راهکارهایی برای هنجار شکنی در برندسازی شخصی!

 In برندسازی شخصی

”همیشه راه‌های خلاقانه و جسورانه‌تری نیز برای انجام کارها وجود دارد”… این جمله را یادم نمی‌آید کجا شنیدم، اما به هرحال حقیقت دارد. برندسازی شخصی نیز این موضوع خارج نیست. هنجار شکنی‌هایی که بعضاً به شما کمک می‌کند تا خودتان را بیشتر به جامعه معرفی کنید، خودتان را کمی بیشتر بر سر زبان‌ها بیاندازید و زمینه‌ را آماده کنید تا رسایی شما بیشتر شود.

اگر می‌خواهید برجسته شوید، ممکن است گاهی لازم باشد هنجارشکنی کنید! راه‌های متفاوتی را طی کنید و از نتایج بدست آمده همه را غافلگیر کنید. توصیه نمی‌کنم که همهی این موارد را به کار بگیرید. بلکه این مطلب زمینه‌ای است برای ایده‌های خلاقانه خودتان و آشنایی بیشتر شما با برندسازی شخصی. در این مقاله همراه من باشید.

۱- دوستی‌هایی از جنس برندسازی شخصی

اگر در حوزه‌ی شما افراد مشهور و شناخته شده وجود دارند در مرحله اول آنها را پیدا کنید. منظورم افرادی هستند که به هر شکلی بر روی برند شخصی خودشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مثلا در رسانه‌ها دارای بازتاب هستند، وب‌سایت فعالی دارند و یا در شبکه‌های اجتماعی هزاران مخاطب دارند. مستقیما به سراغ آن‌ها بروید و شروع به برقرار کردن یک رابطه دوستی قدرت‌مند با آنها کنید. از شبکه سازی صحبت نمی‌کنم، بلکه درست دارم به یک دوستی قدرت‌مند اشاره کنم. کار دشواری است؟ دقیقاً به همین دلیل است که اینکار شما را به شدت رسانه‌ای و محبوب خواهد کرد.

نمونه‌ی این موارد را بارها در کشور خودمان مشاهده‌ کرده‌ام. در حوزه کار آفرینی، مدتی قبل یکی از مربیان انگیزشی فعال، خودش را به چند کارآفرین مشهور نزدیک کرد، با آنها عکس‌هایی شخصی گرفت و آنها را منتشر کرد. این دوستی‌ها او را به شدت شناخته‌شده‌تر از قبل کرد و مخاطبان او در مدت کمی چندین برابر شدند.

همینطور کمدین‌های اینتساگرامی زیادی را در کشور خودمان سراغ دارم که با نزدیک شدن و دوستی با افراد سرشناس و کهنه‌کار در این حوزه، به محبوبیت و شهرت بالایی دست پیدا کرده‌اند. قطعاً این‌کار برای شما هزینه‌هایی از جنس زمان و انرژی خواهد داشت. اما همانطور که اشاره کردم ارزشش را خواهد داشت.

۲- تمرکز را فراموش نکنید

در حوزه‌ی بازاریابی، خصوصا بازاریابی محتوا (شامل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تولید ویدئو و وب‌سایت شخصی)، توصیه‌های اشتباه زیادی وجود دارد. به شما می‌گویند تمام شبکه‌های اجتماعی خودتان را راه‌اندازی کنید و آنها را فعال نگه دارید! دلیل من برای اشتباه بودن نسبی این توصیه این است که شما بیکار نخواهید بود که به تمام این کارها برسید و بتوانید به صورت شخصی آنها را مدیریت کنید. بله، به صورت شخصی… شما در حال برندسازی شخصی هستید و برای حفظ هویت خود لازم دارید تا به تک‌تک رسانه‌هایتان نظارت داشته باشید.

همینطور اگر سری به شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و ویدئوهای پرطرفدار در این دوران بیاندازید خواهید دید که برندهای شخصی محبوب اصولاً تنها به فعالیت و تمرکز بر روی تنها چند مورد از این‌ها اکتفا می‌کنند.

تمرکز می‌تواند یک استراتژی هنجار شکن در برندسازی شخصی باشد

اما این مورد را چرا در دسته‌ی هنجار شکنی‌ها قرار داده‌ایم؟ دلیلش روشن است… متخصص‌نماها به شما توصیه می‌کنند تمرکز را کنار بگذارید و در همه‌جا با شدت و قدرت فعالیت داشته باشید. حتی سعی کنید بر روی محتوای خاصی متمرکز شوید. مثلاً پادکست تولید کنید و در آن خبره شوید. یا می‌توانید ویدئو را انتخاب کنید و بر روی آن متمرکز شوید تا ویدئوهای پرطرفداری ایجاد کنید. دائماً به این بیاندیشید که چطور تبدیل به قهرمان حوزه‌ی محتوایی خودتان شوید.

