توانایی‌ سخنرانی برای برند‌سازی شخصی – قسمت اول

 In برندسازی شخصی

امروز هم با یک مطلب دیگر درباره‌ی موضوع جذاب برندسازی شخصی باهمدیگر هستیم، آن‌ هم در اولین قسمت از موضوع «توانایی سخنرانی برای برندسازی شخصی». موضوعی مهم که البته کمتر در مورد برندسازی شخصی به آن پرداخته شده. به هرحال قرار است در آی بهتر به صورتی جدی و تخصصی به این موضوع (یعنی برندسازی شخصی) پرداخته شود و برای همین به این مساله خواهم پرداخت. پس ببینیم در اولین قسمت از این موضوع به چه مطالبی می‌خواهم بپردازم؟

  • ارتباط برندسازی شخصی با توانایی سخنرانی
  • منظور از سخنرانی
  • معرفی برخی مهارت‌های سخنرانی
  • تمرینات عملی این قسمت

ارتباط برندسازی شخصی با توانایی سخنرانی

چشمان خود را ببندید… البته که نمی‌توانید باقی این مطلب را بخوانید! پس با چشمان باز، خودتان را اینطور فرض کنید که به فردی شناخته‌شده در حوزه‌ی فعالیت و تخصص خودتان تبدیل شده‌اید. افراد زیادی شما را می‌شناسند، وب‌سایت شما روزانه هزاران بار بازدید می‌شود، مطالب شما در شبکه‌های اجتماعی لایک می‌خورند و کامنت‌های بی‌شماری دریافت می‌کنند، و جدای از اینها، شرکت‌ها، مدیران و خانواده‌های زیادی با شما آشنایی دارند. قطعاً شما راه‌های گوناگونی را برای دستیابی به چنین موقعیتی طی کرده‌اید، اما به یک سوال پاسخ دهید: برای دستیابی به چنین موقعیتی، چندبار برایتان ضرورت پیدا کرده تا جلوی افراد گوناگون شامل خانواده‌ها، کارمندان یک شرکت، مدیران و خلاصه دیگران صحبت کنید؟

تقریباً با بررسی تمام برندهای شخصی محبوب و موفق در هر زمینه‌ای فوراً به این نتیجه پی خواهید برد که آنها بارها و بارها، خواسته و ناخواسته در موقعیت‌هایی نظیر رسانه‌ها، سمینارها و کنفرانس‌ها، مصاحبه‌ها و حتی جلسات مشاوره و آموزش، از موقعیت‌های خود برای صحبت به بهترین وجه بهره‌ برده‌اند. آنها در هنگام صحبت کردن توانسته‌اند به اثرگذاری خوبی بر روی مخاطبان خود دست پیدا کنند، آنها را تحت تأثیر قرار دهند و از پله‌های برندسازی شخصی بالا روند. قطعاً یکی از مهارت‌هایی که شما در مسیر برندسازی شخصی لازم است کسب کنید، مهارت و توانایی سخنرانی در بین مردم می‌باشد. مهارتی که با آن می‌توانید بر جمعیتی کوچک یا بزرگ، تأثیری عظیم بگذارید.

سخنرانی برای پرسونال برندینگمنظور از توانایی سخنرانی

حال این مردم ممکن است در مواقعی تعدادی انگشت‌شمار باشند و البته در مواقعی ممکن است به صدها یا هزاران‌نفر تبدیل شوند. وقتی بر روی نردبان برندسازی شخصی گام برمی‌دارید، با دعوت‌های گوناگونی برای اثرگذاری بر روی مخاطبان روبرو خواهید شد. این طبیعی است و برای هرکسی که در مسیر برندسازی شخصی قرار دارد روزی اتفاق خواهد افتاد. شاید مدیرعامل شرکتی که پروژه‌ی مشاوره‌ی میلیونی خود را به شما سپرده است از شما بخواهد تا روبروی ۱۰۰‌ها نفر از کارمندانش مطلبی را بیان کنید. شاید در یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی دعوت شوید. شاید مخاطبانتان در شبکه‌های اجتماعی از شما بخواهند تا ویدئوی کوتاهی برایشان قرار دهید و شاید….

وقتی از توانایی سخنرانی صحبت می‌کنم، تنها منظورم یک سخنرانی بزرگ روبروی افرادی بی‌شمار نخواهد بود. شما برای موفقیت باید بارها و بارها با مشکلات روبرو شوید و بر آنها غلبه کنید. اوقاتی پیش می‌آید که همه‌ی اطرافیان روحیه‌ خود را از دست می‌دهند، تسلیم مشکلات می‌شوند و این تنها شما هستید که از انگیزه و باور کافی برخوردارید. این فرصتی است که باید از آن استفاده کنید، آنها را جمع کنید و برایشان یک سخنرانی آتشین کنید. وقتی می‌گویم سخنرانی، حتی به موقعیت‌هایی اشاره می‌کنم که در جمع خانواده یا دوستان با صحبت‌های خود آنها را تحت تأثیر قرار داده‌اید.

