توانایی‌ سخنرانی برای برند‌سازی شخصی – قسمت دوم

 In برندسازی شخصی

در قسمت اول سلسله دروس توانایی سخنرانی برای برندسازی شخصی (برای مطالعه‌ی قسمت اول اینجا کلیک کنید) باهمدیگر به موضوعات گوناگونی در مورد ارتباط توانایی سخنرانی و برندسازی شخصی پرداختیم. حالا با دومین قسمت از این سلسله دروس با شما هستم. آماده‌ی یک بحث کاربردی و هیجان انگیز در مورد سخنرانی هستید؟ امروز می‌خواهم با شما در مورد بخشی از یک سخنرانی باب میل مخاطب صحبت کنم که در ارتباط با شناسایی مخاطبین شما می‌باشد.

ارزش سخنرانی باب میل مخاطب

مسأله‌ای که همیشه با آن در سخنرانی‌های خود (حال به هر شکلی و برای هر جمعی که می‌خواهد باشد) روبرو خواهید بود این است که آیا صحبت‌های شما با مخاطبانتان تناسب دارند یا نه. شما همیشه یک سخنرانی و یا صحبت عمومی را برای عده خاصی انجام می‌دهید و اگر سخنرانی شما مطابق با خواسته‌های آن افراد نباشد، سخنرانی شما با شکست روبرو خواهد شد و در نتیجه هدفی که در برندسازی شخصی خود به دنبال محقق ساختن آن هستید محقق نخواهد شد. همینطور اگر مخاطب شما از  صحبت‌هایتان سر در نیاورد، با مشکل روبرو خواهید شد. یعنی دقیقاً مانند آن است که با دیوار صحبت کرده باشید!

به همین دلیل شما باید قبل از یک سخنرانی و یا صحبت عمومی، مخاطب خودتان را به درستی شناسایی کنید و بدانید که چه‌چیزی را باید برای او آماده کنید. فرض کنید قرار است در مورد موضوع «سرمایه‌گذاری بر روی کسب و کارهای نوپا» صحبت کنید. آیا مخاطبان شما را دسته‌ای از اقتصاددانان تشکیل داده‌اند که مفاهیم اولیه اقتصادی برایشان بدیهی به نظر می‌رسد، و یا قرار است برای دانشجویانی صحبت کنید که تازه می‌خواهند وارد بازار کسب و کار شوند؟ شاید هم قرار است برای مدیران و سرمایه داران بازارهای سنتی صحبت کنید که در کنار عدم آشنایی با اصطلاحات تخصصی، کوله باری از تجربیات عینی را با خود حمل می‌کنند. پس پیش از هرچیز باید به این سوال پاسخ دهید که مخاطب شما کیست؟

توانایی سخنرانی با دیوار

چطور مخاطب سخنرانی را شناسایی کنیم؟

همانطور که اشاره کردم در این قسمت تنها به بخشی از توانایی سخنرانی باب میل مخاطب خواهم پرداخت که در ارتباط با شناسایی مخاطبان شما خواهد بود. می‌خواهیم در این بخش به صورت تخصصی به این موضوع بپردازیم و حالا نوبت این است تا وارد راهکارهای اصولی و کلیدی شناسایی مخاطب برای یک سخنرانی خوب در راستای برندسازی شخصی شویم. من اینجا چند فاکتور مهم را با شما درمیان می‌گذارم که از طریق اینها قادر خواهید بود شناخت خوبی نسبت به مخاطبان سخنرانی و صحبت‌های خود پیدا کنید. این موارد را برای خودتان در فهرستی یادداشت کنید و قبل از تدوین صحبت‌های خود برای هر سخنرانی، آنها را در قالب پرسش از خود مطرح کنید. در قسمت‌های بعدی این سلسله دروس نیز به اصل موضوع تدوین متن سخنرانی خواهم پرداخت.

