فراهم کردن زمینه شکوفایی نبوغ در محل کار

 In نوشته‌های عمومی

مدتی قبل در مقاله‌ای بحثی را شروع کردیم که در آن اشاره به یکی از ملزومات شکوفایی استعداد، توانایی و شکوفایی نبوغ داشتیم. موضوع این بود که اگر در محل کارتان، ارزش فعالیت‌ها و دستاوردهای شما نادیده گرفته شوند، طبیعتاً فرصت‌ها و موقعیت‌های کمتری در آینده به شما پیشنهاد خواهد شد. به دنبال موقعیت‌ها و فرصت‌های جدید کمتر، شما قادر نخواهید بود تا تمام استعدادها و نقاط قوت خودتان را محک بزنید. چرا که برای یافتن نقاط قوت خود، باید پایتان را از آزمون‌های شخصیت شناسی و استعدادیابی فراتر بگذارید، وارد میدان فعالیت‌ها و فرصت‌های گوناگون شوید و عملاً ببینید در کدام‌یک از زمینه‌ها دارای توانایی بیشتری هستید.

گام‌هایی عملی

اما در این مقاله قصد دارم با شما در مورد شیوه‌ها و راه‌کارهایی عملی صحبت کنم که به وسیله‌ی آنها قادر خواهید بود در محیط کار خود، بیش از پیش در معرض دید مدیر و سرپرست خود قرار بگیرید. راهکارهای پیش رو گرچه متمرکز بر محیط کار خواهند بود، اما کاملاً قابل استفاده و تعمیم در محل تحصیل، مدرسه و دانشگاه نیز می‌باشند. با من همراه باشید و اگر تا کنون مقاله‌ی قبلی ما را مطالعه نکرده بودید، حتماً سری به آن بزنید: نابغه‌ای که دیده نمی‌شود

گام اول: توانایی های خود را به صورت هدفمند رشد دهید

رشد تواناییبه توانایی‌های کلیدی و اساسی در محیط کار خود دقت کنید. ببینید کدام‌یک از توانایی‌های فعلی شما، بیش از دیگر توانایی‌های شما مورد استقبال مدیر شما می‌باشند. حالا کافیست کمی بیشتر بر روی آنها متمرکز شوید و آنها را بهبود دهید. همانطور که می‌دانید در آی‌بهتر، تمرکز ما بر روی نقاط قوت شما می‌باشد. پس لازم نیست به دنبال نقاط ضعف غیر کلیدی خودتان بروید. ببینید در بین توانایی‌ها و نقاط قوت فعلی‌تان کدام یک برای مدیر شما ارزشمندتر می‌باشند.

همینطور نقاط ضعف کلیدی خود، یعنی آنهایی را که به شدت مورد ارزیابی و اعتراض مدیرتان قرار می‌گیرند را بهبود دهید. برای مثال شاید مدیر شما چندین بار به بی‌نظمی شما اعتراض کرده باشد. پس دراین موارد نیز قدمی بردارید و کمی خودتان را بهبود دهید. در عین‌حا‌ل با فراگیری توانایی‌های مختلفی که در محیط کار به آنها نیازمند هستید، طبق یک برنامه‌ی منظم هفتگی در کمتر از چند ماه از خودتان یک قهرمان در محیط کار بسازید.

گام دوم: نحوه ظاهر شدنتان را بررسی کنید

این خیلی مهم است که چطور، با چه لباس و با چه ابزاری در محیط کارتان ظاهر می‌شوید. شما هرچه تلاش کنید نمی‌توانید عقل مردم را از چشمشان به کلّه‌هایشان بیاورید! در مقاله‌ی «یک نابغه خوشتیپ باشید» همه‌چیز را با شما درمیان گذاشته‌ام. در مورد اثر هاله‌ای و تأثیر ظاهر شما بر قضاوت‌های دیگران در مورد توانایی‌هایتان نیز صحبت کرده‌ام. این مساله‌ ریشه‌ای روانشناختی و اصولی دارد و توصیه می‌کنم حتماً به این مقاله هم سری بزنید: یک نابغه خوشتیپ باشید

 دیگران شما را مورد قضاوت خود قرار می‌دهند. پس بجای بدبین بودن به دیگران، از این فرصت استفاده کنید و بهترین قضاوت را در مورد خودتان شکل دهید. آنها با دیدن سر و وضع و رفتار حرفه‌ای شما دیدی مثبت‌تر نسبت به توانایی‌ها و تخصص شما پیدا خواهند کرد. شما هم سوءاستفاده نکنید! و در کنار ظاهر خوب، حتماً تخصص‌ها و نقاط قوت خودتان را گسترش دهید.

گام سوم: به انجمن‌های مرتبط با حوزه کاریتان بپیوندید

انجمن برنامه‌نویسان، انجمن گرافیستان، انجمن بازاریابی، انجمن حسابداران، انجمن مکانیک و صدها انجمن دیگر وجود دارند که برخی از آنها مرتبط با حوزه‌ی فعالیت شغلی شما خواهند بود. شما با عضویت در انجمن‌های مرتبط چند گام مهم خواهید برداشت: اول از همه اسم و رسم بیشتری پیدا خواهید کرد و دوم، از موقعیت‌‌ها و فرصت‌هایی جدید بهره‌مند خواهید شد. سوء تفاهم نشود! دقت کنید منظورم این نیست دیگران را با اسم و رسم فریب دهید، بلکه منظورم این است که نقشی فعالانه و مفید در انجمن‌ها ایفا کنید تا نامتان بیش از قبل بدرخشد.

