ویژگی‌های کارت ویزیت شخصی

 In آداب معاشرت, برندسازی شخصی

کارت ویزیت شخصی هم نکات خودش را دارد! تعجیب نکنید، چرا که بعد از مطالعه‌ی این مقاله احتمالاً متوجه خواهید شد بعضی از نکات برای شما نیز تازگی دارد. تمرکز من در این مطلب بر روی موضوع برندسازی شخصی است. اما به هرحال این مطلب در مورد کارت ویزیت می‌تواند به درد هرکسی بخورد.

اگر در حال برندسازی شخصی هستید و یا قصد دارید کم‌کم وارد این مقوله شوید (و یا حتی اطلاعاتی در مورد برندسازی شخصی بدست آورید) این مطلب به کار شما خواهد آمد. با من همراه باشید تا ببینیم در طراحی تا چاپ یک کارت ویزیت شخصی چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهید. همینطور می‌توانید مقاله‌ی زیر را در رابطه با آداب معاشرت و اتیکت کارت ویزیت مطالعه کنید.

همین حالا مطالعه کنید: آداب ارائه کارت ویزیت

آنچه قبل از هرچیز مهم است

چیزی که در برندسازی شخصی بسیار مهم است این هست که شما بر کارت ویزیت‌ شخصی خود اولویت دارید. شما باید آنچنان بر توانایی‌های خودتان آشنایی داشته باشید تا بتوانید در کمتر از ۳۰ ثانیه و در هر شرایطی خودتان را به بهترین وجه معرفی کنید (بدون نیاز به ارائه کارت ویزیت شخصی) و در نهایت برای ارتباط بیشتر، کارت ویزیت شخصی خودتان را رد و بدل کنید. اصطلاحاً این نوع معرفی را معرفی آسانسوری می‌نامیم.

معرفی آسانسوری!

معرفی آسانسوری به این نکته تاکید دارد که باید فرض کنید در یک آسانسور، به صورت اتفاقی با یک شخص بسیار مهم ملاقات می‌کنید. او از شما سوال می‌کند «حوزه فعالیت شما چیه؟» و شما تنها ۳۰ ثانیه فرصت خواهید داشت تا در جملاتی تأثیرگذار خودتان را معرفی کنید و کاری انجام دهید تا او برای صحبت و آشنایی بیشتر دعوتتان کند. معرفی آسانسوری می‌تواند سرنوشت شما را تغییر دهد. به زودی مقاله‌ای در این مورد برای شما منتشر خواهم کرد.

حالا نوبت به کارت ویزیت شخصی می‌رسد

بعد از اینکه آموختید چطور خودتان را معرفی کنید، نوبت به این می‌رسد تا کارت ویزیت شخصی خودتان را رد و بدل کنید. اما آیا کارت ویزیت استانداردی در دست دارید؟ همانطور که اشاره کردم این مطلب، در مورد آداب و تشریفات رد و بدل کردن کارت ویزیت نیست (به این موضوع در مقاله‌ای دیگر پرداخته‌ام). بلکه قرار است در این مطلب با اصول طراحی و اجرای کارت ویزیت شخصی آشنا شوید تا یک کارت ویزیت ایده‌آل و استاندارد در دست داشته باشید. آماده‌اید؟

۱- نام خودتان را در اولویت قرار دهید

اگر نیت شما برندسازی شخصی است و تمایل دارید تا بر نام خودتان بیش از نام کمپانی و شرکت خود تأکید کنید باید نام خودتان را در اولویت قرار دهید. اگر در شرکت و یا سازمان بسیار مهمی کار می‌کنید، احتمالاً باید آرم تجاری شرکت را در اولویت قرار دهید. اما اگر کارفرمای خودتان هستید و به اصطلاح مدیر خودتانید، نام شما اولیت دارد. نمی‌گویم نام خودتان را بسیار درشت ذکر کنید، اما در طراحی باید نام شما بدرخشد و در اولویت‌های طراح قرار گیرد.

همینطور اگر از کیفیت چاپ کارت ویزیت شخصی خود اطمینان دارید می‌توانید تصویری از خود نیز در کارت ویزیت‌ شخصی‌تان قرار دهید. این کار توسط دیگران به ندرت رخ می‌دهد، برای همین وقتی کسی تصویر شما را بر روی کارت ویزیت‌ شخصی‌تان می‌بیند، سخت می‌تواند چهره‌ی شما را فراموش کند و این یک فرصت است.