۳. نوبت به اعتماد به نفس در برندسازی شخصی می‌رسد

هرچقدر اعتماد‌ به نفس بیشتری داشته باشید، زمینه‌ی موفقیت شما در برندسازی شخصی بیشتر است. قطعاً این مورد نیز می‌توانید یکی از راه‌کارهای جسورانه در برندسازی شخصی به حساب بیاید. چرا که بسیاری از افراد که پا به حوزه‌ی برندسازی شخصی می‌گذارند این مورد را نادیده می‌گیرند. آنها ویدئو تولید می‌کنند، سعی می‌کنند خودشان را به رسانه‌ها نزدیک کنند، شرط لازم را به ‌دست می‌آورند اما این‌ها برایشان کافی نخواهد بود!

وقتی از اعتماد به نفس پائینی برخوردار باشید، بازده و محبوبیت شما در بسیاری از موارد کاهش پیدا می‌کند. قادر نخواهید بود آنچه واقعاً در درون دارید را بروز دهید و این مورد می‌تواند به شدت قدرت برندسازی شما را پائين بیاورد. همین حالا این مورد را دنبال کنید. از شما نمی‌خواهم به دنبال اعتماد به ‌نفس کاذب باشید. اما می‌خواهم توانایی‌ها و جذابیت‌های شخصی‌تان را با اعتماد به‌نفس بالایی به ظهور برسانید.

اعتماد به نفس یک الگوی هنجار شکن در برندسازی شخصی است

۴- سبک شخصی در برندسازی شخصی

تعاملات انسانی واقعی جنسی متفاوت از تعاملات مصنوعی، چارچوب‌گونه و تکراری دارند. این روزها اینکه بخواهیم «حرفه‌ای» باشیم به این معنا تفسیر می‌شود که چیزی شبیه افراد حرفه‌ای شویم. اما این موضوع کاملاً نادیده گرفته می‌شود که هریک از ما می‌توانیم دارای سبک شخصی خودمان باشیم.

سبک شخصی چیزی است که به زندگی حرفه‌ای شما خصوصا در برندسازی شخصی معنا و رنگ و بو می‌دهد. راستش را بخواهید من اینطور فکر می‌کنم که برندسازی شخصی و زندگی حرفه‌ای بدون درنظر گرفتن سبک شخصی، درست مانند قرمه‌سبزی بدون طعم و بو است!

حس شوخ‌طبعی، کمی احمق به‌نظر رسیدن! ، برون‌گرایی بیش‌ از حد، علاقه مفرط به موسیقی، خوش‌گذارنی‌های هیجان انگیز، ورزشکار بودن، علاقه به طبیعت‌گردی، جسته گریخته به موضوعات پرداختن و بسیاری از موارد دیگر دکه ممکن است در هرکدام از خودمان سراغ داشته باشیم مواردی هستند که می‌توانند سبک شخصی ما را شکل دهند.

آدم‌های زیادی این ویژگی‌های شخصیتی خودشان را سرکوب و پنهان می‌کنند و مایلند تا هنگاه ساخت یک برند شخصی، خود حرفه‌ای محض را به نمایش بگذارند. اما متاسفانه نتیجه تقریباً مانند همان قرمه‌سبزی بدون بو و طعم خواهد بود. پس کمی بیشتر خودتان باشید تا الگوهای همیشگی در برندسازی شخصی را زیر پا بگذارید و نتایج اعجاب آوری در برندینگ شخصی به‌دست آورید.

شاید بتوان گفت در برندسازی شخصی و پرسونال برندینگ، هیچ چیز جای سبک شخصی را نمیگیرد

۵- گروه خودتان را راه‌اندازی کنید

یکی از روش‌های الگو شکنانه در برندسازی شخصی، این است که بجای ملحق شدن انجمن‌ها و به قولی گروه‌های مختلف، خودتان یک انجمن یا گروه راه بیندازید. یک لحظه صبر کنید… دارم در مورد یک کار انجام شدنی صحبت می‌کنم.

مدتی قبل، یکی از متخصصان و برندهای شخصی در حوزه‌ی اصول سخنرانی و فنون بیان، بجای ملحق شدن به گروه‌ها و انجمن‌های تخصصی (که البته عموماً با کیفیت و قدرت پائینی در کشور ما مشغول فعالیت هستند)، سعی کرد تا در طی ۲ سال مخاطبین فعال وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خودش را تبدیل به یک گروه بزرگ با تعاملات گسترده کند. حاصل چه شد؟ درآمد ماهیانه سرسام آور از فروش خدمات، آموزش و مشاوره به اعضای همین گروه انحصاری.

