قولت، قوله؟

 In برندسازی شخصی

با سلام به شما همراهان خوب آی‌بهتر، موضوع امروز حرف دل خیلی افراد هست. چقدر از بدقولی دیگران آسیب دیده‌اید؟ چندبار احساس کرده‌اید وقتتان در انتظار تلف شده؟ اما چقدر خودتان به قول و قرارهایی که می‌گذارید پایبند هستید؟ چقدر به افرادی که به قول و قرارهایشان پایبند نیستند اعتماد می‌کنید؟ اصلاً چقدر به مساله قول و قرار اهمیت می‌دهید؟ همراه ما باشید تا ببینیم چه نتیجه‌ای می‌توانیم بگیریم…

بدقول‌ها!

شما تا چه اندازه با انسانهای بدقول سروکار دارید؟ حتماً دیده‌اید معمولا کسانی که به حرفها و وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند به عنوان انسانهایی بدقول و غیر قابل اعتماد شناخته می‌شوند. بله، غیر قابل اعتماد! فکر می‌کنم متوجه ارتباط بین برندسازی شخصی و مسأله‌ی بدقولی شده‌اید.

افراد بدقول حتی مورد قبول و اعتماد خانواده‌شان نیز قرار نمی‌گیرند. متاسفانه بدقولی به صورت همه گیر درآمده و دامن بسیاری از افراد دور و نزدیک ما را گرفته. معمولاً مردم مایلند روی قول‌های شما حساب کنند. اگر بعد از چند جلسه که نتوانستند بازتاب حرفهایتان را در اعمال شما ببینند، ارتباط شما در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد. آمار نشان می‌دهد ۲۳٪ رضایتمندی از روابط وابسته به خوش‌قولی و عمل به وعده‌ها می‌باشد.

بدقولها معمولا دیگران و حتی خودشان را هم نادیده می‌گیرند و از کنار انتظارات دیگران و حرفهای خودشان به راحتی می‌گذرند. کار به همینجا ختم نمی‌شود مساله این است که وقتی از این گونه افراد راجع به قول بربادرفته‌شان می‌پرسیم یا موضوع را به آنها یادآوری می‌کنیم، با هزاران هزار دلیل و بهانه و توجیه سعی در بی‌گناه جلوه دادن خود دارند. واقعیت این است که بدقولی تبدیل به یک ناهنجاری اجتماعی شده است.

شما، برندسازی شخصی و خوش‌قولی

خود شما چقدر سعی می‌کنید به وعده‌هایی که می‌دهید عمل کنید؟ مطمئناً می‌دانید که بدقولی به اعتبار و جلوه خوب شما خدشه وارد می‌کند و تاثیر منفی بسیاری بر برند شخصی شما دارد. اما بازهم این احتمال می‌رود که به این موضوع باور نداشته باشید. بگذارید یکبار، قاطعانه نظر ما را نیز در این مورد بدانید: بدقولی به برند شخصی شما آسیب می‌زند… بدقولی باعث می‌شود نتوانید به یک برند شخصی قدرتمند دست پیدا کنید….

اعتماد در برندسازی شخصی

شما به عنوان یک برند خاص و منحصر به فرد باید سعی و بلکه تمام تلاش خودتان را انجام دهید و تا آنجا که می‌توانید وقت شناس و خوشقول باشید. به‌جای ایراد گرفتن از دیگران از خودتان شروع کنید. به وعده‌هایتان پایبند باشید و با این کار به رابطه‌تان و همچنین به فرد مقابل ارزش و احترام بگذارید. همین مورد می‌تواند به تدریج به قدرت برند شخصی شما بیافزاید. همانطور که برعکس این موضوع نیز صدق می‌کند و بدقولی به تدریج به برند شخصی شما آسیبی جدی وارد می‌کند.