سن مخاطبان چقدر است؟

مهم است که سن مخاطبانتان را بدانید. شما در مسیر برندسازی شخصی خود لازم است تا سخنرانی‌های گوناگونی داشته باشید (به جلسه‌ی اول مراجعه کنید) و بسته به شرایط، باید از سن مخاطبانتان آگاه شوید. حتی اگر سن دقیقی در میان آنها وجود ندارد، از طریق فرم‌های ثبت‌نام، سوال پرسیدن از دعوت کننده و هر طریقی که برایتان امکان دارد میانگین سنی آنها را بدست آوردید. ببینید بیشتر از کدام سن و سال پای صحبت‌های شما آمده اند.

جنسیت مخاطبان چیست؟

جنسیت از این نظر مهم است که برخی موضوعات برای آقایان اصلاً جذاب نیست. همینطور خانم‌ها سلایق گوناگونی دارند، مثلا اگر در جمع خانم‌ها صحبت کنید و مثالی از جزئیات یک بازی فوتبال را برای رساندن معنای یک موضوع بیان کنید اصلاً صحبتتان برای آنها گیرا نخواهد بود. یادتان باشد شما در حال مطالعه‌ی روش‌هایی مؤثر برای برندسازی شخصی هستید و قصد شما از دنبال کردن این موضوع، اثرگذاری موثر بر روی مخاطبان و دستیابی به یک برند شخصی مرغوب است. پس این برای شما ارزشمند است که اکثر مخاطبان‌تان را در یک سخنرانی چه کسانی تشکیل داده‌اند.

تناسب سخنرانی با مخاطب برای پرسونال برندینگسطح فرهنگی آنها در چه حدی است؟

سطح فرهنگی را می‌توانید با شرایط حاکم بر زندگی مخاطبانتان بسنجید. مثلاً اگر اعتیاد و فحشا در میان آنها زیاد است و سطح مطالعه به شدت پائین باشد باید به این نتیجه برسید که مخاطبانتان از سطح فرهنگی بالایی برخوردار نیستند. گاهی هم با مخاطبانی روبرو می‌شوید که بین آنها اساتید دانشگاهی و مدیران برجسته وجود دارند. این مسأله بر تمام ابعاد سخنرانی و صحبت‌های شما باید تأثیر‌گذار باشد. لازم است قبل از تدوین صحبت‌های خود، حتماً تحقیقی دراین‌‌باره انجام دهید.

در چه سطح درآمدی قرار دارند؟

این مسأله کمک می‌کند تا بفهمید از چه نوع مثال‌هایی باید استفاده کنید، به چی میزان درآمد بگوئید بالا و به چه میزان درآمد بگوئید پائین. چه اشخاصی را باید الگو قرار دهید و چه رقم‌هایی را برای نشان دادن «مبلغ زیاد و مبلغ کم» به کار بگیرید. مثلاً در یکی از سمینارها دیدم که سخنران اسکناسی ۵ هزارتومانی از جیب خود درآورد و از حضار سؤال کرد “چه کسی این اسکناس را می‌خواهد که بیاید از من بگیرد؟”. سناریوی او این بود که جمع زیادی با خود بگویند “چه کسی از پول مفت بدش می‌آید؟” و برای گرفتن آن اسکناس شتاب کنند! اما عملاً این اتفاق نیفتاد. چرا که اشخاص حاضر در آن سمینار را افرادی با درآمدهای مدیریتی تشکیل داده بودند و معلوم بود که هیچ‌کدام از آنها به خود اجازه نمی‌دادند در میان جمع آبروی خود را زیر پا بگذارند. این یک افتضاح در نتیجه‌ی عدم شناخت مخاطبان است.

چقدر دانش دارند و صحبت شما نیاز به چه پیش‌نیازهایی دارد؟

آیا مخاطبان شما با مقدمات و پیش‌نیازهای صحبت‌های شما آشنایی دارند؟ اگر می‌خواهید در مورد یک مسأله پیچیده پزشکی و ارتباط بین گلبول‌های سفید و قرمز خون صحبت کنید، آیا مخاطبان شما اصلاً تفاوت بین گلبول سفید و قرمز را می‌دانند؟ اگر نمی‌دانند بهتر است به زبانی ساده‌تر موضوع را بیان کنید تا به جذابیت بیشتری دست پیدا کنید. شما قطعاً با مطالبی که هیچ‌کس آنها را متوجه نمی‌شود به هدف‌تان نخواهید رسید.

