پنج نکته مهم در برندسازی شخصی و پرسونال برندینگ

 In برندسازی شخصی

برند شخصی تعیین‌کننده‌ی شیوه‌ی نمایش شما در جهان و قضاوت انسان‌ها در مورد شما است. همانطور که در مقالات دیگر به این موضوع به صورت جدی اشاره کرده‌ام، من و شما هم‌اکنون نیز دارای برند شخصی هستیم. برند شخصی شما در حال حاضر همان‌چیزی است که دیگران در مورد شما می‌پندارند. به عبارتی حتی قبل از اینکه به صورت جدی قدم در برندسازی شخصی گذاشته باشید، اطرافیان، همکاران، مدیر و خانواده، برداشتی از شخصیت و هویت شما دارند که همان برند شخصی کنونی شما را تشکیل می‌دهد.

چه هنگامی‌که مردم می‌دانند شما چه کسی هستید، چه هنگامی که تلاش می‌کنند شما را بشناسند یا در مورد شما تحقیق کنند، به کمک یک برند شخصی قدرتمند و با اعتبار می‌توانید خودتان را به بهترین شکل به آنها ارائه کنید و تأثیری به شدت قدرت‌مندتر از گذشته بر آنها بگذارید.

هم‌چنین اگر در زمینه‌ی برندسازی شخصی به ‌اندازه‌ی کافی فعالیت نکرده باشید، بدون شک اصلاً به صورتی خوب و ایده‌آل در جامعه شناخته نخواهید شد. اما حالا که تصمیم گرفته‌ایم پا به عرصه برندسازی شخصی بگذاریم، سؤال اصلی این است که چه نکاتی را باید برای برندسازی شخصی مد نظر قرار دهیم تا به کمک آنها به ‌اندازه‌ی کافی اعتبار به دست آوریم؟

این نوشته قصد دارم با شرح پنج مورد که در فرآیند برندسازی شخصی به آن نیاز دارید، شما را در این زمینه راهنمایی کنم. با من همراه باشید.

در فرآیند برندسازی شخصی تعریفی صادقانه‌ای از خود ارائه دهید

ساختن یک برند شخصی نامعتبر بسیار سخت‌تر از برندسازی شخصی صادقانه است! قاطعانه عمل کنید و صداقت را تا آخرین مرحله از مراحل برندینگ شخصی حفظ کنید. در مورد خودتان راست بگویید. همان‌چیزی را نشان دهید که هستید. به همان چیزی گرایش و تمایل نشان دهید که واقعاً از درون شما را به پیش میراند.

صداقت یا عدم صداقت در برندسازی شخصی

البته برخی از فعالان و متخصصان عرصه برندسازی شخصی معتقدند برای داشتن برندی شخصی که مردم آن را بپذیرند و به آن علاقه نشان دهند باید در بعضی از موارد تغییر شکل و فرم داد و بر اساس نظر مخاطبان پیش رفت، اما در بلند مدت این شیوه خسته‌کننده خواهد بود. این روش ممکن است در مدت کوتاهی به اعتبار برند شخصی شما کمک کند اما برند باید انعکاسی از خود واقعی شما باشد. از چیزی که به آن ایمان و اعتقاد دارید…

پس وقتی به اینجا می‌رسیم سؤال این خواهد بود که آیا به خود واقعی و اهدافتان ایمان‌دارید؟ اصلاً هدف شما چیست؟ برای دست‌یابی به چه چیزی تلاش می‌کنید؟ ارزش‌های واقعی شما کدامند؟ نقاط قوت و نقاط ضعف شما کدام است؟ از انجام چه کارهایی احساس قدرت می‌کنید؟ به کدام ارزش‌های اجتماعی اهمیت می‌دهید و فلسه‌‌ی شما چیست؟ اینها تماماً سوالاتی هستند که در یک پروسه برندسازی شخصی اصولی باید به آنها پاسخ دهید. من نیز در کارگاه‌های برندسازی شخصی تماماً پاسخ این موارد را یک به یک با شرکت کنندگان کنترل می‌کنم.

