توانایی‌ سخنرانی برای برندسازی شخصی – قسمت چهارم

 In برندسازی شخصی

[قبل از هرچیز باید بگویم که در این مطلب شما را به چالش رفع خجالت دعوت کرده‌ایم که با انجام آن، بدون قرعه‌کشی از ما هدیه‌ی نیم میلیون تومانی دریافت خواهید کرد]

به جلسه‌ی چهارم از سلسله دروس «توانایی سخنرانی برای برندسازی شخصی» خوش آمدید. همانطور که در جریان هستید در این مجموعه مطالب، با بحث در مورد توانایی سخنرانی با تمرکز بر برندسازی شخصی با شما هستم و تا اینجا به موارد گوناگونی پرداختیم. اگر برای اولین بار هست که به مطالعه‌ی این سلسله دروس مشغولید، پیشنهاد می‌کنم حتماً نگاهی هم به جلسات قبلی داشته باشید. در اینجا لینک کامل تمام جلسات در اختیار شماست تا با آرامش کامل مطالب را دنبال کنید و از آنها برای افزایش توانایی‌ سخنرانی خود در جهت دستیابی به یک برند شخصی قوی بهره ببرید: دوره‌ی رایگان  توانایی سخنرانی برای برندسازی شخصی

امروز هم می‌خواهم در مورد موضوعی جذاب با شما تحت عنوان «خجالت از سخنرانی» به بحث و گفتگو بنشینم. در این درس قرار است به این موضوع بپردازیم که چطور بر خجالت، ترس و استرس خودمان غلبه کنیم تا بتوانیم در راستای برنامه‌های برندسازی شخصی‌مان، بهترین استفاده را از فرصت‌های پیش آمده برای سخنرانی در جمع ببریم. با من همراه باشید.

اهمیت این موضوع برای برندسازی شخصی

همانطور که در مقالات دیگر نیز اشاره کرده‌ام، ترسو بودن، نداشتن اعتماد به‌نفس و ضعیف جلوه‌کردن روبروی دیگران قدرت نفوذ شما را در ذهن دیگران به شدت کاهش می‌دهد. مخاطبان شما دوست دارند شما را فردی قابل تکیه بیابند و در هنگام مشکلات و موانع به شما رجوع کنند. وقتی شما در یک سخنرانی، با مشکل ترس روبرو شوید و این ترس و اضطراب در چهره‌ی شما نمایان شود، به برند شخصی شما قطعاً لطمه وارد می‌شود. یک سخنرانی هم می‌تواند نقش یک فرصت عالی را برایتان بازی کند و هم به یک تهدید تبدیل شود.

شاید مخاطبان‌تان قبل از روبرویی با شما تصور دیگری از شما داشته‌اند، اما حالا که شما را بدون اعتماد به‌نفس یافته‌اند، احساس کنند به هیچ عنوان نمی‌توانند روی شما و شخصیت‌تان حساب کنند. مهم نیست که شما چقدر دانش، تجربه و تخصص دارید، بلکه این مهم است که برداشت مخاطبان از شخصیت شما نیز درست باشد. وقتی در یک سخنرانی عمومی (چه روبروی ۱۰ نفر باشد و چه ۱۰۰۰ نفر) خجالت می‌کشید، حالات بدن و صدایتان گویای این است که آنها نباید آنقدرها هم روی شما حساب کنند!

پروسنال برندینگغلبه بر خجالت در سخنرانی

تا اینجا به نکات منفی ماجرا اشاره کردم. احساس می‌کنم کمی استرس دارید و از اینکه بتوانید وضعیت خودتان را بهبود دهید نا امید هستید. خصوصاً اینکه همه‌ی ما به صورت ذاتی ترس از سخنرانی را با خودمان به همراه داریم و شکست دادن این ترس به‌نظر کاری دشوار می‌آید. اما اینطور نیست. من می‌خواهم راهکارهایی را در اختیارتان بگذارم که به صورتی تضمین شده باعث می‌شوند تا بر خجالت خود در سخنرانی غلبه کنید. فقط کافیست موارد زیر را یادداشت کنید، تمرین کنید و از نتایج فوق‌العاده‌ی آن در راستای تقویت برند شخصی خود بهره ببرید.