علایق آنها چیست؟

اگر می‌خواهید مخاطبانتان را میخکوب کنید به این بیاندیشید: آیا خودتان حاضرید حتی چند دقیقه از وقت‌ با ارزشتان را بابت شنیدن صحبت‌هایی که هیچ‌ علاقه‌ای به آنها ندارید تلف کنید؟ دیگران هم همین‌طور هستند. حتی برخی از اعضای خانواده شما نیز حوصله زیادی برای شنیدن صحبت‌هایی که مورد علاقه‌شان نیست ندارند. اما شما اگر زمینه علاقه مخاطبانتان را بیابید، باور کنید ساعت‌ها حاضرند پای صحبت‌های شما وقت بگذرانند.

مخاطبان شما به سرعت در میان بحث شما منحرف خواهند شد. اگر صحبت‌هایتان برایشان جذاب نباشد، به سمت تلفن‌های همراه خود و چک کردن شبکه‌های اجتماعی می‌روند. با یکدیگر صحبت می‌کنند و بدتر از همه برای تمام شدن صحبت‌های شما لحظه شماری می‌کنند. اما یک صحبت جذاب و مطابق با علایق آنها می‌تواند سرنوشت همه‌چیز را تغییر دهد.

جذابیت در سخنرانی یک پرسونال برندبه چه دلیل در سخنرانی شما حضور دارند؟

کمتر مطلبی در مورد سخنرانی به این مطلب پرداخته. ولی شما باید بدانید عموماً مخاطبان شما به منظور خاصی در جلسه‌ی صحبت شما حضور پیدا می‌کنند. گاهی به دنبال شنیدن راه‌کاری خاص از زبان شما هستند و انتظار دارند شما در مورد موضوعی بخصوص صحبت کنید. شاید به دنبال افزایش درآمد و گرفتن الگوهایی از شما هستند. شاید برایشان جالب است بدانند که شما با شرایط بخصوصی که دارید چطور توانسته‌اید به یک زندگی زناشویی خوب دست پیدا کنید.

توصیه می‌کنم چندین روز قبل از شرکت در یک سخنرانی، فرم‌هایی را به دست مخاطبان خود برسانید و موارد بالا را از زبان خودشان بشنوید. از آنها بپرسید که مایلند به چه سوالاتی پاسخ دهید. اگر شما به هیچ عنوان به انتظارات آنها پاسخ ندهید، با مشکل مواجه خواهید شد و بار دیگر در جلسات صحبت شما حضور پیدا نخواهند کرد. حتماً از دلیل حضور آنها باخبر شوید و از آن به بهترین نحو استفاده کنید.

تمرینات عملی این قسمت

به سخنرانی‌ها و صحبت‌های عمومی دیگران بیش از پیش دقت کنید. حالا شما در شرف ساخت یک برند شخصی برای خود می‌باشید و این مهم است تا از تجربیات دیگران تجربه کسب کنید. به رفتار و عکس‌العمل‌های مخاطبان آنها توجه کنید. ببینید در کدام موارد صحبت‌های سخنران مطابق با نیازها و شرایط عمومی مخاطبان است و در کدام موارد سخنران می‌توانست به جذابیت و اثرگذاری بیشتری دست پیدا کند. اینها تمریناتی ذهنی و بسیار مؤثر برای شما خواهند بود و من تضمین می‌کنم شما را در دستیابی به یک برند شخصی قوی به شدت یاری خواهند کرد.

توصیه می‌کنم برای دستیابی به یک برند شخصی با کیفیت، مطالبی را که در این حوزه در اختیار شما قرار می‌دهیم دنبال کنید. چرا که تمام این مطالب، موضوعاتی دست‌ اول و بکر برای شما خواهند بود که کمتر جایی به آنها پرداخته شده. اگر قسمت‌های دیگر این مطلب و مطالب مرتبط با برندسازی شخصی را مطالعه نکرده‌اید، همین حالا به این قسمت سری بزنید: مطالب مرتبط با برندسازی شخصی

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts

Leave a Comment