فراموش نکنید که انسان‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اگر شما خود واقعیتان را نشان ندهید یا اگر آن‌ها فقط احساس کنند که چیزی که از شما می‌بینند جعلی است، دیگر هرگز به شما اعتماد نخواهند کرد و این یک تهدید جدی خواهد بود. حتی اگر آن‌ها برای مدتی خریدار شخصیت غیر واقعی برند شما باشند، به ‌زودی و با کوچک‌ترین ناسازگاری و مشکلی آن را ترک خواهند کرد. آنها به صورت ناخودآگاه متوجه تناقضاتی میان رفتارها، شخصیت واقعی شما، فعالیت‌های شما و حتی نوشته‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان خواهند شد.

ساختن یک برند شخصی در درجه‌ی اول به‌درستی و درک واقعی شما از خودتان وابسته است. بعد از آن که تعریف درستی از خود واقعیتان به دست آوردید، می‌توانید آن را به جهان معرفی کنید. ماسک خود را در بیاورید و از این‌ که دیگران شما و برند شخصیتان را با چهره‌ی واقعی ببینند، نترسید. پیشنهاد می‌کنم در این مورد مقاله‌ی انقلاب نقاط قوت را نیز مطالعه کنید تا متوجه شوید حتی وقتی خود واقعی‌تان را دنبال می‌کنید، بازده شما نیز چندین و چند برابر خواهد شد.

تأثیر حرف زدن در مورد اهدافتان و سخنرانی کردن را فراموش نکنید

اگر شما به‌ عنوان مؤسس یک شرکت یا مجموعه به دنبال اعتبار بخشیدن به برند شخصی خود هستید، باید مرتب با اعضای مجموعه و دیگران در باب شرکت خود و اهداف آن صحبت، و گاهی سخنرانی کنید. توصیه می‌کنم دراین مورد سلسله مقالات توانایی سخنرانی در برندسازی شخصی را مطالعه کنید تا بر قدرت سخنوری خود بیافزائید.

همواره از حوزه‌ی دانش و تخصص خود سخن بگویید و نشان دهید که می‌دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید. وبلاگ، وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو مانند آپارات و youtube می‌توانند نقطه‌ی شروعی برای صحبت‌کردن در حوزه‌ی تخصص شما در پرسونال برندینگ باشند.

قدرت سخنوری در برندسازی شخصی

در فرآیند برندسازی شخصی باید از هر تریبونی که در اختیار شما قرار دارد استفاده کنید. ممکن است ابتدا این سخنرانی‌ها درون شرکت و سازمان شما صورت بگیرید و مخاطبان شما فقط کارمندان و همکارانتان باشند، اما به‌زودی برای سخنرانی در جاهای بزرگ‌تری دعوت خواهید شد و این برای برند شخصی شما و اعتبار بخشیدن به آن بسیار مؤثر خواهد بود. این مورد را هم درنظر بگیرید که برای استفاده‌کردن از تریبون‌های مختلف برای سخنرانی ممکن است به صورت غیرمترقبه دعوت شوید. مثلاً ممکن است از یکی از مطبوعات، تلویزیون و یا کنفرانس‌های مرتبط با شما تماس گرفته شود. پس توصیه می‌کنم همیشه موضوعی را در ذهن داشته باشید تا بتوانید برای اینگونه سخنرانی‌های بدون آمادگی از آن استفاده کنید.

تجربیات خود را نشر دهید

برای آن‌که برند شخصی شما معتبر باشد و در فرآیند برندسازی شخصی موفق باشید، خوب است که تجربیات و دانش خود را در زمینه‌ی تخصص خود به ‌عنوان یک مقاله بنویسید و در اختیار دیگران قرار دهید. این کار باعث می‌شود کم‌کم در همه‌ جا شناخته شوید. نگاه اجمالی به پوشش مطبوعاتی در جهان نشان می‌دهد که هر فردی که به‌طور منظم از اینترنت به ‌عنوان یک ابزار روزمره استفاده می‌کند، برندهای بسیاری را می‌شناسد. حتی افرادی که به ‌جای اینترنت علاقه‌مند به مطبوعات چاپی هستند نیز در این زمینه اطلاعاتی قوی دارند و اگر شما با مقالات خود در این فضاها حضور داشته باشید، قدم مثبتی در زمینه‌ی موفقیت برند شخصی خود برداشته‌اید.

