حداقل‌های یک رزومه جذاب

 In نوشته‌های عمومی

سلام، به آی‌بهتر خوش آمدید. امروز می‌خواهیم با هم راجع به یک موضوع مهم و حیاتی یعنی داشتن یک رزومه خوب و کار‌آمد صحبت کنیم. خیلی از ما هنوز نمی‌دانیم برای داشتن رزومه‌ای جذاب که فرستادنش به هر کارفرمایی منجر به یک مصاحبه‌ی خوب شود چه‌ باید کنیم!! برای همین تیم آی‌بهتر تصمیم گرفت یک مطلب کاربردی و مفید برای حل این مساله تدارک ببیند. اگر دوست دارید یک رزومه جذاب داشته باشید با ما همراه باشید.

موضوع از اینجا شروع می‌شود

 آیا رزومه شما جسته گریخته است یا یک سناریوی جذاب؟ آیا انسجامی بین سوابق کاری مختلف و تحصیلیتان وجود دارد؟ در ایامی به سر می‌بریم که حیاتی‌ترین بخش معرفی شما به عنوان فردی حرفه‌ای برای کارفرمایان، داشتن یک رزومه‌ی جذاب و گویاست. هنگامی که رزومه خود را برای کارفرمایانی ارسال می‌کنید بر اساس رزومه، شما را قضاوت می‌کنند. درصد قابل توجهی از افراد جویای کار به دلیل عدم وجود یک رزومه خوب شغل مورد نظرشان را از دست می‌دهند. گرچه می‌بایست رزومه‌ای بی‌نقص که معرف تمام توانایی‌ها و مهارت‌های شما باشد را ارائه دهید، اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود.

رزومه تنها راه ارتباط و جذب کارفرماست. بنابراین رزومه شما می‌بایست سناریویی جذاب و گیرا باشد تا کارفرما را جذب و مشتاق کار کردن با شما کند. اهمیت این موضوع در حدی است که برخی افراد برای داشتن رزومه ای جذاب و ایده آل نگارش آن را بر عهده‌ی متخصصان این کار می‌سپارند. اینگونه شما خود را به یک فرد خاص تبدیل می‌کنید و یک برند خاص برای شخصیت خود ایجاد می‌کنید. با این کار یک قدم از رقبای خود جلو می‌افتید.

رزومه شما باید سناریوی جذاب داشته باشد

برای معرفی خود به صورت شایسته ابتدا باید خودتان را خوب بشناسید و از علایق و توانمندی‌های خود به خوبی مطلع باشید. خصوصاً اینکه همه‌ی ما در برهه‌هایی از زمان، زمینه فعالیت خودمان را تغییر داده‌ایم، رشته‌ی دانشگاهی غیر مرتبطی را انتخاب کرده‌ایم و یا با تغییر جهتی در زندگی کاری خود روبرو شده‌ایم. اینها طبیعیست به شرط آنکه توجیهی منطقی و یا بهتر بگویم سناریوی جذابی برای این موارد وجود داشته باشد.

شما باید نقاط ضعف و قورت خود را تشخیص دهید. حقیقت را راجع به خودتان بشناسید و آن را بیان کنید. همیطنور به منظور جذاب کردن سناریوی زندگی کاری و حرفه‌ای خود، زیاد از خودتان تعریف نکنید و شکسته نفسی‌های بیجهت را نیز کنار بگذارید. نگذارید شما را به عنوان فردی که اعتماد به نفس کاذب دارد و یا فردی فاقد اعتماد به نفس بشناسند. توضیحات مفصل را فاکتور بگیرید و سعی کنید رزومه تان مختصر و مفید باشد. رزومه باید تمیز و مرتب باشد. سعی کنید خود را به جای کارفرمایی که رزومه شما را مطالعه می‌کند بگذارید. آیا شما حاضر بودید با شخص صاحب رزومه مصاحبه حضوری انجام دهید؟

البته سناریوی جذاب نیز تمام ماجرا نیست و رزومه شما باید همچنان شامل موارد کلی باشد. در زیر به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم و درمورد آنها توضیح کوتاهی خواهیم داد.

اطلاعات شخصی:

اطلاعات شخصی خود را کامل و گویا درج کنید. نام، نام خانوادگی، سن، محل سکونت و البته آدرس ایمیل و شماره تلفن که مهمترین بخش برای ارتباط با شما می‌باشد. سعی کنید یک آدرس ایمیل مفهوم که به نام خودتان باشد داشته باشید. آدرس ایمیل های نامفهوم که با اسامی غیر رسمی و اعداد همراه هستند پرستیژ  کاری شما را کاهش می‌دهند. یک آدرس ایمیل گویا شما را به عنوان یک فرد حرفه ای معرفی می‌کند.

سوابق تحصیلی:

سوابق تحصیلی شما نشان دهنده سطح دانش شماست و هدف این است که کارفرما متوجه شود که شما در چه زمینه ای و تا چه مقطعی تحصیل کردید. سعی کنید نام رشته تحصیلی و دانشگاهی که درس خواندید و موضوع پایان نامه و در صورت تمایل معدل را ذکر کنید. تحصیلات تکمیلی و سمینارهای مختلف را هم ذکر کنید. اگر در رشته های مختلف تحصیل کرده اید گرایش ها و زمینه تخصصی را بنویسید.

