قدم‌هایی برای شروع پرسونال برندینگ

 In برندسازی شخصی

برند شخصی علامتی است که نشان دهنده‌ی نام و حرفه یک فرد است. برند شخصی تمامی‌فعالیت‌ها و موضوع فعالیت‌های شخص دارای برند را از سایر رقبا و همکاران او متمایز می‌کند. همینطور برند شخصی ضمن معرفی مهارت‌ها و توانایی‌های فردِ صاحب برند، باعث می‌شود که مشتریان و ذی‌‌نفعان وی بتوانند خدمات و محصولات او و یا خود حرفه و فعالیت او را نسبت به سایرین خیلی راحت‌تر تشخیص دهند.

ویدئوی زیر، معرفی مختصری از آنچیزیست که قرار است در این مقاله مطالعه کنید. پیشنهاد میکنم این ویدئوی حدودا ۴۰ ثانیه‌ای را تماشا کنید.

 

 چرا همه باید برند شخصی داشته باشند؟

برند شخصی علامتی است که اطراف نام و یا حرفه‌ی شما ایجاد می‌شود. شما از این علامت برای بیان مهارت‌ها، شخصیت و ارزش‌های خودتان استفاده می‌کنید. داشتن یک برند شخصی باعث می‌شود شما ابزاری داشته باشید تا بواسطه‌ی آن اقدام به برجسته نمودن و منحصر به فرد نمودن خودتان کنید. این منحصر به‌فرد بودن و برجسته بودن را به مردم انتقال دهید و در قالب آن انواع پیام را به جامعه ارسال کنید.

برندسازی شخصی باید برای همه‌ مهم باشد. برندسازی شخصی تنها مربوط به افراد خاص نیست و همانطور که با من و مقالاتم احتمالاً آشنایی دارید، با شما در مورد تبدیل شدن به ستاره‌های سینمایی صحبت نمی‌کنم. من در برندسازی شخصی متمرکز بر حوزه‌هایی هستم که اکثر شما در آنها فعالید (و نه خاص مانند بازیگری، فوتبالیست شدن و یا خواننده شدن).  در هر حوزه‌ای که هستید، برندسازی شخصی برای شما قطعاً لازم خواهد بود.

این ویدئوی کوتاه رو هم ببینید

 

برندسازی شخصی برای همه

یک دندان پزشک می‌تواند تبدیل به برند شخصی شود. یک معمار، یک کارآفرین، حتی یک کارمند، یک آشپز، طراح گرافیک، سخنران، مدرس، وکیل، مترجم، همه و همه می‌توانند تبدیل به یک شخص شناخته‌شده و مشهور در حوزه‌ی تخصصی خود شوند. تنها مسأله این است که آیا راه درست برندسازی شخصی را طی می‌کنند یا نه.

بر این نکته‌ نیز باید تأکید کنم که همه‌ی ما درحال حاضر دارای برند شخصی هستیم. همان فکری که دیگران درحال حاضر درمورد ما می‌کنند، همان شخصیتی و ویژگی‌هایی که از ما می‌شناسند، اینها همان برند شخصی کنونی ما را تشکیل می‌دهند. فردی تنبل یا زرنگ؟ فردی منفع طلب یا با هوش اجتماعی بالا؟ فردی با پشتکار یا دم دمی مزاج؟

این‌ها سوالاتی است که برند شخصی کنونی ما را برایمان روشن می‌کند. حالا که همه ما دارای برند شخصی هستیم، لازم است به آن توجه داشته باشیم و به صورتی آگاهانه و با برنامه ریزی، برند شخصی خودمان را قدرتمند کنیم، تعداد مخاطبان بیشتری جذب کنیم و نهایتاً در حوزه‌ی خودمان به فردی سرشناس و شناخته شده تبدیل شویم.

پیشنهاد می‌کنم بخوانید: برندسازی شخصی و بهای جدید شما

شما و پرسونال برندینگ

همانطور که یک برندسازی شخصی قوی بر توانایی‌های شما در کسب و کارتان و همچنین در فرایند تبلیغات و جذب فرصت‌ها و کسب شانس‌های بیشتر بسیار تأثیرگذار می‌باشد، توانایی‌های اولیه‌ی شما، دانش، تخصص، ارتباطات و سایر داشته‌های‌تان نیز بر فرایند برندسازی شخصی اثرگذارند.

لازم است تا برای یک برنامه‌ی پرسونال برندینگ قدرتمند تخصص کسب کنید و قبل از آن باید زمینه و حوزه‌ی برندسازی شخصی خودتان را روشن کنید. توصیه می‌کنم در این مورد مقاله‌ی من را مطالعه کنید: انتخاب زمینه برای برند سازی شخصی

برای کسب تخصص بیشتر در برندسازی شخصی نیز در مقاله‌ی لحظاتی برای برند‌سازی شخصی به این موضوع پرداخته‌ام و راه‌کارهایی را با شما به اشتراک گذاشته‌ام.

