توانایی‌ سخنرانی برای برندسازی شخصی – قسمت سوم

 In برندسازی شخصی
توانایی‌ سخنرانی برای برندسازی شخصی - قسمت سومReviewed by آرین سلیمانی on Feb 20Rating: 5.0

خوشحالم که با قسمت سوم از سلسله دروس «توانایی سخنرانی برای برندسازی شخصی» با شما هستم. همانطور که در جریان هستید تابحال دو جلسه از این موضوع را گذرانده‌ایم و توصیه می‌کنم اگر برای اولین‌ بار است که با این مطلب سروکار دارید، حتماً سری به قسمت‌های اول و دوم این سلسله دروس بزنید، آنها را مطالعه کنید و از نکات آن برای یک برندسازی شخصی استاندارد و حرفه‌ای بهره ببرید. حتماً تا انتهای مقاله با ما باشید تا گام‌هایی عملی را با شما درمیان بگذاریم. در اینجا لینک جلسات قبلی در اختیار شما خواهد بود:

هدف‌گذاری در سخنرانی برای برندسازی شخصی

نوبت این هست که وارد جلسه سوم شویم و به موضوع اصلی بحث یعنی هدف‌گذاری در سخنرانی برای برندسازی شخصی بپردازیم. اشتباه رایجی که اکثر مردم و کسانی که مشغول برندسازی شخصی هستند مرتکب آن می‌شوند این است که فکر می‌کنند همین که برای سخنرانی از آنها دعوت شده و آنها فرصت صحبت کردن را کسب کرده‌اند به یک شاهکار دست پیدا کرده‌اند. تصورشان اینطور است که حضور به عنوان یک سخنران در یک جمع عمومی، سمینار یا همایش به اندازه‌ی کافی آنها را تبدیل به یک برند خواهد کرد. اما این یک تصور اشتباه است.

کافیست نگاهی به تعداد سمینارها و همایش‌های درحال برگزاری در هر روز بیاندازید. در هرکدام از این سمینارها چندین نفر سخنران وجود دارند و روزانه هزاران نفر در معرض دید دیگران لب به سخن می‌گشایند، اما اکثر آنها به یک برند شخصی قوی تبدیل نمی‌شوند. دلیل این مساله ساده است: آنها برنامه‌ای برای سخنرانی خود در راستای یک برنامه‌ی برندسازی شخصی نداشته‌اند و صرفاً یک سخنرانی انجام داده‌اند.

هدف‌گذاری در سخنرانی به‌عنوان برگ برنده

از آنجایی که اکثر مردم به هدف‌گذاری در سخنرانی خود توجه چندانی نمی‌کنند، همین مسأله می‌تواند به برگ برنده شما تبدیل شود و از شما فردی بسیار اثر‌گذار بسازد. بارها افرادی را دیده‌ام که خود را برای یک سخنرانی و صحبت در جمع آماده می‌کنند. جلوی آینه کلمات را تکرار می‌کنند، به دنبال راه‌کارهایی برای افزایش اعتماد به نفس خود می‌گردند. اما وقتی از آنها سؤال می‌کنم هدفتان از این سخنرانی چیست، سکوت می‌کنند! گویا جواب برایشان روشن است: ((می‌خواهم سخنرانی کنم!… همین)). آنها دقیقاً نمی‌دانند که می‌خواهند از این صحبت به چه چیزی برسند، بلکه عموماً شاهد این هستم که تصویری نامشخص از رضایت مردم بعد از صحبت‌ها در ذهنشان است.

در صورتی که این اشتباه است و نمی‌تواند منجر به یک اثر‌گذاری مؤثر در راستای برنامه‌ی برندسازی شخصی شما شود. اگر می‌خواهید مردم را صرفاً خوشحال و راضی کنید و هدفی مانند شکل‌گیری یک دیدگاه قوی در مورد خودتان در ذهن مخاطبان ندارید، کارهایی راحت‌تر از انجام یک سخنرانی می‌توانید انجام دهید. مثلاً همه را به یک وعده نهار دعوت کنید! آنها را خوشحال کنید و نهایتاً به هیچ هدفی در رابطه با افزایش نفوذ شخصیت خود در ذهن دیگران دست پیدا نکنید. اما وقتی تصمیم می‌گیریم تا برای تقویت برند شخصی خودمان سخنرانی کنیم، باید به یک هدف مشخص بیاندیشیم. بعد از بیان هر جمله با خود بیاندیشیم “آیا این جمله اثر کافی را بر مخاطبانم گذاشت؟“.

