عادت و ترک عادت برای موفقیت

 In نوشته‌های عمومی

روانشناسان میگویند که ۹۰٪ رفتار ما بر اساس عادت شکل میگیرد. نود درصد! از لحظه بیدار شدن تا موقعی که دوباره به رختخواب میرویم، هرروز صدها کار را به یک شکل و ترتیب تکراری انجام میدهیم. این شامل شیوه دوش گرفتن، لباس پوشیدن، صبحانه خوردن، روزنامه خواندن، مسواک زدن، رانندگی کردن، مرتب کردن میز کار و تمیز کردن منزل می‌شود. طی سالیان طولانی ما مجموعه ای از عادات عمیق و ریشه دار را کسب میکنیم که تمام حوزه‌های زندگی ما از کار و کسب درآمد، تا سلامت و روابط شخصی‌مان را شامل میشود.

امروز باهم درمورد عادت‌ها کمی گپ میزنیم. اینکه عادت و ترک عادت چه نقشی در موفقیت ما بازی میکنند و چطور میتوانیم این بازی را به نفع خودمان تمام کنیم. با من و مدرسه موفقیت همراه باشید.

خبر خوب و خبر بد

در همین ابتدا برایتان خبر خوشی دارم. عادات کمک میکنند در حالی که بدن‌تان در حالت خودکار قرار گرفته ذهنتان آزاد باشد. این اجازه میدهد که وقتی دارید دوش میگیرید، برای روزتان برنامه‌ریزی کنید و یا هنگام رانندگی، بتوانید با بقیه سرنشینان اتومبیل هم‌صحبت شوید. اما خبر بد این است که عادت‌ها موجب اسارت ناخودآگاه شما در چنگال الگوهای رفتاری مخرب و اشتباه شده، جلوی رشد شما را میگیرند و موفقیت شما را محدود میکنند.

این عادت‌های فعلی شما هستند که منجر به نتایجی می‌شوند که در حال حاضر با آنها دست و پنجه نرم میکنید. با این فرض اگر میخواهید به سطوح بالاتری از موفقیت دست پیدا کنید، باید برخی عادات خود را ترک کنید. عاداتی مثل پاسخ ندادن به تلفن، تا دیروقت تلویزیون تماشا کردن، هر روز فست فود خوردن، سیگار کشیدن، دیر به سر قرار رفتن و ولخرجی کردن. شما باید این عادات بد را با عادات مفیدتر جایگزین کنید. با عاداتی همچون روزانه ۱۵ صفحه مطالعه کتاب، چهار بار در هفته نرمش کردن، غذای سالم خوردن، سر وقت حاضر شدن و پس انداز ده درصد از درآمدتان.

عادات، همیشه نتایج خاص خود را به بار می‌آورند

ibehtar-habits1موفقیت، یعنی درک و به کار بستن موبه‌موی عاداتی ساده و مشخص که همیشه منجر به پیروزی میشوند. نتایجی که میگیرید، به خاطر عادت‌های شماست. افراد موفق از روی شانس و اقبال به قله‌های موفقیت نمی‌رسند. رسیدن به اوج نیازمند عملکرد متمرکز، انضباط فردی، و انرژی فوق‌العاده است که هر روز برای انجام کارها صرف می‌شود. عاداتی که از امروز به بعد کسب میکنید، آینده شما را تعیین میکنند.

یکی از مشکلات افرادی که عادات بدی دارند این است که اغلب مدت‌ها بعد نتیجه عادات ناپسند خود را می‌بینند. مثلاً اگر شما با کشیدن فقط یک نخ سیگار فوراً به اندازه ۲۰ سال پیرتر به نظر میرسیدید، و یا با خوردن یک پیتزا یکدفعه ۳۰ کیلو اضافه وزن پیدا میکردید، هیچ‌وقت آن یک نخ سیگار را نمیکشیدید و به آن پیتزا لب نمی‌زدید. شاید هیچ سیگار و پیتزایی فوراً با شما چنین کاری نکند، اما وقتی اسیر عادات بد و مزمنی شدید، سرانجام با گذشت زمان همان نتایج را مشاهده خواهید کرد. واقعیت این است که با تکرار یک کار خاص، همیشه به یک نتیجه قابل پیش‌بینی می‌رسید.

حالا چه کار کنیم؟

همه ما می‌توانیم عادات خود را تغییر دهیم. افراد زیادی در دنیا با باری از عادت‌های ناپسند خود را تغییر داده و آنها را با عادات خوب جایگزین کرده اند. افراد ثروتمند زیادی را در میان نام آنها می‌توان یافت. حتی دانشمندانی بوده اند که با تغییر عادات کوچک و روزانه خود از پائین ترین سطوح دانش، به بالاترین درجات آن دست پیدا کرده اند. چند اقدام مؤثر برای تغییر عادت وجود دارد که من آنها را با شما درمیان خواهم گذاشت. فقط کافیست سری به مقاله ((ترک عادت…به سادگی)) بزندید و قدم‌ها را دنبال کنید.

 

change-of-habit-1

 

حتماً بخوانید: ((ترک عادت…به سادگی))

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts

Leave a Comment