در مقاله‌‌ای دیگر این موضوع را با شما درمیان گذاشته‌ایم که دیگران نیاز به کسی دارند تا به او تکیه کنند. نگاهی به این مقاله بیاندازید: هرچه بوی تعهد می‌دهد…

برای برندسازی شخصی از اینجا شروع کنید

شروع قابل اعتماد بودن در برندسازی شخصیاولین گام در برندسازی شخصی می‌تواند از خانواده شروع شود. شما باید به عنوان یک پدر، مادر و عضوی از خانواده، برای خودتان جذابیت‌هایی داشته باشید. باید طوری باشید که فرزندانتان بخواهند شبیه به شما شوند. اگر به این موضوع در خانواده‌ی خود اهمیت دهید متوجه خواهید شد که چقدر این موضوع به تقویت برند شخصی شما در جامعه کمک خواهد کرد.

درست در مورد زمانی صحبت می‌کنیم که از شما در یک برنامه رادیویی، تلویزیونی، سمینار، کنفرانس و یا هرکجا دعوت شده تا به همراه خانواده‌ی خود حضور پیدا کنید. آنجا و درست در همان نقطه، اگر فرزند شما با احساسی واقعی بگوید «من هیچ مردی خوش‌قول‌تر از پدرم ندیده‌ام»، از همان لحظه‌ وضعیت متفاوتی پیدا خواهید کرد و دیگران ساده‌تر به شما اعتماد خواهند کرد.

به قول‌ها و وعده‌هایتان لباس عمل بپوشانید. آنهم در زمان مناسب و مطابق با آنچیزی که به آن متعهد شده‌اید. در برابر افراد خانواده  نیز همینگونه باشید. با همسر و فرزندانتان بدقولی نکنید و برای آنها الگویی باشید که از شما پیروی کنند. خودتان را ملزم کنید به تعهداتان چه کوچک و یا بزرگ، چه برای شرکای تجاری یا دوستان و یا افراد خانواده عمل کنید. اجازه دهید همواره جز خوبی حرفی پشت سرتان نباشد. به قولهایی که به خودتان هم می‌دهید پایبند باشید و آنها را عملی کنید این تمرین کوچکی است تا در برابر دیگران نیز مسئول باشید.

اینطور ادامه دهید…

ضعف های عملکرد خود را بشناسید. بهانه گرفتن را کنار بگذارید و با واقعیت روبرو شوید. از خودتان بپرسید چرا تا این لحظه نتوانسته‌ام به برخی قول‌هایم عمل کنم؟ مشکل را ریشه یابی کنید و در صدد حل آن برآیید.

  • کم حافظه هستید؟ سعی نکنید از روش قدیمی سپردن همه چیز به یاد و خاطره‌تان کارهایتان را انجام دهید. یک برنامه جامع برای خود داشته باشید. خوشبختانه امروزه انواع و اقسام تکنولوژی‌ها برای راحتی کارهای ما وجود دارند. ساعت زنگ‌دار تلفن همراهتان را فعال کنید تا به شما یادآوری کند. تقویم (از نوع کاغذی یا آنلاین) داشته باشید و حتی اگر نمی‌توانید، از دوستی کمک بگیرید.
  • وقت ندارید؟ حتی اگر شما رئیس جمهور هم باشید با برنامه ریزی کارهایتان مطمئناً وقت آزاد پیدا می‌کنید. باز هم می‌توانید از برنامه روزانه تلفن همراه کمک بگیرید. اما اگر وقت ندارید، قول ندهید!
  • ترافیک سنگین است؟ با جستجو در نقشه ترافیک مسیر بهتر را انتخاب کنید یا خودتان را با ترافیک تنظیم کنید و زمانی را که قرار است در ترافیک باشید را به زمانبندی خود اضافه کنید.

مطمئن باشید برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد پس دست از بهانه آوردن بردارید. فقط بخواهید که از این لحظه دیگر بدقول نباشید. فقط بخواهید تا مورد اعتماد واقع شوید و برند شخصی خودتان را قوی‌تر از همیشه به پیش ببرید.