موقعیت‌های سخنرانی برای برندسازی شخصی

همانطور که اشاره کردم شما با موقعیت‌های گوناگونی در این زمینه روبرو خواهید شد که نیازمند توانایی سخنرانی خواهید بود. موقعیت‌هایی شامل: پذیرفتن یک صحبت چند دقیقه‌ای روبروی تعدادی مخاطب، صحبت‌کردن برای کارمندان ،ضبط یک وید‌ئو برای مخاطبان خود، حضور در رسانه‌هایی مانند رادیو یا تلویزیون، صحبت برای دانشجویان، ارائه ایده‌ها و پیشنهاداتی برای اجرایی کردن، نقد یک موضوع، تدریس و آموزش و همینطور موارد بی‌شمار دیگر.

شما به عنوان یک چهره‌ی شناخته شده باید این انتظار را داشته باشید که اقبال و تمایل زیادی برای شنیدن صحبت‌های شما و روبرویی با چهره شما وجود داشته باشد. خصوصاً با افزایش شبکه‌های گوناگون ویدئویی، این انتظار از شما خواهد رفت که در آنها دیده شوید،خوب صحبت کنید و بدرخشید. برندسازی شخصی در ارتباطی عمیق با ظاهر شماست و توانایی سخنرانی نیز جزئی از ظاهر شما و ویژ‌گی‌هاییست که دیده می‌شود و مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

توانایی سخنرانی پرسونال برندینگتمرینات عملی این قسمت

برای اینکه گام به گام و با عمقی بسیار، خود در زمینه‌ی سخنرانی و برندسازی شخصی پیشروی کنیم این مطلب را طولانی نخواهم کرد و ادامه بحث را به جلسات بعدی موکول می‌کنم. اما قبل از اینکه به سراغ قسمت دوم این موضوع بروید از شما می‌خواهم تمرین کوچکی را حتماً انجام دهید: در چه حوزه‌ای از برندسازی شخصی می‌خواهید فعالیت کنید و می‌خواهید به کجا برسید؟ یک یا دو نفر از افرادی که فکر می‌کنید به آینده‌ی شما شباهت دارند (مثل برخی افراد مشهوری که می‌شناسید و زمینه‌هایی مشابه شما دارند) را انتخاب کنید، نام آنها را در آنها جستجو کنید و ببینید در کدام موقعیت‌ها توانایی سخنرانی به کمک آنها آمده.

ببینید در چه موقعیت‌هایی از آنها ویدئو، تصاویر در حال صحبت و یا فایل‌های صوتی منتشر شده. حتی برخی از این ویدئوها را نگاه کنید، نقاط ضعف و قوت را در آنها بیابید و آماده‌ی قسمت‌های بعدی سلسله دروس «توانایی‌ سخنرانی برای برند سازی شخصی» باشید.

هنوز زمینه پرسونال برندینگ خود را انتخاب نکرده‌اید؟ پس حتماً این مقاله را مطالعه کنید: انتخاب زمینه برندسازی شخصی

 

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recommended Posts
Showing 6 comments
  • سمیرا رضوانی
    پاسخ دادن

    عالی بود.به همه دوستان پیشنهاد میکنم حتما حتما حتما جلسات بعدی این مطلب رو دنبال کنن.من توی کلاسها و یکی از همایشهای استاد سلیمانی شرکت کردم و قدرت سخنرانی خودشنون خیلی خیلی خیلی خوبه.واقعا برام جذاب بود

  • سهیل
    پاسخ دادن

    در مورد احد عظیم زاده همونطر که اشاره کردید ایشون اصلا اهل سخنرانی نبودن.اما تا جایی که من شنیدم بخاطر همین موضوع که بهش اشاره کردید کم کم مهارت خودشون رو توی سخنرانی افزایش دادن و میبینیم که از اون به بعد هم خیلی شهرت و محبوبیت بیشتر شده.همینطور شخصیتهای دیگه

  • یکتا
    پاسخ دادن

    خوشحالم که این موضوع رو میبینم.به شدت منتظر جلسات بعدی هستیم

  • S.W
    پاسخ دادن

    به به چه موضوعی رو شروع کردید.چقد خووووب
    خواهش میکنم توی قسمتهای بعدی آموزشهای زیادی رو اضافه کنید

  • reza
    پاسخ دادن

    تشکر از مطلب بسیار مفیدتون
    من مدتی هست که شروع کردم به تقویت سخنوری و سخنرانیم.خیلی از چیزها رو هم در این باره رعایت کردم و به نظرم باید پروسه زمانی خودش رو طی کنه که در هر فردی متغیره.امیدوارم بتونم از مطالب جالبتون استفاده کنم و یاد بگیرم
    بازم ممنون

  • م.مشیری
    پاسخ دادن

    ممنونم
    واقعا همیشه خلا توانایی و مهارت سخنرانی و فن بیان حتی در افرادی که به ظاهر به شهرتی نسبی رسیدن احساس میشه

    ممنون از سایت خوبتون.من مشیری هستم و در کارگاه های شما هم حضور پیدا کردم.همیشه همه چیز شما برای من تازگی داره

Leave a Comment