هرچه بوی تعهد میدهد…

 In برندسازی شخصی

دیگران عاشق تعهد و هرچه بوی تعهد می‌دهد هستند. آنها نیاز به کسی دارند تا بتوانند به او تکیه کنند و در کنار او به موفقیت و خوشبختی دست پیدا کنند. دیگران پزشک متعهد، مدیر متعهد، مشاور متعهد و حتی آشپز و رستوران متعهد را بسیار بسیار می‌پسندند و ارزش زیادی برای آنها قائلند. اما یک چالش پیش رویمان وجود دارد. آیا دیگران، در نگاه اول، ما را فردی متعهد می‌دانند؟ با من در این مقاله همراه باشید تا موضوع مهمی را با شما درمیان بگذارم.

نگاه اول به یک برند شخصی

حقیقت این است که وقتی در باز می‌شود و شما وارد می‌شوید، اطرافیانی که برای دفعات اول است که با شما وارد معاشرت می‌شوند، بر اساس فاکتورهای ظاهری بسیاری شما را به بوته آزمایش می‌گذارند و حتی شما را مورد قضاوت قرار می‌دهند. آنها سعی می‌کنند اوضاع مالی، شخصیتی، برخوردها، اخلاق و رفتار شما را با توجه به ظاهرتان پیش‌بینی کنند. قطعا برای همه ما بارها پیش آمده که با افرادی ملاقات داشته‌اید، اما فرصت لازم پیش نیامده تا آنها شناختی عمیق نسبت به شخصیت‌مان پیدا کنند و صرفاً بارها و بارها نظاره‌گر ظاهرمان بوده‌اند.

در یک نمونه، چالش پیش‌رو به این صورت برایتان دست و پاگیر می‌شود: هر دفعه که با شخصی بخصوص در جمعی ملاقات کرده‌اید، او شما را با یک سبک لباس متفاوت دیده‌ است. یکبار با لباس ورزشی، یکبار با لباس فوق‌العاده رسمی و شیک، یک بار نیز با لباسی گشاد و متناسب با سفر! برداشت اشتباه در ذهن او (و البته شاید هم درست) در مورد شما ممکن است اینطور شکل بگیرد: شما فردی با ثبات نیستید، نسبت به سبک لباس خود تعهد ندارید، پس نمی‌توان آنطور که باید و شاید روی شما حساب کرد.

اولین قرار ملاقات

برداشت‌ها از عدم ثبات

چه بخواهید و چه نخواهید، برداشت‌های اولیه به همین سرعت شکل می‌گیرند. دیگران تمایل دارند در شما نظاره‌گر ثبات باشند. آنها خودشان را بیشتر از شما دوست دارند و مایلند شما برایشان مفید واقع شوید. در صورتی که اگر شما ثبات و تعهد لازم را نداشته باشید، برای آنها غیر قابل پیش‌بینی خواهید بود و آنها به هیچ‌وجه دست و پنجه نرم کردن با چنین احساسی را نمی‌پسندند. آنها در زمینه‌هایی که نیازمند توانایی‌های شما هستند تمایل دارند تا شما برایشان مورد اعتماد باشید و بتوانند در حوزه‌ تخصص‌تان به شما تکیه کنند.

داستان واقعی

مدتی قبل به ملاقات یکی از دوستان خوبم که در حوزه مشاوره کسب و کار فعالیت می‌کند رفته بودم. در مورد یکی از مشتریان جدیدش صحبت کرد و ابراز کرد که تمایل زیادی برای همکاری با این مشتری ندارد. علت را که از او جویا شدم، به جوابی عجیب اما در ارتباط با بحث پیش‌رو روبرو شدم: «او سیگار می‌کشد، البته سیگار کشیدن او به من ارتباطی ندارد؛ اما هر دفعه که او را ملاقات می‌کنم از یک نام تجاری جدید سیگار تهیه می‌کند… او آدم دمدمی مزاج و بی‌ثباتی به نظر می‌رسد و مایل نیستم انرژی و توانم را صرف چنین فردی کنم!»

درست همانطور که انتظار می‌رفت. عدم ثبات در یک چیز بی‌ربط (مانند سیگار)، حتی برای یک مشتری به عنوان مدیر یک شرکت بین‌المللی نیز می‌تواند تهدید به حساب بیایید و عدم ثبات می‌تواند بر برداشت‌های اولیه دیگران در مورد او خدشه ایجاد کند.