درج تصویر بر روی کارت ویزیت شخصی می‌تواند تاثیر مثبتی بر برند شخصی بگذارد

۲- به طراحی کارت ویزیت‌ شحصی خود اهمیت دهید

کارت ویزیت شخصی شما باید یک طراحی خوب و به‌ روز داشته باشد. الگوهای طراحی نیز روز به روز درحال نو شدن هستند. گاهی اوقات استفاده از سایه در کارت ویزیت به زیبایی آن می‌افزاید و در دورانی دیگر طراحی‌ها مسطح و بدون سایه می‌شوند. شاید خیلی افراد هزینه‌های خیلی پائینی را برای طراحی کارت ویزیت‌ شخصی به شما اعلام کنند. اما به یاد داشته باشید اگر نتیجه خوبی از طراحی بدست نیاورید پول خودتان را دور ریخته‌اید!

طراح خوبی انتخاب کنید. نمونه‌کارهای او را ببینید و حتی با دوستان و همکارانتان مشورت کنید. کارت ویزیت افراد مختلف را بررسی کنید و حتی در اینترنت برای مشاهده‌ی طرح‌های جدید کارت ویزیت جستجو کنید. اگر کارت ویزیت شخصی جذابی داشته باشید، دیگران به احتمال کمتری کارت ویزیت برند شخصی شما را دور خواهند انداخت! بله، دور انداختن کارت ویزیت‌ها یک رفتار معمولی برای ما و سایرین است. در این بین یک طراحی خوب می‌تواند کارت ویزیت شما را حفظ کند.

کارت ویزیت شخصی مسعود نورانی - برندسازی شخصی

کارت ویزیت شخصی مسعود نورانی، عکاس – طراح: عیسی درآمده

آنچه در طراحی یک کارت ویزیت خوب باید مدنظر قرار بگیرد حداقل شامل این موارد است: رنگ‌بندی، فونت، سایز نوشته‌ها، فاصله نوشته‌ها از حاشیه، جایگذاری نوشته‌ها و تصاویر، هماهنگی پشت و روی کارت، ابعاد مناسب و موارد دیگری که یک طراح خوب همه‌ی آنها را مد نظر قرار خواهد داد.

۳- بدانید چه اطلاعاتی درج می‌کنید!

مهم است که دانسته اطلاعات را بر روی کارت ویزیت شخصی خود قرار دهید. بعضی از افراد، صرفاً به دلیل اینکه «همه» فلان کار را انجام می‌دهند همان کار را تکرار می‌کنند. تلفن، فکس، ایمیل، آدرس، وب‌سایت، تلگرام، اینستاگرام، تلفن همراه، انواع خدمات، انواع محصولات و ده‌ها اطلاعات غیر ضروری دیگر!!

لازم نیست همه‌چیز را بر روی یک کارت ویزیت شخصی جا دهید. شما می‌توانید مثلا آدرس وب‌سایت خودتان را درج کنید و هروقت آدرس دفتر از شما پرسیده شد، آنها را به صفحه‌ی تماس با ما در وب‌سایتتان ارجاع دهید. از این طریق با یک تیر دو نشان زده‌اید. هم آدرس را به متقاضی داده‌اید و هم کاری کرده‌اید تا در وب‌سایتتان، سری به مقالات، خدمات و محصولاتتان بزند. این تنها یک نمونه بود و شاید مناسب شما نباشد. ولی مساله همچنان ثابت است. نباید همه‌چیز را بر روی کارت ویزیت شخصی خود بنویسید. سعی کنید تنها اطلاعات ضروری و لازم را بر روی کارت ویزیت شخصی‌تان درج کنید.

کارت ویزیت شخصی آرین سلیمانی

برای مثال کاری که ما در مجموعه خودمان و به نوعی من برای خودم انجام داده‌ام این است که بر روی کارت ویزیت، شماره فکس و آدرس تلگرام را قرار نداده‌ام. اگر کسی نیاز به ارسال فکس به ما داشته باشد (که البته با وجود ایمیل کمتر پیش‌ می‌آید)، با ما تماس می‌گیرد و درخواست شماره فکس می‌کند. همینطور اگر کسی آدرس کانال تلگرام ما را بخواهد، با جستجوی «کانال برندسازی شخصی» و همینطور از طریق وب‌سایت، در دسترس او خواهد بود. یادتان باشد، هیچ‌چیز جای سادگی را در زیبایی نخواهد گرفت.