موضوع دیگر مصاحبه با اصحاب رسانه و وب ‌سایت‌ها است. اگر چنین موقعیتی برای شما فراهم شد، حتی با وجود مشکلات و چالش‌هایی که مصاحبه کردن ممکن است برای شما ایجاد کند، در جهت موفقیت برندینگ شخصی خود آن‌ها را بپذیرید و مصاحبه کنید. این‌یک روش قدرتمند برای نشان دادن این است که شما که هستید، اهدافتان چیست و چطور به درد جامعه می‌خورید.

حتی شما انتشار مقاله را از هیمن امروز نیز می‌توانید در وب‌سایت شخصی یا وبلاگ خود شروع کنید! اوه، متوجه هستم… احتمالاً تا این لحظه وب‌سایت شخصی خودتان را راه‌اندازی نکرده‌اید. احتمالاً به شما گفته شده داشتن یک وب‌سایت شخصی هزینه‌بر است! اما باور کنید شما در طول سال، چندین برابر این مخارج را برای سرگرمی و رونق کسب و کارتان خرج می‌کنید. این درحالی است که خودروی شما بعد از کارواش دوباره کثیف خواهد شد؛ غذایی که تهیه کرده‌اید لذتش فراموش خواهد شد؛ اما وب‌سایت شما همیشه در دنیای اینترنت باقی خواهد ماند.

داشتن یک وب‌سایت، نشر تجربایت و گپ زدن با صاحبانه رسانه می‌تواند قدرت نام تجاری و برند شخصی شما را افزایش دهد. پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی «وب‌سایت یا کارت ویزیت» و «وب سایت یا شبکه اجتماعی» را همین حالا مطالعه کنید و مطالبی را که در آنها با شما به اشتراک گذاشته‌ام را از دست ندهید.

حضور در اینترنت را حتی جدی‌تر نیز بگیرید

فضای اینترنت با امکاناتی که دارد مکان مناسبی برای رصد میزان محبوبیت برند شخصی شما است. اینکه نام شما در کدام مطبوعات و رسانه‌ها ذکر شده؟ اینکه آیا فعالیت‌ها و سوابق شما در نگاه مخاطبان وجود دارند؟ اینکه آیا حضور و نظرات شما در آخرین نمایشگاه و کنفرانس، اصلاً دیده و شنیده شده یا نه؟

تعامل نزدیک با دنیای اینترنت و مخاطبان شرایطی فراهم می‌کند که همواره وضعیت برند شخصی خود را از نظر مشتریان مانیتور کنید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در زمینه‌ی برندینگ شخصی باید انجام دهید، این است که یک وب ‌سایت پر قدرت و استاندارد داشته باشید. به ‌این ‌ترتیب می‌توانید مرتب خود را در موتورهای جستجو با واژه‌هایی که برایتان مهم است افراد با آن‌ها شما را جستجو و بررسی کنید. هم‌چنین با امکاناتی مثل GOOGLE SEARCH CONSOLE که البته یکی از ابزارهای تخصصی برندسازی شخصی در دنیای اینترنت است راه‌های ورود به وب‌سایتتان را بررسی کرده و قدرت کلمات کلیدی خود را بسنجید.

اینترنت و برندسازی شخصی

همینجاست که تفاوت شما با دیگران مشخص خواهد شد. اگر همین امروز اقدام به راه‌اندازی وب‌سایت خود و آموختن مبانی برندسازی شخصی اقدام کنید، در آینده‌ای نه چندان دور صاحب یک برند شخصی قدرتمند خواهید بود. اما اگر این موضوع را پشت گوش بیاندازید، راهی به مراتب طولانی‌تر از قبل را خواهید پیمود.

اگر در فضای مجازی حضور دارید وب‌سایت و پروفایل خود را با اطلاعات کامل و دقیق کامل کنید. هم‌چنین از عکس‌های با کیفیت و حرفه‌ای استفاده کنید. مطالب و روزمه خود را به روز کنید و شبکه‌های اجتماعی را نیز نادیده نگیرید. اما فراموش نکنید که وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی هریک مزایای خود را دارند و باید مکمل یکدیگر قرار بگیرند. چرا مقاله‌ی «وب‌سایت یا شبکه‌اجتماعی» را همین حالا مطالعه نکنید؟

برای برندسازی شخصی، دانش خود را ارتقا دهید…

مهم نیست تا امروز برند شخصی شما موفق و با اعتبار بوده است. جهان با سرعتی باور نکردنی در حال پیشرفت است و شما مجبورید همواره با آخرین سطح علم در حیطه‌ی کاری خود به‌روز بمانید.