سعی نکنید

اولین موردی که باید به آن اشاره کنم، خطای سعی کردن است! طبق آماری که یکی از محققان دانشگاه هاروارد به‌دست آورده، ۹۰ درصد کسانی که در یک آزمون «سخنرانی در جمع» مورد محک و بررسی قرار گرفتند احساس می‌کردند بهترین راه برای غلبه بر استرس در هنگام سخنرانی، تلاش برای حفظ خونسردی پیش از شروع صحبت است. اما اینطور نبود. بلکه آنها بدترین و بدون اعتماد به‌نفس‌ترین سخنرانی خود را ارائه دادند و مخاطبان به هیچ عنوان بازخورد مثبتی نسبت به این تلاش ندادند. شما هم نباید مرتکب این اشتباه شوید. تلاش کردن برای حفظ خونسردی فایده‌ای ندارد، بلکه شما باید به خونسردی دست پیدا کنید. اما چطور؟ این مطلب را دنبال کنید

بپذیرید

در گام اول به شما گفتم که سعی کردن را کنار بگذارید. حالا در این قدم باید به باورهای خود بازگردید. آیا ایمان دارید که یک سخنرانی خوب و اثرگذار می‌تواند بر قدرت نفوذ و جذابیت شما بیافزاید؟ آیا با من موافق هستید که اعتماد به‌نفس بالا و یک اجرای قدرتمندانه در هر جمعی می‌تواند مطابق برنامه‌ی برندسازی شخصی شما باشد و بر قدرت برند شخصی شما بیافزاید؟ حالا که به این مساله باور دارید، تا کجا حاضرید بهایش را بپردازید؟ حاضرید به دستورالعمل‌ها و راهکارهایی که در ادامه با شما درمیان خواهم گذاشت جامه‌ی عمل بپوشانید؟ مطمئنم که همینطور است.

در موقعیت قرار بگیرید

چرا گاهی یا حتی همیشه از همکار یا همسر خود درخواست می‌کنید تا در برخی موقعیت‌ها صحبت کند؟ از امروز اگر می‌خواهید اپراتور آنطرف خط را متقاعد کنید که خدمات اینترنتی بدی را به شما ارائه می‌دهند، اگر می‌خواهید به همکاران خود بگوئید که باید بیشتر تلاش کنند، اگر می‌خواهید در جمع هیئت مدیره موضوعی را بیان کنید، اگر می‌خواهید چانه بزنید و تخفیف بگیرید، از امروز خودتان باید همه‌ی این کارها را انجام دهید. اگر مدیر مجموعه‌ای هستید، از همین لحظه، بجای منشی‌تان این شمائيد که باید کارکنان را جمع کنید و موضوعی که در ذهنتان است را با آنها درمیان بگذارید.

توانایی سخنرانی

موقعیت‌سازی کنید

این تمام ماجرا نیست. هرازگاهی باید در جمع خانوادگی، دوستان و همکاران حتی اگر حرف خاصی برای گفتن ندارید، بایستید و بدون اینکه آنها بدانند موضوع از چه قرار است، برایشان صحبت و سخنرانی کنید. می‌توانید در مورد یک موضوع اجتماعی نظرات خود را با اعتماد به‌نفس بیان کنید، می‌توانید لطیفه‌ای بگوئید و یا در مورد کسب و کارتان حرفی بزنید. روزها روبروی آینه قرار بگیرید، ۳ دقیقه در مورد موضوعی برای خودتان صحبت کنید و تمام حرکات و حالات چهره‌تان را بررسی و اصلاح کنید.