حوزه پرسونال برندینگ

قدم‌هایی برای شروع برندسازی شخصی

در اینجا می‌خواهم به برخی موارد لازم در برندسازی شخصی بپردازم. از شما می‌خواهم که به تک‌تک این موارد بیاندیشید و از همین امروزی هرکاری که از دستتان برای برند شخصی‌تان برمی‌آید انجام دهید. با من تا انتهای مقاله همراه باشید.

لطفاً وبسایت خود را ایجاد کنید

لطفاً این صفحه را ترک نکنید! باور کنید داشتن وب‌سایت در این زمانه کار سختی نیست، اما در عوض ارزش آن را خواهد داشت. قرار است شما برای برند شخصی خودتان وب‌سایتی داشته باشید تا به واسطه‌ی آن بیش از پیش شناخته شوید. وب سایت برای برند شخصی شما نقش یک رسانه‌ی عالی را بازی خواهد کرد.

اگر به دنبال داشتن یک نام معتبر و برند شخصی در این زمانه هستید، به شدت لازم است تا وب‌سایت خودتان را آماده کنید و این تنها یک شروع خواهد بود. چرا که داشتن وب‌سایت بدون محتوا نیز فایده‌ای نخواهد داشت! برای نمونه من برای گسترش برند شخصی خودم به صورت منظم مقالات کاربردی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهم. شما چه برنامه‌ای برای خودتان دارید؟

شبکه‌های اجتماعی را دریابید

پیش از این در مقاله‌ی وب سایت یا شبکه اجتماعی؟ برایتان توضیح داده‌ام که وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی برای برند شخصی شما دو کاربرد کاملاً متفاوت دارند. شما از طریق وب‌سایت خودتان بیشتر قادرید تا خدمات خودتان را شرح دهید و متنی متقاعد کننده برای آن بنویسید. در عوض، شبکه‌های اجتماعی شما نقش ویترین خواهند داشت. برقرار کردن ارتباط بین وب‌سایت و شبکه های اجتماعی کاملاً ضروری خواهد بود و البته نیازمند به یک استراتژی عالی.

ضمناً اگر اهل اینستاگرام هستید، توصیه‌هایی نیز برای افزایش فالور اینستاگرام برایتان در این مقاله دارم: توصیه‌هایی برای افزایش فالور اینستاگرام شما

social-media-personal-branding

منحصر به فرد بودن و توانمند بودن خودتان را ثابت کنید

در مورد ویژگی‌ها و توانایی‌هایی که در حرفه‌ی خودتان دارید و می‌توانند برند شخصی شما را تقویت کنند فکر کنید. اگر به قابلیت‌هایی که دیگران به شما می‌گویند در آن توانا هستید شک دارید، بهتر است باز هم در مورد آنها سئوال کنید با خودتان نیز کمی خلوت کنید. چند توصیه در این مورد برایتان دارم:

فضاهای خالی و نقاط قوت خود را کامل کنید

وقتی توانایی‌ها و نقاط قوت خود را به خوبی درک کردید، بهتر است در کامل کردن آن‌ها برای بهتر شدن برند شخصی خود بکوشید. همه چیز را به خوبی می‌توانید فرا بگیرید و در محدوده‌ی فعالیت خود به عنوان متخصص معرفی شوید. هرگز یادگیری را متوقف نکنید؛ مطالعه کنید، آموزش ببینید و ارتباطات خوب برقرار کنید.

دانش خود را به اشتراک بگذارید

حالا ارزش داشتن وب‌سایت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را درک خواهید کرد. یادگیری تنها کفایت نمی‌کند و شما باید آن‌ها را به دیگران انتقال دهید. این کار را با استفاده از ویدیو کلیپ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و نوشتن بصورت آنلاین و آفلاین انجام دهید. این درست جایی است که شما اثبات می‌کنید در مورد ادعاهای خود به خوبی تسلط داشته و در خصوص آن‌ها توانایی اجرا دارید.

این موضوع در فرایند پرسونال برندینگ شما بسیار تأثیر مثبتی خواهد گذاشت. این یکی از قدم‌های اصلی است که من نیز آن را با شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های برندسازی شخصی دنبال می‌کنم و دائماً درحال رصد فعالیت‌شان در این حوزه هستم.