چه‌کار کنیم؟

اگر تصمیمتان این است تا وجود ثبات را در ظاهر خود بیش از پیش به نمایش بگذارید تا دیگران با برداشت‌های اولیه خود به شما فرصت معرفی بیشتر و بروز شخصیت اصلی‌تان را بدهند توصیه‌های زیر را دنبال کنید:

سبک بخصوص لباس

در مناسبت‌های یکسان، سبک بخصوصی از لباس و پوشش را دنبال کنید. تکلیفتان را با دیگران روشن کنید. چه سبک لباسی را برازنده خودتان می‌دانید؟ آیا آنها می‌توانند روی کت و شلوار مشکی بسیار شیکی که به تن کرده‌اید و ابهت بخصوصی که به شما داده حساب کنند و یا قرار است دفعات دیگر در ملاقاتی مشابه، شما را با شلوار جین و کفش کتانی ببینند؟

یادتان باشد که در مورد برخوردهای اولیه صحبت می‌کنیم. داریم در مورد دیگرانی صحبت می‌کنیم که به صورت ویژه شناخت زیاد و جامعی نسبت به شما ندارند و ظاهر شما می‌تواند کاملاً بر برداشت‌های اولیه آنها نسبت به شما اثرگذار باشد. در غیر این صورت، برای ملاقات با دوستان و حتی شرکای تجاری قدیمی خود که شناخت کاملی نسبت به شما دارند، مختارید با آزادی بیشتری لباس انتخاب کنید.

توصیه می‌کنم این مطلب رو از دست ندید: قولت قوله؟!

سبک شخصیتی

سبک شخصیتی ثابتی را دنبال کنید. برخی روانشناسان بر این باورند که عموم مردم از افراد چند شخصیتی آنقدرها هم خوششان نمی‌آید. فراموش نکنید آنها به دنبال اعتماد به شما هستند و ثبات شخصیتی آن چیزی است که باعث می‌شود آنها باور کنند می‌توانند برای مدتی طولانی به شما اعتماد کنند.

در این مورد در مقالات آتی با شما بیشتر صحبت خواهم کرد، اما اجمالاً باید به شما بگویم که هیچ راهی تضمین شده‌تر از این برای بدست آوردن یک سبک شخصیتی ثابت و با قدرت وجود ندارد: خودتان باشید، اما خودتان را بهبود دهید، و باز خودتان باشید.

سبک و عادات غذایی

اگر تنها برای دفعه سوم است که دوستی جدید را ملاقات می‌کنید و می‌خواهید برند شخصی خودتان را به او بشناسانید، لطفاً تنوع‌های عجیب غذایی را کنار بگذارید. این خوب است که یکبار به رستوران چلو کبابی بروید، یک‌بار به رستوران دریایی و یک‌بار به رستورانی با غذاهای بین‌المللی. اما این جالب نیست که دفعه اول او را به یک کبابی، دفعه دوم به یک رستوران دریایی و دفعه سوم به یک فلافل فروشی ببرید! اجازه دهید کمی شما را بیشتر بشناسد و اطمینان کند که در زمینه‌های حائز اهمیت شما دارای ثبات مناسبی هستید.

سبک زندگی

قطعاً ورزش کردن بهتر از ورزش نکردن است. اما باور کنید در حوزه برندسازی شخصی، برای مخاطبان اولیه شما اصلاً جذاب نیست که ببینند شما یک روز ورزشکار می‌شوید و تصاویر ورزشی خودتان را در صفحه شخصی اینستاگرامتان قرار می‌دهید و روز دیگر ورزش را می‌بوسید و کنار می‌گذارید! آنها قطعاً فرد ورزش‌کار را دوست دارند، اما مهم‌تر از آن ثبات است. نه تنها ورزش، بلکه در جنبه‌های دیگر سبک زندگی‌تان نیز باید ثبات را به نگاه اولی‌ها (کسانی که دفعات اول است شما را ملاقات می‌کنند) نشان دهید.

اعتماد به یک پرسونال برند

چه بخواهید چه نخواهید، دیگران به دنبال راهی برای اطمینان به شما می‌گردند. اگر در اولین ملاقات، با رفتار خود اطمینان آنها را سلب کنید، دشوار است تا بتوانید بار دیگر آنها را ملاقات کنید.

ارتباط موضوع به برندسازی شخصی

شما برای اینکه به فردی محبوب و شناخته شده تبدیل شوید، لازم است تا قابل اعتماد بودنتان را ثابت کنید. بخش زیادی از بازاریابی و شناخته‌شدن شما از طریق مخاطبان دهان به دهان صورت می‌گیرد. آنها در گام اول به شما اطمینان می‌کنند، سپس به صحبت‌هایتان گوش می‌دهند و اگر قابل قبول بود شما را به دیگران توصیه می‌کنند. حال فرض کنید در گام اول یعنی گامی که می‌خواهید اطمینان دیگران را به خود جلب کنید شکست بخورید و به مرحله بعد در ارتباط با مخاطب خود دست پیدا نکنید.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts

Leave a Comment