تمرین رفع خجالت + هدیه‌ای از طرف ما

می‌خواهم تمرینی را برای رفع خجالت با شما درمیان بگذارم که لازم است آن را اجرا کنید. اگر این کار را انجام دهید و ویدئوی خود را برای ما به آدرس ایمیل‌مان یعنی info@ibehtar.ir به همراه نام و شماره تلفن همراه خود ارسال کنید، ما شما را به صورت رایگان در یکی از دوره‌های مینی برندسازی شخصی آی‌بهتر به ارزش نیم میلیون تومان به عنوان هدیه رفع خجالت‌ ثبت نام خواهیم کرد. همینطور می‌توانید برای ارسال فایل مربوطه از طریق تلفن با ما در تماس باشید تا همکاران ما شما را برای ارسال فیلم از طریق تلگرام و ایمیل راهنمایی کنند. آماده‌ی این تمرین هستید؟ (لازم است بدانید ویدئوی شما به صورت کاملاً محرمانه نزد ما باقی خواهد ماند و در اختیار هیچ کسی قرار نخواهد گرفت. ما این را به ضمانت آبروی خودمان تضمین می‌کنیم)

جایزه مدرسه نوابغاز چه کاری خیلی خجالت می‌کشید؟ بگذارید مثال‌هایی برایتان بزنم. شاید از یک مورد از اینها به شدت خجالت زده شوید: اینکه با دمپایی به خیابان بروید، اینکه در روز آفتابی با چتری در دست قدم بزنید، اینکه کفش‌های لنگه به لنگه بپوشید، اینکه خودرویتان را خودتان در خیابانی شلوغ بشوئید، اینکه با مشتریانتان تماس تلفنی برقرار کنید، اینکه از همسایه‌ی خود درخواست یک کیلو پیاز کنید! اینکه از راننده تاکسی درخواست تخفیف کنید! اینکه پیراهن خود را در محل کار مثلاً به اشتباه برعکس بپوشید و خلاصه کارهایی عجیب یا عادی که به شدت از انجام‌شان احساس خجالت می‌کنید. کافیست فقط یکبار یک مورد از سخت‌ترین کارها را انجام دهید، تا حالت ذهنی شما نسبت به خجالت برای همیشه تغییر کند. فراموش نکنید با تلفن‌همراه خود فیلم‌برداری کنید و آن را برای ما ارسال کنید تا هدیه‌ی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن از آی‌بهتر بگیرید.

آماده باشید

گاهی اوقات استرس و ترس ما از سخنرانی برای این است که نمی‌دانیم دقیقا چه چیزی می‌خواهیم بگوئیم. حتماً مقاله‌ی هدف‌گذاری در سخنرانی را مطالعه کنید و مطابق آن، بعد از تدوین یک هدف عالی به تدوین صحبت‌های خود برای سخنرانی پیش‌رو بپردازید. آمادگی همه‌چیز را تغییر می‌دهد. شما وقتی نگران این باشید که نکند برای تمام مطالبی که می‌خواهید ارائه کنید فرصت کم بیاورید، به هیچ عنوان وقتی برای خجالت نخواهید گذاشت. قبل از هر دعوت و سخنرانی کوچک یا بزرگ، خودتان را به شدت آماده کنید. در این مورد نیز با شما در مقاله‌ی «یک نابغه جذاب باشید» صحبت کرده‌ام. به آنجا نیز سری بزنید.

تمرینی برای تنفس

یکی از مشکلاتی که احتمال دارد به دلیل کمبود اعتماد به‌نفس و یا خجالت در هنگام اولین سخنرانی‌های کوچک و بزرگ خود با آن روبرو شوید، کم آوردن نفس و لرزش صداست. برای اینکار می‌خواهم تمرینی را به شما بدهم که لازم است آن را برای ۶۰ روز اجرا کنید. آماده‌اید تا این تمرین روزانه را بر روی برگه‌ای یادداشت کنید و جلوی چشمان خود قرار دهید؟ مطمئن باشید روزانه فقط در حدود ۱ دقیقه و نیم از وقت شما را خواهد گرفت. در عوض بعد از یک دوره‌ی ۶۰ روزه، قدرت تنفس و صدای شما را به شدت افزایش خواهد داد.

