محبوبیت یا رسایی؟ مساله این است…

 In برندسازی شخصی

سلام، امروز قصد داریم موضوعی که تابحال زیاد به آن پرداخته نشده را مورد توجه قرار دهیم. تفاوت محبوبیت و رسایی! هر دو این موارد بر میزان اثرگذاری شما بر جامعه و مخاطبان شما تأثیرگذارند و ارتباط مستقیمی با بحث برندسازی شخصی پیدا می‌کنند. فکر می‌کنید که چقدر محبوب هستید؟ یا صدایتان چقدر رسا است؟ این مساله چالشی ذهنی را برای همه ما ایجاد می‌کند و ما را به فکر فرو می‌برد. برای رسیدن به پاسخ این سوالات، با ما همراه باشید.

از محبوبیت یک برند شخصی شروع می‌کنیم

محبوبیت موضوع جذابیست. غالباً شخصیت‌های مشهور به دنبال کسب محبوبیت میان افراد جامعه می‌باشند. بله، درست متوجه شدید. ممکن است شما فردی مشهور باشید اما از محبوبیت بالایی درمیان مخاطبان خود برخوردار نباشید. مثلاً اشتباهی که برخی افراد در ابتدای برندسازی شخصی خود مرتکب می‌شوند این است که با تبلیغاتی وسیع (و گاهی خیلی وسیع!) شروع به مشهور کردن خود می‌کنند، اما چون حرفی برای زدن ندارند، شهرتشان آنها را به محبوبیت نمی‌رساند. آنها مخاطبان زیادی را در اولین سمینارها و کنفرانس‌های خود به دور هم جمع می‌کنند، اما با رفتاری اشتباه یا جذابیتی کم، مخاطبان را به رضایت نمی‌رسانند.

برخی از افراد نیز تنها بر محبوبیت خود تکیه می‌کنند و هیچ تلاشی برای گسترش جامعه مخاطبین خود انجام نمی‌دهند. پزشکان بی‌شماری را می‌بینید که در دوران کم‌یاب‌ شدن وجدان‌های کاری و حرفه‌ای، همچنان بر تخصص خود تکیه می‌کنند، با علاقه تمام تحقیق می‌کنند و مراجعین خود را به شدت به رضایت می‌رسانند. اما با همان تعداد اندک مراجعین خود ادامه ‌می‌دهند و گهگاهی مراجعینی جدید به واسطه معرفی به مطبشان پا می‌گذارند.

چرا محبوبیت برای یک برند شخصی مهم است؟

شهرت همراه با محبوبیت دلنشین‌تر است. حتی انسان‌های معمولی نیز علاقمند به کسب محبوبیتند. با محبوبیت میتوان قلب‌های بیشتری را تسخیر کرد و عمیق‌تر اذهان دیگران را تحت تاثیر قرارداد. اینکه دیگران به حرفها و پیام‌های شما در هر موضوع و زمینه‌ای با میل و رغبت گوش دهند و کلام شما اعم از همدردی، تبلیغات و یا بازگو کردن تجربیاتتان چقدر بر دل و جان شنونده بنشیند.

محبوبیت شخصیت انسان باعث جذابیت چهره، سبک زندگی، شغل و …. در نظر دیگران می‌گردد. جالب است، اما حقیقت دارد! به این موضوع، اثر هاله‌ای می‌گویند که اتفاقا در برخی مقالاتمان به آن اشاره کرده‌ایم. اینکه چقدر محبوب هستید گذشته از اینکه اعتماد به نفس و آزادی عمل بیشتری به شما می‌دهد، در موفقیت شما چه در زمینه شغلی و چه در زندگی فردی و اجتماعی تاثیر بسزایی دارد.

چگونه می‌توان محبوب بود؟

همانطور که اشاره کردیم محبوبیت لزوماً با شهرت همراه نیست. شما می‌توانید یک فرد گمنام باشید که در میان اطرافیان خود محبوب هستید. می‌توان با یک لبخند، یک کمک کوچک، همدلی و حضور در کنار افراد، وقت گذاشتن و یا کارهایی کوچک ولی تاثیرگذار در نظر دیگران محبوب شد و از این محبوبیت در جهت پیشرفت شخصی یا اهداف کلی جامعه استفاده کرد. اما محبوبیت برای یک برند شخصی چه زمانی ارزشمندتر است؟ دقیقاً! درست زمانی که همراه با رسایی یا همان شنیده شدن همراه باشد.