عضویت در انجمن ها فرصت خوبی برای درخشیدن شما می‌باشند، چرا که عموماً اعضای آنها به حضور در جلسات و حرف‌های بی‌نتیجه اکتفا می‌کنند و شما به راحتی می‌توانید در این انجمن‌ها مسئولیت‌های مهمی به عهده بگیرید. با انجام هر مسئولیت، در رزومه خودتان افتخاری روشن اما نه چندان دشوار را ثبت خواهید کرد. این کار از طرف دیگر باعث خواهد شد مدیر شما احساس کند شما دائماً در معرض فرصت‌های جدید هستید و هر لحظه ممکن است شما را از دست دهد. پس ناخودآگاه شما مورد توجه بیشتری واقع خواهید شد. همینطور شرکت در کنفرانس‌های مرتبط و روبرویی با افراد سرشناس می‌تواند به شما در این زمینه کمک زیادی کند.

گام چهارم: در اولویت بندی کارها مهارت پیدا کنید

اولویت بندی کارهابرخی توانایی‌ها و مهارت‌ها همیشه به‌کار می‌آیند. برای مثال «اولویت‌بندی کارها». شما در طول روز با فعالیت‌هایی بی‌شمار روبرو هستید، اما فرصت رسیدگی به همه‌ی آنها را نخواهید داشت. مفیدترین فرد کسی است که اولویت‌های کاری خود را فدای فعالیت‌های غیر مهم نکند.

فعالیت‌های شما به ۴ دسته تقسیم می‌شوند: اول، فعالیت‌های غیر مهم و غیر فوری. این فعالیت‌ها را کنار بگذارید و اگر واقعاً هیچ‌کاری برای انجام دادن نداشتید آنها را آنهم فقط برای سرگرمی به دست بگیرید. دوم، فعالیت‌های مهم و غیر فوری. یعنی فعالیت‌هایی که هیچ ضرورتی ندارد همین حالا آنها را انجام دهید، اما اینها باید جزو اولویت‌های کاری شما قرار گیرند و حتماً به انجام برسند. به یاد داشته باشید تفاوت انسان‌های بسیار موفق و افراد غیر موفق در انجام همین فعالیت‌های مهم اما غیر فوری می‌باشد.

سوم، فعالیت‌های غیر مهم و فوری می‌باشند. فعالیت‌هایی که یا باید همین حالا انجامشان دهید یا هیچ‌وقت! اما اگر دقت کنید می‌بینید که این فعالیت‌ها به هیچ عنوان مهم نمی‌باشند. فعالیت‌هایی مانند دریافت فکس تبلیغاتی و یا پاسخ به تلفنی که همین حالا درحال زنگ خوردن است اما به هیچ‌عنوان ارزش جواب دادن ندارد. این فعالیت‌ها ممکن است به دلیل فوری بودن شما را وسوسه کنند. اما باید بدانید که این‌ها تنها وقت شما را هدر می‌دهند و همین حالا باید دور همه‌ی آنها را خط بکشید. انسان‌های به شدت غیر موفق را همیشه درحال انجام دادن فعالیت‌های فوری اما غیر مهم خواهید یافت. دسته چهارم، فعالیت‌هایی مهم و فوری هستند که علاوه بر فوریت، بسیار هم مهم می‌باشند.

فعالیت‌های کاری شما برای اینکه از ارزشمندی بالایی برخوردار باشند باید به دو دسته‌ی «فوری و مهم» و «غیر فوری اما مهم» خلاصه شوند. باقی کارها را کنار بگذارید، چرا که اگر ارزش انجام دادن داشتند جزو فعالیت‌های مهم شما قرار می‌گرفتند. مدیران این مفاهیم را به خوبی درک می‌کنند و به کارمندی بها می‌دهند که در اولویت‌بندی کارها مهارت دارد. باور کنید با بهبود این مهارت، مدیرتان شیفته‌ی شما خواهد شد.

گام پنجم: نشان دهید برای رشد توانایی‌هایتان چقدر تلاش می‌کنید

همانطور که اشاره کردم شما باید به کسب مهارت و بهبود وضعیت خودتان سخت پایبند باشید و حالا که در دوره‌های آموزشی مرتبط با حرفه خود شرکت می‌کنید، مدیرتان نیز باید از این مطلب شود. گاهی اوقات از آموخته‌ها ،روابط و خبرهای مهمی که در کلاسهایتان روی می‌دهد سخن بگوئید و در مورد آنها بحث کنید.

همینطور از مدیرتان بخواهید تا شما را با هزینه سازمانتان و یا با وامی که در اختیار شما قرار می‌دهد در دوره های آموزشی ثبت نام کند. از ارزشمند بودن این دوره‌ها برای شرکت بیشتر برایش بگویید. اگر مدیرتان در دانش دستی دارد، حتماً از او برنامه مطالعاتی بخواهید، کتابهای مورد علاقه‌اش را مطالعه کنید و گاهاً درباره نتایج آن مطالعات صحبت کنید. خودتان به زودی خواهید دید که این کار می‌تواند چه جذابیتی برای او داشته باشد.

گام ششم: این مقاله را حتماً مطالعه کنید

همینطور من در مقاله‌‌ای برای شما در مورد موفقیت شغلی صحبت کرده‌ام. توصیه می‌کنم همین حالا که وارد این بحث شده‌اید، تا تنورتان داغ است بچسبانید. مواردی که در اینجا و آن مقاله برای شما آورده‌ام قطعاً راهگشا خواهند بود و با پیگیری‌هایتان ۱۰۰٪ شما را به موفقیت‌هایی بسیار بزرگ خواهند رسانید. پس حتماً این مقاله را مطالعه کنید: چند گام کوچک برای موفقیت شغلی

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Comments
  • تینا صادقی
    پاسخ دادن

    مرسی.واقعا مطلب جالبی بود
    ما همیشه مدیرمون به کسایی که توی چشمن بها میده

Leave a Comment