۴- حواستان به کیفیت چاپ باشد

چاپ کارت ویزیت شخصی هزینه زیادی نخواهد داشت اگر در انتخاب جنس و کاغذ آن دقت کنید. برخی کارت‌های ویزیت به دلیل جنس انتخابی (مثلا PVC و…)، هزینه‌های بیشتری خواهند داشت، اما باید بدانید که این کار ضروری نیست. دوران عوض شده. بسیاری از شرکت‌ها و فروشگاه‌های درجه اول، کارت‌های ویزیت خود را بر روی جنس مقوا یا به اصطلاح کاغد کتان که زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد چاپ می‌کنند. پس حالا که هزینه چاپ شما تفاوت زیادی نخواهد کرد، به دنبال چاپخانه خوب با نمونه چاپ‌های راضی کننده باشید.

۵- چرا هزاران عدد کارت ویزیت شخصی؟!

واقعاً لازم است ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ عدد از کارت ویزیت‌ شخصی خود چاپ کنید؟ شاید تلفن و یا آدرس دفترتان تغییر کند. شاید بخواهید اطلاعات روی آن را تغییر دهید و یا اصلاً نیاز باشد طرح کارت ویزیت را به کلی عوض کنید. دور ریختن ۲۰۰۰ عدد کارت ویزیت بسیار سخت‌تر از دور ریختن ۱۰۰ عدد کارت ویزیت منقضی شده است.

مساله‌ این است که بسیاری از چاپ‌خانه‌ها کارت ویزیت شخصی شما را در تعداد کم چاپ نمی‌کنند. شما در ابتدا می‌توانید به دنبال چاپ‌خانه‌ای بگردید که کارت ویزیت را به صورت دیجیتال نیز چاپ می‌کند. با چاپخانه تماس بگیرید و در این مورد از آنها سوال کنید.

چاپ دیجیتال می‌تواند در تعداد انگشت‌شمار نیز صورت بگیرد و شرایط خوبی است برای اینکه ابعاد، نوشته‌ها و طراحی کارت ویزیت شخصی خودتان را در تعداد کم مشاهده کنید. در صورتی که واقعاً کارت ویزیت شخصی زیادی مصرف می‌کنید میتوانید به دنبال چاپ افست باشید.

۶- از خوانا بودن متون اطمینان حاصل کنید

بعد از چاپ در تعداد کم به صورت دیجیتال میتوانید خوانایی، ابعاد و دیگر جزئيات را بررسی کنید. همینطور بسیاری از چاپ‌خانه‌ها قبل از چاپ اصلی کارت ویزیت، یک سری پرینت در ابعاد واقعی از آن را در اختیار شما می‌گذارند تا نمونه‌ای تقریباً واقعی را در دست بگیرید. از چاپخانه یا طراح خود بخواهید تا یک نسخه از کارت ویزیت شخصی خودتان را قبل از چاپ برایتان پرینت کند.

همینطور لزوماً ریز بودن نوشته‌ها در صفحه مانیتور به معنای ناخوانا بودن نیست. یک نمونه از کارت ویزیت شخصی خود را به دوستان نشان دهید و عکس‌العمل آنها را بررسی کنید. همینطور با دیدن نمونه‌های کارت ویزیت در چاپخانه‌های مختلف همه‌چیز دستتان خواهد آمد.

خوانایی کارت ویزیت شخصی در برندسازی شخصی

۷- عنوان جذاب را فراموش نکنید

دقیقاً چه کاری انجام می‌دهید؟ شما به عنوان یک برند شخصی یا یک متخصص، قاعدتاً بر روی موضوعات بخصوصی متمرکز هستید. این کافی نیست که بنویسید روان‌شناس. بلکه اگر تخصص شما حوزه کودکان، بالینی، گفتار درمانی و یا هرچیز دیگری است باید آن را قید کنید. همانطور که در معرفی آسانسوری (در ابتدای مقاله) برایتان توضیح دادم شما قبل از ارائه کارت ویزیت شخصی، باید خودتان را به خوبی در ۳۰ ثانیه معرفی کنید. عنوان شخصی شما بر روی کارت ویزیت باید تداعی کننده‌ی تمام ۳۰ ثانیه صحبت و توضیح شما در معرفی آسانسوریتان باشد.