دوره های آموزشی:

دوره‌هایی که خارج از دانشگاه گذرانده‌اید مربوط به هر نوع تخصصی را حتماً درج کنید. چرا که زمینه تخصصی خود را که برایش آموزش دیده اید را مطرح می‌کنید. اعم از دانشهایی که در زمینه های مختلف دارید، نرم افزار‌هایی که برای کار با آنها آموزش تخصصی دیده‌اید و ….

سوابق کاری:

تجربیات کاری خود را به ترتیب از آخر به اول و با درج سال و زمینه فعالیت شرکت و پست سازمانی خود درج کنید. تجربیات جسته گریخته‌ی خود را سامان‌دهی کنید. اگر مجبور به تغییر زمینه کاری شده‌اید با دلیل موجه توضیح دهید که زمینه مربوط را به چه دلیلی انتخاب کردید و چرا آن را تغییر دادید. اجازه ندهید دیگران فکر کنند شما فردی بی مسولیت و دمدمی مزاج هستید که مرتباً زمینه کاری خود را تغییر می‌دهد.

از وظایف خود و تخصص‌های خود در محیط کاری مربوطه بنویسید. با پرداختن به جزئیات، کار خود را مهم و شلوغ و پررنگ جلوه دهید. هرگز از کارفرما و همکاران قبلی خود بدگویی نکنید، شما که دوست ندارید به شما به عنوان فردی ناسازگار نگاه کنند.خود را فردی دارای روحیه کار تیمی، هماهنگ و سازگار و لایق نشان دهید. با تمرکز بر زمینه‌های تخصصی خود هر چند که متفاوت باشند خود را به عنوان یک متخصص معرفی کنید. این کار به شما اعتماد به نفس انجام کارهای گوناگون را می‌دهد.

مهارت‌ها و علاقمندی‌ها:

در این قسمت از توانایی‌های مختلف خود اعم از دانش‌هایی که در زمینه‌های مختلف دارید، نرم افزار‌هایی که قادر به کار با آنها هستید، هماهنگی با محیط، مسئولیت‌پذیری، نظم، همکاری با دیگران، جا گرفتن میان جمع و هر گونه توانایی که در خود میبینید صحبت کنید. از علاقمندی‌های خود غافل نمانید هر کاری در هر زمینه‌ای مانند هنری، ورزشی، تحقیقاتی و غیره را حتماً مورد توجه قراردهید. میزان آشنایی خود را با زبانهای خارجی را فراموش نکنید. سعی کنید صادق باشید و حقیقت را راجع به خود بگویید.

عکس:

ترجیحاً عکس خود را درج کنید. معمولاً کارفرمایان به رزومه‌هایی که دارای عکس می‌باشند بیشتر توجه می‌کنند. از استفاده‌ی عکس‌های اخمو و جدی و یا زیادی خندان بپرهیزید. سعی کنید عکسی زیبا از خود با لبخندی متعادل و چشمانی آرام که به مخاطب آرامش خیال را القا کند درج کنید. می‌توانید از عکس سلفی که در طبیعت گرفتید و صورت شما کاملاً مشخص است استفاده کنید. عکس را معمولا در گوشه سمت چپ بالای رزومه قرار می‌دهند.

گرافیک رزومه:

گرافیک و زیبا سازی رزومه بخشی بسیار مهم است که گویای سلیقه شما و اختصاص زمان برای تهیه رزومه می‌باشد. سعی کنید از کادری زیبا استفاده کنید، فونت مشخص با اندازه معمولی و پاراگراف بندی منظم با رعایت فاصله‌های مشخص بسیار مهم می‌باشد. می‌توانید از سایت هایی که قالب‌بندی‌هایی زیبا برای نگارش رزومه دارند استفاده کنید.

از کجا شروع کنیم؟

از همینجا! اگر درحال حاضر رزومه‌ای برای خودتان تهیه کرده‌اید آن را بازبینی کنید و کنترل کنید که شامل تمام موارد زیر باشد. در غیر این صورت همین امروز شروع به نوشتن رزومه خود کنید و حداقل برای آن چندروزی وقت بگذارید.

  • آیا رزومه شما دارای سناریویی جذاب است؟
  • آیا واقع بینانه نوشته شده؟
  • آیا جزئیاتی مانند اطلاعات شخصی، سوابق کاری و موارد دیگر را درج کرده‌اید؟
  • آیا رزومه شما شامل عکس شما می‌باشد؟
  • آیا رزومه شما از گرافیک مناسبی برخوردار است و یا از فرم‌های Word آماده برای پر کردن رزومه خود استفاده کرده‌اید؟!
همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 2 comments
  • احسا
    پاسخ دادن

    با سلام – یک رزومه خوب باید علاوه بر اینکه نمایشگر سوابق تحصیلی و سوابق شغلی باشد باید نمایانگر سلایق روحی و روانی فرد باشد به طوری که بداند در چه محیطی و در چه شرایطی با چه فضایی قرار می گیرد این یعنی یک رزومه قوی البته ذکر سوابق و تحصیلات باید در اولویت باشد سپس مهارتها و روحیات هم ذکر شود.

    • آرین سلیمانی
      پاسخ دادن

      ممنون از توضیحات عالی شما.
      این مقاله در مورد حداقل های یک رزومه جذاب بود. اما برای یک رزومه حرفه‌ای قطعا صحبت شما درست هست و اگر مقاله ای در این مورد منتشر کردم حتما این نکات رو در اون قرار خواهم داد

Leave a Comment