در هدف‌گذاری به دنبال چه چیزی باشیم؟

برای شما، یک سخنرانی می‌تواند هدف‌های گوناگونی در راستای برنامه‌ی برندسازی شخصی‌تان داشته باشد. مانند اینکه افراد را مجاب کنید تا از مشاوره شما استفاده کنند، شما را به دیگران توصیه کنند و یا یکی از طرفداران مطالب وب‌سایت شما شوند. مهم این است که هدفی خاص را دنبال کنید و انرژی خود را بر روی آن متمرکز کنید. پیش از هر سخنرانی شما باید هدف خود را طراحی کنید و مشخص کنید شما پس از سخنرانی دوست دارید چه اتفاقی در ذهن مخاطبان رخ داده باشد. 

هدف‌گذاری برای یک سخنرانی می‌تواند تمرکز تمام کلمات و جملات شما را به سمتی مشخص هدایت کند. هدف‌گذاری در سخنرانی باعث می‌شود تمام پاراگراف‌ها، داستان‌ها و خاطراتی که بیان می‌کنید، همه اصولی که به آنها اشاره می‌کنید و حتی تمام کسانی که دعوت می‌کنید تا در میان سخنرانی شما آنها نیز چند کلمه‌ای برای مردم صحبت کنند در یک راستا قرار گیرند و این اثری فوق‌العاده بر روی برند شخصی شما خواهد داشت، چرا که هدف‌گذاری شما بر اساس یک برنامه‌ی منسجم برندسازی شخصی طراحی شده.

چند گام برای هدف‌گذاری در سخنرانی

در اینجا میخواهم شما را راهنمایی کنم تا بعد از مطالعه این مطلب، قادر به هدف‌گذاری برای سخنرانی خود باشید. توصیه می‌کنم این سوالات را قبل از هرگونه برنامه‌ریزی و طراحی سخنرانی از خود بپرسید. پاسخ به این سوالات تکلیف همه‌چیز را به یک شرط روشن خواهند کرد که شما از یک برنامه‌ی منسجم برای برندسازی شخصی بهره ببرید:

  • دوست دارم مخاطبان من در انتهای سخنرانی چه تفکر و دیدی نسبت به من داشته باشند؟
  • دوست دارم مخاطبان من در انتهای سخنرانی چه فکر یا ایده‌ای داشته باشند؟
  • دوست دارم مخاطبان من در انتهای سخنرانی چه کاری انجام بدهند؟
همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 5 comments
  • amir
    پاسخ دادن

    بسیار بسیار ممنون از سایت خودتون خیلی آموزنده و عالی و درجه یک بود

  • پرو پا قرص
    پاسخ دادن

    دقییقااااا
    اصلا وقتی هدفگذاری در سخنرانی رو گفتید واقعا لذت بردم.تمام سخنرانای خوب همیشه خدا یه هدفی رو دنبال میکنن
    اصلا بدون هدف سخنرانی کردن از نظر من معنایی نداره.قرار نیست هدف شیطانی داشته باشیم.همین که بخوایم یه گروهی رو متقاعد کنیم تا پولهای توی بانکشون رو جایی انسانی سرمایه گذاری کنن (مثل ساخت مدرسه یا سرای سالمندان) این خودش یه هدف عالی در سخنرانیه

  • صمدی
    پاسخ دادن

    آقای سلیمانی بسیار متشکرم از مطالب خوبتون
    جدا توانایی سخنرانی یکی از مهمترین فاکتورها در برندسازی شخصیه به نظر من
    البته به قول خودتون هرکسی به سبک و منش خودش.اما من اکثر افراد موفق و محبوب رو که میبینم تونستن با حرفهاشون دل مردم رو بدست بیارن.باعث تغییر توی اونها بشن و یه جورایی خودشون رو در ذهن دیگران جاودان کنن
    منتظر کتاب جدیدتون در زمینه برندسازی شخصی هستم (از بچه های بالا خبر رسیده!!)

  • faezeh
    پاسخ دادن

    سلام
    خیلی ممنونم.. مطلب بسیار مفید و فوق العاده ای بود.❤🌹

  • mohammadreza
    پاسخ دادن

    سلام
    خیلی ممنونم..مطالبتون بسیار مفید هست
    لطفا مطالبی درباره استرس هم بیان کنید ممنونم

Leave a Comment