یک نمونه:

مثلاً اگر کسی از من عنوان و حوزه فعالیتم را سوال کند، در حدود ۳۰ ثانیه برای او توضیح خواهم داد که «من یک متخصص در حوزه برندسازی شخصی با تمرکز بر روی اشخاص (و نه سازمانشان) هستم؛ و با توجه به اینکه بازده کارگاه‌ها و آموزش‌های گروهی را در سالهای اخیر بسیار اثرگذارتر از مشاوره خصوصی یافته‌ام، تبدیل به یک سخنران و مربی گروهی در این حوزه شده ام».

پس اگر می‌خواهم عنوان من یادآور این توضیح مختصر و به قولی معرفی آسانسوری من باشد، میتوانم عنوان «سخنران و مربی حوزه برندسازی شخصی» را به کارت ویزیت شخصی خودم اضافه کنم. البته اگر بر روی کارت ویزیتی که در تصویر می‌بینید این عنوان وجود ندارد، دلیلش این هست که این یک کارت ویزیت صرفاً شخصی نیست و متعلق به مجموعه‌ی من نیز می‌باشد.

به طور خلاصه، برروی کارت ویزیت شخصی خود حتماً یک عنوان خوب و جذاب برای خودتانن درنظر بگیرید تا گویای توانایی‌ها و تخصص های منحصر به فرد شما باشد. چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌کند؟ به آن اشاره کنید.

 

۸- می‌توانید از آنها دعوت کنید…

چیزی که بسیاری از کارت‌های ویزیت را از دیگر کارت‌های ویزیت متمایز می‌کند، دعوت به اقدام‌های اثرگذار است. جملاتی مانند با من تماس بگیرید، چرا سوالات خودتان را با من در میان نمی‌گذارید، با من در ارتباط باشید، همین حالا به وب‌سایت من سر بزنید و جملاتی امثال اینها می‌توانند کاری کنند تا مخاطب با شما احساس راحتی بیشتری کند، تعارف را کنار بگذارد و سریع‌تر به شما مراجعه کند. ما نیز در کارت ویزیت خود همینطور که می‌بینید جملاتی اینچنینی قرار داده‌ایم.

دعوت به اقدام بر روی کارت ویزیت برند شخصی شما

۹- با بارکد آشنا شوید

چندسالی است که با رشد تکنولوژیک، بارکدهای هوشمند پا به میدان گذاشته‌اند. البته استفاده از آنها برای مخاطبان شما نیاز به نرم‌افزارهای خواندن بارکد دارد، اما به هرحال بسیاری از افراد این نرم‌افزار را بر روی گوشی خود به همراه دارند.

پس اگر واقعاً لازم میبینید تا اطلاعات فوق‌العاده زیادی را در اختیار مخاطب خود قرار دهید و یا می‌خواهید به صورت دیجیتال نیز به آن اطلاعات درسترسی پیدا کنند می‌توانید از این بارکدها استفاده کنید. کافیست از طراح خود بخواهید تا اطلاعات بیشتری را بر روی بارکدی بگنجاند و آن را برای اسکن کردن بر روی کارت ویزیت شخصی شما قرار دهد. این را هم بدانید که تولید بارکد هوشمند برای طراحان و حتی شما رایگان است و نباید هزینه‌ی زیادی از سوی طراح کارت ویزیت برای شما داشته باشد. نمونه بارکد هوشمند را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

بارکد کارت ویزیت

گرچه بارکدها می‌توانند کارآیی زیادی داشته باشند، اما تجربه طراحان و همینطور خود ما شاهد این موضوع است که کمتر کسی بارکد شما را اسکن خواهد کرد! شاید اطلاعات و حتی آدرس وب‌سایت شما کاربرد بیشتری نسبت به این بارکد داشته باشند. اما به هرحال می‌توان با این بارکد به زیبایی کارت ویزیت شخصی تا حدودی افزود. ما از چنین بارکدی بر روی کارت ویزیت مجموعه خودمان استفاده نکرده‌ایم.

۱۰- کارت ویزیت‌ شخصی‌تان را به روز نگه دارید

این اصلاً حرفه‌ای نیست که شماره تلفن روی کارت ویزیتتان را با خودکار خط زده باشید و شماره تلفن جدید را روی آن یادداشت کرده باشید. هرکسی که حداقل یکبار کارت ویزیت چاپ کرده باشد می‌داند که چاپ کارت ویزیت جدید برای شما دردسر و هزینه‌ای نخواهد داشت. پس وقت بگذارید و به موازات تغییر شماره تلفن‌، ایمیل یا آدرستان، کارت ویزیت خودتان را به روز کنید.

همین حالا مطالعه کنید: آداب ارائه کارت ویزیت
همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts

Leave a Comment