بدون شک برندینگ شخصی پروسه‌ای زمان‌بر است و درجا زدن در سطح علمی قبلی باعث از دست رفتن همه تلاشی می‌شود که در این خصوص انجام داده‌اید. همواره باید در حال مطالعه مقالات و کتاب‌های جدید در زمینه‌ی کاری خود باشید و دانش خود را ارتقا بدهید. در غیر این صورت افراد دیگری در جامعه جایگزین شما خواهند شد. برای اینکه با مطالب بیشتری در این رابطه آشنا شوید توصیه می‌کنم مقاله‌ی لحظاتی برای برند‌سازی شخصی را مطالعه کنید.

در نهایت فراموش نکنید که در برند سازی شخصی مهم است همواره خودتان باشید و هرگز در مورد آن چیزی که نبوده‌اید صحبت نکنید. چرا که این موضوع از اعتبار برند شخصی شما می‌کاهد. حتی حرف زدن در مورد نقاط ضعفتان می‌تواند درجه‌ی انسانیت شما را نشان داده و باعث کسب اعتبار اخلاقی برند شخصی شما بشود.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 15 comments
  • zahrateh
    پاسخ

    بسیار روان و تیتر وار وبه زبان ساده و قابل فهم نگارش شده بود. بسیار عالی.

  • mahan
    پاسخ

    سپاس بابت مطالب مفیدی که در اختیار ما قرارداده اید.
    اینکه در طول متن مقاله، به مقالات مرتبط موجود در این سایت و بعضا در سایت های دیگر لینک داده شده است بسیار برای اشنایی با مطالب وب سایت راه گشاست ولی پیشنهاد میکنم به جز این موارد، در انتهای مطلب به منابع و مراجع معتبر فارسی و انگلیسی بیشتری لینک داده شود تا به صورت گسترده تر و عمیق تری موضوع را مطالعه کنیم…سپاس از توجهتون

  • milad822
    پاسخ

    مطالب بسیار خوب و عالی بود متشکرم

  • صادق
    پاسخ

    موضوع کاملا جالب و قابل توجه ای است با اینکه همه درگیر آن هستیم ولی شاید کمتر فردی به آن دقت کرده ، این موضوع اینکه رفتار و گفتار ما در واقع همان برند ما مثل محصولات و شرکت ها است ، تعریف جالبی است و قابل تامل ، چونکه همان طور که یک برند تجاری معرف محصول یا نوعی خدمت است یک برند انسانی نیز می تواند معرف شخصیت طرز فکر و خیلی موارد بیشتر باشد ، مقاله دیدی جدید را ارئه کرده است .

  • پاسخ

    خیلی خوب بود ممنون

  • پی
    پاسخ

    عالی و مفید بود مرسی

  • مناقصات
    پاسخ

    با تشکر از مطلب خوبتون

  • مناقصات
    پاسخ

    با تشکر از اطلاعات که قرار دادید

  • پاسخ

    اقا دستتون درد نکنه خسته نباشید عالیییی بود

  • پاسخ

    سلام درود برشما وب سایت خیلی خوبییی بود ممنون از اشتراک گذاریتون موفق و پیروز باشید دوست عزیز.

  • پاسخ

    خیلی ممنون از سایت عالی و بسیار مفیدتون
    موفق باشید

  • پاسخ

    خیلی عالی و ممنون

  • بالابر
    پاسخ

    سلام مطلب فوق العاده خوووب و مفیدی رو در وبسایتتون به اشتراک گذاشتین
    موفق و پیروز باشید

  • وکیل
    پاسخ

    سلام با تشکر از مطالب مفید و جامعی که در سایت قرار دادید

  • خرید یوبوت
    پاسخ

    ممنون از سایت خووبتون ..مطلب فوق العاده خوووب و مفیدی رو در وبسایتتون به اشتراک گذاشتین

Leave a Comment