در این مورد ویدئوی کوتاهی نیز برای شما ضبط کرده‌ام که می‌تواند مکمل این بخش باشد. خیلی کوتاه است و توصیه میکنم حتما ببینید:

 

خودتان باشید

سبک خود را پیدا کنید. شما نباید دقیقاً کاری را که دیگران انجام می‌دهند را انجام دهید و چشم بسته از آن‌ها پیروی و تبعیت کنید. از سبک و روش خود و منحصر به ‌فرد بودن خود استفاده کنید و بواسطه‌ی آن مشاغل و مشتریان خود را که آرزو دارید، جذب کنید. وقتی بر این نکته تأکید می‌کنم به یاد گری وینرچاک (Gary Vaynerchuk) (البته او یک نمونه‌ی غیر ایرانی برای برندسازی شخصی است) می‌افتم که چگونه با اشتراک ویدیو‌ها و بررسی نکات و ریزه‌کاری‌های مختلف، توانست برندسازی شخصی خود را انجام دهد.

تا آن زمان هیچ کس دیگری تا به حال این کار را به این شکل نکرده بود، ولی اکنون صد‌ها نفر از الگوی او برای برندسازی شخصی خود استفاده می‌کنند. بنابراین سبک و شیوه‌ی خود را برای ساخت برند شخصی و پرسونال برندینگ خود پیدا کنید و الگویی جدید ارائه کنید تا دیگران آن را دنبال کنند.

شاید بتوان گفت در برندسازی شخصی و پرسونال برندینگ، هیچ چیز جای سبک شخصی را نمیگیرد

ارزش‌های خود را شناسایی و اولویت‌هایتان را مشخص کنید

مهم است که تصویری روشن از اهداف شخصی و حرفه‌ای خود بصورت کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد که نه تنها وقت خود را برای مهم‌ترین چیزها صرف کنید بلکه به راحتی بتوانید پروژه‌های جدید خود را با آن‌ها هماهنگ کنید. از ارزش‌ها و اولویت‌های خود به عنوان یک قطب‌نما استفاده کنید که در عمل روند و تصمیم‌گیری‌های شما را هدایت کند. این موضوع به شما اطمینان خواهد داد که در پرسونال برندینگ خود درست عمل می‌کنید.

برند شخصی خود را ارتقا دهید

ارتقای برند شخصی می‌تواند در رشد شخصیت شما کمک کند. برای این منظور توصیه‌هایی هرچند مختصر را با شما به اشتراک می‌گذارم:

احساسات درونی خود را شناسایی کنید: در برند‌‌‌سازی شخصی شناخت ویژگی‌‌‌‌‌‌‌ههاهای شخصیتی بسیار مهم هستند. آیا شما به همان اندازه که می‌گویید ساده هستید؟ حس شوخ‌ طبعی و یا وسواس و دقت اضافی دارید؟ چند لحظه صبر کنید؛ چرا فکر می‌کنید مردم باید به برند شخصی شما علاقمند شوند؟ این موضوع حتی به شما کمک می‌کند تا سبک شخصی خودتان را بهتر شناسایی کنید.

خودتان را توصیف کنید: چرا مردم به سراغ شما آمده‌اند و دقیقاً شما چه کسی هستید و توانایی شما چیست؟ چه کاری می‌توانید برای آنها انجام دهید؟ به یاد داشته باشید دائماً باید درحال ایجاد احساس خوب در دیگران باشید و به قول من باید ”کاری برایشان انجام دهید”. ممکن است باعث سرگرمی آنها شوید، ممکن است بتوانید زندگی زناشویی‌شان را بهبود دهید، شاید قادرید کسب و کارشان را رونق دهید. مهم نیست چه کاری برایشان انجام می‌دهید؛ بلکه مهم این است که انجام دهید و آنها نیز از این موضوع آگاه باشند.

تخصص خود را شناسایی کنید: تخصص شما چیست و چه افرادی می‌خواهند با شما کار کنند و سراغ برند شخصی شما را می‌گیرند؟ همانطور که اشاره کردم در دو مقاله‌ی انتخاب زمینه برای برند سازی شخصی و  لحظاتی برای برند‌سازی شخصی با شما به صورت تخصصی و ویژه در این مورد به صحبت نشسته‌ام.

در انتها

آرین سلیمانی - برندسازی شخصیساخت یک برند شخصی همیشه زمان‌بر خواهد بود. لطفاً به این موضوع به عنوان یک تهدید نگاه نکیدن. این یک فرصت است. وقتی با کاری زمان‌بر (مانند برندسازی) روبرو هستید، باید این را بدانید که همه دوست دارند یک برند معتبر داشته باشند! اما تنها کسی موفق می‌شود که تمرکز، زمان و انرژی کافی را بر روی برند خود صرف می‌کند.