تنفس دیافراگمی: برای ۱ دقیقه و نیم در طول روز، چند نفس عمیق دیافراگمی یا شکمی بکشید. به این صورت که نفس خود را عمیقاً به داخل بدهید به طوری که بجای سینه‌، شکم شما جلو بیایید. با ۷ شماره نفس خود را به داخل بدهید و با ۱۱ شماره آن را خارج کنید. بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید تنفس شما یک تنفس دیافراگمی می‌باشد این است که بر روی زمین دراز شوید، کتابی را روی شکم خود قرار دهید و مطمئن شوید که در هنگام تنفس این کتاب است که بالا و پائین می‌رود و نه قسمت سینه‌ی شما. اگر بازهم نتوانستید این تمرین را انجام دهید با جستجو در اینترنت می‌توانید به راهنمایی‌های خوبی دست پیدا کنید. همینطور با یک تماس با آی‌بهتر ما نیز خوشحال خواهیم بود تا شما را راهنمایی کنیم.

تنفس دیافراگمی

فن استاد

ارزش تمرینات ذهنی را هرکسی نمی‌داند. اما تحقیقات علمی به ما ثابت کرده‌اند که تمرینات ذهنی می‌توانند نیمی از شرایط واقعی را برای ما تداعی کنند. اگر به دنبال کسب مهارت در هر زمینه‌ای هستید، حتماً چشمان خود را ببندید، خودتان را در موقعیت مورد نظر درنظر بگیرید و در ذهن خود مهارت‌های لازم را تکرار کنید. برای رفع خجالت در سخنرانی نیز همین کار را انجام دهید. بارها و بارها خودتان را تصور کنید که بر روی یک سکو روبروی صدها نفر قرار دارید. چه می‌گوئید؟ از کجا شروع می‌کنید؟ چطور راه می‌روید؟ چه لباسی به تن کرده‌اید؟ نگاه‌تان چطور است؟ چطور در میان جمع قدم می‌زنید؟

حالا که برایتان می‌گویم شرایط را احساس می‌کنید؟ تمرینات ذهنی نقشی ویژه در بهبود مهارت‌های ما دارند. تحقیقات نشان داده درصد موفقیت در افرادی که تنها به انتهای مسیر و نتیجه می‌اندیشند (مانند دستور فیلم راز و قانون جذب)، بسیار کمتر از کسانی است که مسیر لازم برای طی کردن را بارها و بارها در ذهن خود مرور می‌کنند. تحقیقات دیگری نشان داده وقتی سیستم عضلانی قهرمانان المپیک در حالی که از آنها خواسته شده تا به شرکت کردن و دویدن در یک مسابقه فقط فکر کنند مورد بررسی قرار می‌گیرد، عضلاتشان همان واکنشی را نشان می‌دهند که واقعاً در مسابقه از خود نشان می‌دهند. از این فرصت استفاده کنید.

تمرین ذهنی برای پرسونال برندینگ

در انتها

این جلسه پر از تمرینات عملی بود. اگر فقط این مطالب را بخوانید، از آنها بگذرید و انتظار داشته باشید شرایط شما بهبود پیدا کند اینطور نخواهد شد. از همین حالا شروع کنید. برای خودتان موقعیتی هرچند کوچک فراهم کنید تا در جمعی صحبت کنید، تمرینات تنفسی را در برنامه خود قرار دهید، تمرین رفع خجالت را انجام دهید و ویدئوی خود را برای ما ارسال کنید تا بدون چون و چرا از ما هدیه‌ای ارزشمند بگیرید، و در نهایت فن استاد را فراموش نکنید.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts

Leave a Comment