صدایتان چقدر رساست؟

وقتی راجع به موضوعی صحبت می‌کنید چند نفر با ذوق و شوق به حرفهای شما گوش می‌دهند؟ یا حرفهایتان چند جای دیگر توسط شنوندگان تکرار می‌شود؟ رسایی صدا بسته به فاکتورهای گوناگونی از جمله شخصیت، رتبه اجتماعی، تعداد مخاطبان، موضوع صحبت و ….. متفاوت است. هر قدر حرفهایتان جذاب و جدید باشد یا شخصیت محبوب‌تری داشته باشید و یا صدایتان رساتر باشد مخاطبان بیشتری پیدا می‌کنید. ذهنهای بیشتری را درگیر حرفهایتان می‌کنید و به صورت یک چرخه، دائماً بر رسایی خود می‌افزائید.

اینکه انقدر در شنونده تاثیر بگذارید که بعد از اتمام صحبتتان به حرفهای شما فکر کند یا حرفهایتان را جای دیگر تکرار کند و نقل قول‌هایی از شما بیاورد را مدیون تلفیقی از محبوبیت و رسایی صدایتان هستید. هر قدر که تعداد افرادی که حرفهای شما را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بشنوند بیشتر باشد صدایتان نیز بلندتر و رساتر است. اما انسانهایی که صدای رساتری دارند لزوماً افراد محبوبی نیستند. برای مثال هنوز هم پس از سالها نقل قولها و حرفهایی از هیتلر که فردی دیکتاتور بوده و محبوبیتی در بین بسیاری از افراد نداشته می شنویم.

محبوبیت و رسایی در برند سازی شخصی

محبوبیت و رسایی می توانند به هم وابسته باشند و یا کاملا مجزا. می‌توانید با محبوبیت صدایتان را بلند ترکنید. چرا که افراد به شنیدن صدای افراد محبوب علاقمندترند. شاید هم از شنیده شدن حرفهای شما توسط کسانی خارج از جمع محبوبیت کسب کنید. شاید بلندی صدای شما باعث شود افراد بیشتری حرفهای شما را بشنوند ولی ممکن است محبوبیتی نداشته باشید. شاید هم با محبویت حرفهایتان در دل افراد کمی بنشیند. با تلفیق محبوبیت و رسایی می توانید صدای خود را به گوش دایره بزرگتری از افراد برسانید و موثرتر باشید و خود را به فردی برجسته و خاص تبدیل کنید؛ با تکرار و شنیده شدن حرفهایتان شخصیتتان به یک برند مورد توجه و محبوب تبدیل می‌شود.

شما چه پیشنهادی دارید؟ چطور می‌توان در کنار محبوبیت به رسایی دست پیدا کرد؟ چطور افرادی که رسایی خوبی دارند اما محبوبیت کمی بدست آورده‌اند می‌توانند بر محبوبت خود بیافزایند؟ نظرات خودتان را با ما در بخش کامنت‌ها درمیان بگذارید.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 3 comments
  • mehdihossin abadi
    پاسخ

    مطالب عالی هستند.
    به نظر من برند سازی شخصی میتواند در اداب معاشرت خیلی خیلی تاثیر داشته باشد. و همین طور یکی از برند سازی های شخصی که میتوانیم انجام دهیم بالا بردن فن بیان است.فن بیان به نظر من یعنی لذت بردن از صحبت کردن با طرف مقابل است.

    • آرین سلیمانی
      پاسخ

      سلام. متشکرم از صحبت و نظر ارزشمند شما

  • محمد
    پاسخ

    سلام. اگر کسی پولی نداشته باشه که یک کارخانه بزرگ با 1000 کارمند داشته باشه احتمالا شانس بیشتری میتونه داشته باشه که خودش رو به یک کارخانه بزرگ با میلیونها طرفدار تبدیل کنه. ممنون از آرین عزیز.

Leave a Comment