پیشنهاد می‌کنم برای اینکه قادر باشیم شما را در جریان داغ‌ترین و پرمخاطب‌ترین مطالب در حوزه‌ی برندسازی شخصی قرار دهیم از طریق فرم زیر در خبرنامه‌ی ما عضو شوید. ما اسپم ارسال نمی‌کنیم. بلکه به صورت ماهانه شما را از آنچه نیاز دارید مطلع خواهیم ساخت. همینطور می‌توانید از منوی وب‌سایت عضو کانال برندسازی شخصی شوید.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 17 comments
  • mahmood110
    پاسخ دادن

    مطلب جالبی بود اما خوب برند سازی نیاز به داشتن خلاقیت و ایده پردازی مختلف است تا انجا که برند شما نه در سطح کشور بلکه در سطح جهانی باشد یعنی بسیار بزرگ فکر کردن و بسیار جلوتر را دیدن

  • Yalda.m
    پاسخ دادن

    با سلام،چقدر خوبه که همه در هر حرفه ای که هستند یک برند شخصی داشته باشن تا متمایز باشند و اونو از طریق شبکه های اجتماعی در دید عموم بگذارند.
    کاملا تاثیرگذار هست.
    وقتی به خودم نگاه میکنم میبینم به افرادی که دارای اعتبار و شهرت هستن و به قولی دارای برند شخصی هستن بیشتر از دیگران اطمینان میکنم

  • mahan
    پاسخ دادن

    مدتی ست که شروع فعالیت در حرفه ی مورد علاقه ام به صورت شخصی، ذهنم رو به خودش مشغول کرده و در این بین ساختن یک برند برای حرفه ام، زیر یک علامت سوال بزرگ برای من بود…ممنون که راهنما هستید.

  • مهدی
    پاسخ دادن

    سلام ممنون از مقالات بی نظیر شما برای شرکت تازه تأسیس خودم دنبال یک کار حرفه‌ای واقعی در این زمینه بودم.
    فکر میکنم بتونم روی برند شخصی خودم در کنار برند سازمانی تمرکز کنم. ممنون از راهنمایی شما

  • Ar
    پاسخ دادن

    Besyar mofid

  • Sale
    پاسخ دادن

    به نظر من همان گونه که همه آدم ها ویژگی های مربوط به خود را دارا هستند برند هم باید چنین ویژگی داشته باشد و نتنها معرف محصول باشد بلکه معرف خود شخص و ایده آن نیز باشد چنین برندی موفق خواهد بود و نویسنده مطلب توانسته بود آن را به خوبی به مخاطب خود القا کند. با تشکر.

  • علی
    پاسخ دادن

    راهنمایی گام به گام خوبی بود.
    کاش مطالب دیگه رو هم در انتهای مقاله معرفی میکردین

  • اصغر
    پاسخ دادن

    سلام ممنون از راهنمایی های بی نظیر شما مطالب اون فوق‌العاده است

  • omid
    پاسخ دادن

    استاد سلیمانی از شما خیلی خیلی بابت راهنمایی هایی که در تماس تلفنی داشتید متشکرم.
    شما بسیار عالی هستید و همیشه از طرفداران شما خواهم بود

  • Misa76
    پاسخ دادن

    استاد سلیمانی. خیلی ممنون بابت راهنمایی هایی در مورد برند سازی شخصی شما الگوی واس یک فرد بی نظیر ساختن از خود هستین رهنمایی شما به من خیلی کمک کرد واعتماد به نفسمو بالا بُرد همیشه طرفدارتون هستیم

  • پی
    پاسخ دادن

    واقعا عااااااالی بود

  • mohammadi
    پاسخ دادن

    خلاقیت و نوآوری در برندینگ حرف اول رو میزنه و بعد از اون ایجاد تعامل و رابطه ی گرم با مخاطبان

  • farid
    پاسخ دادن

    با سلام
    مطلب مفیدی بود جناب سلیمانی، الان با وجود شبکه های اجتماعی میشه با صبر حوصله و البته وقت گذاشتن نتیجه خوبی بدست آورد

  • امیر
    پاسخ دادن

    عالی و مفید
    دمتون گرم

  • امین
    پاسخ دادن

    عالی بود..بسیار مفید

  • پاسخ دادن

    چطوری میشه یک نفر رو برند کرد نه مارک تجاری رو؟؟؟؟؟؟؟؟

    • آرین سلیمانی
      پاسخ دادن

      سلام به دوست خوب.
      افراد هم دارای برند هستند. اینکه دیگران در مورد من و شما چه فکری میکنند و چقدر به ما و خدماتمان اطمینان میکنند برند شخصی ماست.

      برندسازی شخصی نیز مثل برندسازی سازمانی مسیر خودش رو داره و باید با کسب شهرت و ایجاد محبوبیت به وجود بیاد.

Leave a Comment