اگر درآمدزایی را کنار بگذاریم، او برای مخاطبان خود که عضو این گروه هستند تبدیل به یک سوپر برند شخصی شده. و البته که یکی از اهداف ما در برندسازی شخصی، رسیدن به درآمد بیشتر است. امروز او مشتریانی به شدت وفادار بدست آورده و افراد سرشناس جامعه با دیدن این گروه وفادار به او اعتماد بیشتری می‌کنند و آموزش خود در حوزه‌ی سخنرانی و فن بیان را به او می‌سپارند.

۶- درمورد دیگران بگوئید

وقتی در مورد دیگران صحبت می‌کنید یک اتفاق متفاوت از زمانی که تنها در مورد خودتان صحبت می‌کنید رخ می‌دهد. اجازه دهید کمی واقعی صحبت کنیم. فرض کنید یک فرد ناشناس در مورد شما صحبت‌هایی از جنس انتقاد یا تحسین انجام داده، آن را در وب‌سایت خود منتشر کرده و یک نسخه از آن را برایتان فرستاده. چه‌کار می‌کنید؟ قطعاً اول مطالعه می‌کنید و سپس موضوع را با برخی از دوستان، نزدیکان و همکاران خود درمیان می‌گذارید. بعد از این چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ بله… آنها نیز با فرد نویسنده آشنا می‌شوند و زمینه‌ی بیشتری برای افزایش تعداد مخاطبان برای او ایجاد خواهد شد.

برای شما هم موضوع به همین شکل است. وقتی در مورد دیگران صحبت می‌کنید، آنها عموماً محتوا، گزارش و یا مصاحبه‌ی شما را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک می‌گذارند. از این طریق مخاطبان بیشتری به سمت شبکه‌های اجتماعی و یا وب‌سایت شما هجوم می‌آورند.

همین حالا مطالعه کنید: مقاله‌ی وب‌سایت یا کارت ویزیت؟

اینکه چطور می‌توانید در مورد دیگران صحبت کنید کار دشواری نیست. می‌توانید با دیگران مصاحبه‌هایی ترتیب دهید و آن را در شبکه‌ها اجتماعی و وب‌سایت خودتان منتشر کنید. اگر رسانه‌ها از شما گزارشی تهیه کردند، در صحبت‌های خود به برخی از افراد دیگر اشاره کنید. در مورد آخرین نقطه‌نظرات دیگران، نظرات خود را به صورت نقد یا تحسین بنویسید. با همکاری دیگران سمینارهای آنلاین و یا محتوایی مفید ایجاد کنید.

 

در نهایت

در نهایت برای اینکه در برندسازی شخصی گام‌هایی بلند بردارید و گاهی جهش را تجربه کنید می‌توانید دست به هنجار شکنی بزنید و راه‌کارهایی جسورانه را تجربه کنید. اما هیچ‌وقت فراموش نکنید که در برندسازی شخصی شما باید خود واقعیتان باشید. پس سعی نکنید از خود واقعی‌تان دور شوید و بخواهید تبدیل به یک انسان دیگر شوید.

همانطور که در مقالات متعددی به این موضوع اشاره کرده‌ام (و البته باز هم خواهم کرد!)، برندسازی شخصی با برندسازی برای یک سازمان و محصول تفاوت‌هایی اساسی دارد. وقتی می‌خواهید یک برند تجاری را بنا بگذارید، با یک موجود بی‌جان طرف هستید و به سادگی قادر خواهید بود برای آن، یک هویت طراحی کنید. اما من و شما انسان هستیم و وقتی می‌خواهیم دست به برندینگ شخصی بزنیم، با هویت و شخصیت کنونیمان طرف هستیم. تغییر هویت و شخصیت برای یک انسان اگر نگوئیم امری ناممکن است، بسیار بسیار دشوار خواهد بود. در برندسازی شخصی باید هویت کنونی خودمان را پیدا کنیم و سپس آن را ارتقاء و بهبود دهیم.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 4 comments
  • masuod
    پاسخ دادن

    بسیار هوشمندانه و مبتکرانه بود

    • آرین سلیمانی
      پاسخ دادن

      ممنونم از شما دوست خوب

  • پی
    پاسخ دادن

    فوق العاده مفید

  • Misa77
    پاسخ دادن

    عالی وخلاقانه ممنون از مقاله مفیدتون

Leave a Comment