توصیه‌ای برای برند شخصی شما

متاسفانه همه ما به دنبال راه فرار هستیم. یکی از مسائل مهمی که به شما پرستیژ می‌بخشد و برند شخصی شما را معتبر می‌کند قبول اشتباهات است. این آخرین راهی است که می‌توانید بدقولی خود را جبران کنید، اما بازهم باید سعی‌تان را کنید اجازه ندهید بدقولی از سوی شما رخ دهد.

برندسازی شخصی و توصیه مهم

سعی کنید به عنوان یک فرد بالغ و مسئول، اشتباهات خود را بپذیرید. دروغ و توجیهات غیر منطقی می‌توانند بزرگ‌ترین ضربه را در پی یک بدقولی به برند شخصی شما وارد کنند. از اینکه خود را با دلایل بی پایه و گاهاً دروغین توجیه کنید جداً خودداری کنید. وضع را از این خرابتر نکنید. با گفتن حقیقت از طرفتان عذرخواهی و قبول تقصیر کنید. و البته فراموش نکنید که جبران کنید و تمام سعی خود را به کار ببندید که فردی خوشقول باشید.

یا نه… یا انجام…

شما مجبور نیستید به همه بله بگویید. مجبور نیستید برای کارهایی که توانایی و یا وقت انجام آنها را ندارید به دیگران وعده دهید. قدرت نه گفتن را در خود تقویت کنید و برایش تمریناتی انجام دهید. اگر درخواستی را رد کنید بهتر است تا به فردی بدقول و بی‌مسولیت تبدیل شوید. خجالت را کنار بگذارید، رک و صریح باشید، و تفکری بالغانه را دنبال کنید. شما مسئول هستید. برای جلب اطمینان دیگران زمانی بله بگویید که واقعا منظورتان بله است. تعهد مهم است و دیگران شیفته‌ی تعهدند. اگر هنوز این مقاله را نخوانده‌اید پیشنهاد می‌کنیم حتماً نگاهی به آن بیاندازید: هرچه بوی تعهد می‌دهد…

قدرت نه گفتن برای یک برند شخصی

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 20 comments
  • Ammar
    پاسخ

    واقعا از دست بدقول‌ها…
    مطلب مفید و خوبی بود ممنون

  • حمید
    پاسخ

    خیلی هم عالی وزیبا👌👌👌👌

  • mohammad
    پاسخ

    مقاله خوبی بود. فقط به نظرم فونت کل مطلب رو یکجور بذارید، من یه مقدار وقت خوندن گیج شدم.
    همچنین مشابه با این مقاله، باز هم بذارید. حتما استفاده می کنم

  • mahmood
    پاسخ

    خب خیلی واضح است با کسانی که قول شان قول نیست و پدر ادم را در می اورند اصلا نمیشه کار کرد و نمیشه بهشون اعتماد کرد …. اگر هم مدیریت جایی را بگیرند پدر اون جا را در میارند ..چون نظم ندارند و ثبات شخصیتی ندارند

  • مجید
    پاسخ

    سلام،مقاله فوق العاده ای بود،به نظرم آدم باید توانایی و اختیار نه یا بله گفتن رو داشته باشه،اگه گفت بله، آسمان هم به زمین بیاد باید اون کارو با تعهد زمانی که داده انجام بده و بدقولی نکنه،هنوز زودتر از قولش انجام بده که بگن چقد خوش قول هستی.

    • آرین سلیمانی
      پاسخ

      سلام خدمت دوست خوبم. ممنونم از نظر ارزشمند و پخته‌ی شما
      دقیقا همینطوری هست که میفرمائید. خصوصا وقتی پا به عرصه برندسازی شخصی میگذاریم، لازمه تا به تعهدات خودمون به شدت پایبند بمونیم

  • فرشته
    پاسخ

    سلام
    ممنونم عالی و ریز بینانه بود.
    مقالات شما در زمینه برندسازی شخصی و شکوفایی نبوغ فردی عالی هستن.بابت سایت خوشگلی که دارید هم تبریک میگم:)

  • محمد
    پاسخ

    سلام
    مقاله جالبی بود. راهکارهای خوبی هم برای مشکل بدقولی ارایه داده بودید. خیلی ممنون
    یک تشکر دیگه هم باید بابت جوابی که به کامنت قبلیم داده بودید باید ازتون بکنم.

