی و چه دیروزی) قابل پیاده‌سازی و اجراست.

منظور از کسب و کارهای بی‌پایه، کسب و کارهایی است که هیچ‌چیز در آنها مشخص نیست. اینکه از کجا می‌توان کسب درآمد کنم؟، شرکای تجاری من کدامند؟، به چه منابغی احتیاج دارم؟ و سوالاتی دیگر که باید پاسخی برای آنها داشته باشید. پس مطمئن شوید کاری که در راستای برند شخصی خود انجام می‌دهید فقط یک تلاش بی‌ارزش برای جلب توجه و یکتا بودن بدون حصول نتیجه نباشد.

برای ایجاد برند شخصی خود باید دقت کنید که چه چیزی شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند و با تمرکز بر روی آن به برندسازی شخصی اقدام کنید. در ابتدا با پاسخ به سوالاتی در مورد خود و کسب و کارتان شروع کنید:

– چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟

– چه کاری را نمی‌خواهید انجام دهید؟

– چه چیزی ارائه می‌دهید؟

– چگونه آن را ارائه خواهید داد؟

ش- و…

بعد از این مرحله سیستم اعتقادی خود را مشخص کنید:

– چشم انداز بزرگی که از خود و تجارت شخصی خود در آینده دارید چیست؟

– چگونه می‌خواهید خود را در میان مردم معرفی کنید؟

– ارزش‌های شخصی و تجاری که شما را برای بهترین عملکرد راهنمایی می‌کنند چیست؟

چند نکته‌ی کوچک در برندسازی شخصی

زمانی که به یک برند شخصی قدرتمند تبدیل شدید، موفقیت شما و پیشرفت شما دیگر وابسته به شکل ظاهر لوگوی شما و یا شعارهای تجاری شما نیست، بلکه شما به‌عنوان یک برند موفق و قابل اعتماد در ذهن مخاطبان ثبت شده‌اید و حالا وقت برداشت نتیجه است.

در نهایت به این مسئله فکر کنید که می‌خواهید مخاطبان بعد از برقراری ارتباط با شما چه احساسی داشته باشند و برند شخصی شما چه احساساتی را تحریک کند. مطمئن شوید پس از این ارتباط تجاری احساس رضایت‌مندی در مشتریان فراهم شده باشد.

در بسیاری از موارد، در ابتدای مسیر شما برند شخصی خود را توسط آنچه که تجارت شما حکم می‌کند توسعه می‌دهید. سپس برندینگ شخصی خود را بوسیله‌ی اینکه چه کسی هستید، به چه کسانی خدمت می‌کنید و چگونه آن‌ کار را انجام می‌دهید سفارشی می‌کنید.

وظیفه‌ی تقویت کردن برند شخصی شما به عهده‌ی خودتان است. روش برندسازی شخصی خود را پیدا کنید، با متخصصین این حوزه مشورت کنید، مهارت‌های عمومی مانند فنون ارتباطی و قدرت سخنرانی خود را تقویت کنید و از هر طریقی تأثیرگذاری پرسونال برند خود را افزایش دهید. شما از این طریق باید مخاطبان بیشتری به‌دست آورید.

پرسونال برندینگ در دنیای دیجیتال امروز بسیار مهم است. فرقی نمی‌کند که شما یک رسانه‌ی اجتماعی یا یک بازاریاب و یا یک کارآفرین باشید؛ تلاش برای جذب مخاطبان هدف و ارائه‌ی خدمات به آن‌ها از مسأله‌ای است که به پیشرفت شما کمک می‌کند. برندسازی شخصی قطعاً در تعیین سطح موفقیت شما به شدت تأثیرگذار است. با استفاده از برندینگ شخصی می‌توانید در ذهن مخاطبان بهتر ثبت شده و از سایر رقبا متمایز شوید.

نکته آخر

در انتها باید بدانید که برندسازی شخصی یک پروسه‌ی زمان‌بر اما به شدت ارزشمند است که نیاز به کسب مهارت و دانش دارد. توصیه می‌کنم مقالات من را در این وب‌سایت دنبال کنید تا به بهترین نتایج در برندسازی شخصی دست پیدا کنید. همینطور می‌توانید با شرکت درکارگاه‌های عملی برندسازی شخصی، فرایند برندسازی شخصی خودتان را به صورتی کاربردی و واقعی در کنار ما انجام دهید. برای اطلاع از کارگاه‌های جدید برندسازی شخصی (و مهارت‌های وابسته) قادر خواهید بود از فرم زیر در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 7 comments
  • Aria
    پاسخ دادن

    Merci az rahnemayton

  • یونیتی
    پاسخ دادن

    با تشکر. ممنون از مطالب عالی و جذابتون.
    چیزی که کاملا در این عصر رقابت مشخص هست اینه که همه به برند شخصی احتیاج دارن
    چه در زندگی شخصی،چه کاری
    ممنون از شما استاد گرانقدر

  • saba
    پاسخ دادن

    ممنون از مطالب خوبتون در حوزه برندسازی شخصی.
    من در یکی از سمینارهاتون شرکت کردم و از اون روز دیگه عنوان برندسازی شخصی برای همیشه در ذهنم حک شد.
    شما فوق العاده هستین

  • mahsahashemi
    پاسخ دادن

    بله به نظر من برند سازی یکی از مهم ترین اصول تجارت هست

  • پی
    پاسخ دادن

    ممنون از مطالب مفیدتون

  • یوسف عزیزی
    پاسخ دادن

    واقعآ عالی بود
    من مدتی است که در حال انجام کارهای اینترنتی هستم . خیلی به این موضوع برند شخصی فکر کردم .
    خیلی در سطح اینترنت جستجو کردم اما هیچ کجا توضیحاتی مثل سایت شما ندیدم
    من یک سوال دارم . اسمی که برای یک وبسایت و یا فروشگاه انتخاب میکنیم . رو میتونیم به عنوان برند شخصی استفاده کرد
    منظورم از اسم شخصی
    مثلا من به اسم دخترم یک دامنه و یک فروشگاه دارم . اما همیشه فکر میکنم زیاد روی این اسم تکیه کنم . شاید نا خوشآیند باشه

    • آرین سلیمانی
      پاسخ دادن

      سلام خدمت شما دوست خوب.
      بهتر هست فعالیت شما با نام شخصی خودتان انجام شود. یا نام وبسایت و یا توضیحات وب‌سایت نام شما را نشان دهند. از این طریق برند شخصی شما قدرتمندتر خواهد شد.
      مخاطبان شما، باید شما را بشناسد و با شخص شما ارتباط برقرار کنند

Leave a Comment