  • farinazi720
    پاسخ

    وقتى نميتونيم به قولمون عمل كنيم ،چرااصلاً قول ميديم؟؟؟!!!بااينكاربرچسب بدقول بودن به شخص خودمون ميزنيم وارزشمون رو نزدديگران ازدست ميديم.

  • Mohsen
    پاسخ

    سلام
    راه های جالبی بود
    مقالتون عالی بود. ممنون

  • noura
    پاسخ

    واقعا عالی و مفید بود.خیلی به من کمک کرد. ممنون از این که این مقاله ها را در دسترس عموم مردم قرار می دید تا همه بتونند استفاده کنند

  • امیر علی
    پاسخ

    داستانی است که می گوید
    شخصی هر روز صبح با یکی از دوستانش که آدم بد قولی بود تنیس بازی می کرد.
    و این فرد بد قول هر روز صبح به هر بهانه ای دیر سر تمرین تنیس حاضر می شد از جمله خواب موندم – مدرسه بچه ام دیر شده بود باید می رسوندمش و …
    دوستش که می بینه هر روز کلی از وقتش به خاطر بد قولی های دوستش تلف میشه تصمیم می گیره واسه ترک این عادت دوستش کاری رو انجام بده. و بهش میگه از این به بعد به ازای هر چند وقت که دیر تر سر تمرین حاضر شدی باید مبلغی رو به عنوان جریمه به من پرداخت کنی و اون قبول می کنه روزای اول و دوم و سوم دوستش جریمه پرداخت می کنه ولی کم کم می بینه جریمه هاش داره میره بالا شروع می کنه به سر وقت حاضر شدن در محل تمرین تا اینکه بالاخره این عادت اون ترک میشه از طریق قرار دادن جریمه واسه بد قولی هاش.

  • abbasi
    پاسخ

    مقاله بسیار خوب و عالی بود وبسیار کمک کننده است.

  • امین
    پاسخ

    سلام مقاله خوبی بود ولی هر چیزی گفتنش اسونه وقتی حرف از عمل به میون میاد سخت میشه مثلا همین نه گفتن

  • maryam76
    پاسخ

    باسلام.مقاله خوبی بود.تشکرازمطالب مفیدتون

  • ghane
    پاسخ

    مطالب بسیارخوب ومفیدی بودن ممنون

  • shabgard_online
    پاسخ

    قول دادن و عمل به اون نشونه مسئولیت پذیر بودن شماست وقتی قولی به کسی بدیم و عمل نکنیم عدم مسئولیت پذیری ما رو ثابت میکنه در صورتی که مسئولیت رو پذیرفتین این که به کسی قول ندین خیلی بهتره تا قول بدین و عمل نکنید اما بهتر از همه این که اگه قول دادین حتما بهش عمل کنید

  • aliakbar
    پاسخ

    ممنون از مطلب مفید و خوبتون
    قول دادن یعنی پذیرفتن مسئولیت
    اگه بد قولی کنیم پس مسئولیت رو به خوبی انجام ندادیم پس انسانی پست هستیم و نمیتوانیم زندگی رو اداره کنیم
    اگه به قول عمل کنیم کاملا انسانی مسئولیت پذیر هستیم و میتوانیم زندگی موفقی داشته باشیم

  • Yasaman
    پاسخ

    واقعا این مطلب دید انسان نسبت به مسئولیت پذیری و عمل کردن به قول رو تغییر میده ، خیلی ممنون بابت همچین مقاله ای

  • amirhoseinrastgoo
    پاسخ

    واقعا علی بود مقالتون تقدیر و تشکر دارم از نویسنده که این همه مطلب خوب رو در اختیارمون قرار داد

Leave a Comment