ده اشتباه آداب معاشرت در دنیای کاری

 In آداب معاشرت

شاید با خودتان فکر کنید که اهمیت به آداب معاشرت در دنیای کسب و کار آنچنان ضرورت ندارد. اما اشتباه نکنید. نتایج تحقیقات دانشگاه هاروارد و موسسه تحقیقاتی استنفورد نشان می‌دهد موفقیت در یک جایگاه شغلی، شامل بدست آوردن، حفظ و پیشرفت در آن، ۵۸ درصد به توانایی های فرد در برقراری ارتباط وابسته است و تنها ۵۱ درصد به دانسته‌های علمی او وابسته است. این موضوع کاملا وابسته و مرتبط به آداب معاشرت در زمینه کسب و کار است.

همینطور پیچیدگی‌های امروزی آداب معاشرت به دلیل گره‌خوردن عصر حاضر به تغییرات فرهنگی و تکنولوژیک در دنیا ایجاب می‌کند تا مطالب مهم و جدیدی را در حوزه آداب معاشرت بیاموزیم. از سوی دیگر تفاوت‌هایی نیز در زمینه‌ی آداب معاشرت در دنیای کسب و کار و زندگی شخصی وجود دارد. در این مقاله قصد دارم به ده اشتباه آداب معاشرت در دنیای کسب و کار اشاره کنم. با من همراه باشید.

اشتباه اول در آداب معاشرت کاری: منتظر گذاشتن دیگران

این موضوع در همه‌جا مطرح است. دیگران به شدت وابسته به این موضوع هستند تا بتوانند بر روی تعهدات ما حساب کنند. البته منتظر گذاشتن دیگران همیشه مربوط به بدقولی ها نمیشود. اینکه مدت زیادی شخصی را پشت خط تلفن بگذاریم؛ اینکه به همکارمان بگوئیم در اتاق منتظر بمان تا بیاییم و امثال این موارد همه و همه خلاف آداب معاشرت هستند.

سعی کنید اگر قرار است شخصی را برای ۱۰ دقیقه تا یک ربع منتظر بگذارید به او اعلام کنید تا او نیز برنامه‌هایش را تنظیم کند. شاید کمی دیرتر به دفتر شما مراجعه کنید، شاید در نزدیکی محل کار شما مشغول خوردن غذا شود و یا به یک تلفن کاری ۱۰ دقیقه‌ای پاسخ دهد.

اشتباه دوم در آداب معاشرت کاری: معرفی نکردن فرد جدید به جمع

وقتی شخص جدیدی را وارد جمعی می‌کنید، آداب معاشرت حکم می‌کند او را به جمع معرفی کنید. هدف از آداب معاشرت راحتی طرفین است. در غیر این صورت قوانین و اصول آداب معاشرت تبدیل به قوانینی دست و پاگیر خواهند شد. هنگامی که شخصی از سوی شما وارد جمعی جدید می‌شود لازم دارد تا با جمع آشنا شود. همینطور نیاز است تا جمع نیز در مورد او اطلاعاتی کسب کنند. اینکه نام او چیست، در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند، چه جنبه‌های مشترکی با جمع دارد و…

برای همین یکی از اشتباهات آداب معاشرت در دنیای کسب و کار این خواهد بود که شخصی جدید را وارد محیطی غریبه کنید و او را به جمع و جمع را به او معرفی نکنید. از این اشتباه در آداب معاشرت پرهیز کنید.

اشتباه سوم در آداب معاشرت کاری: نادیده گرفتن آداب معاشرت اجتماعی

گرچه آداب معاشرت نسبی می‌باشند و بسته به شرایط و جمعی که در آن حضور دارید متغیرند، اما اصول مشترکی نیز وجود دارد. چه همسرتان برای شما غذای مورد علاقه‌یتان را پخته باشد، چه مدیرتان خواسته‌های شما را مورد توجه قرار داده باشد و چه سریدار ساختمانتان در اسباب کشی به شما کمک کرده باشد اصلولی مشترک در آداب معاشرت به عنوان ((تشکر و قدردانی)) وجود دارند.

اگر می‌خواهید آداب معاشرت را در کسب و کار خود رعایت کنید (که قطعا لازم است دست به این انتخاب بزنید)، نباید آداب معاشرت عادی اجتماعی را از یاد ببرید. عذرخواهی و تشکر دو اصل مهم در تمام حوزه‌های آداب معاشرت هستند.

اشتباه چهارم در آداب معاشرت کاری: انتقاد و سرزنش در جمع

بعضی اعتقاد دارند وقتی کسی را در جمع مورد سرزنش یا انتقاد قرار می‌دهید، شخصیت خودتان را حسابی زیر پا گذاشته‌اید.

در تمام کتاب‌ها و مقالاتی که در مورد انتقاد و سرزنش مطالعه کنید، یک جمله‌ی مشترک به چشمتان خواهد خورد و آن این است که «دیگران را در بین جمع مورد انتقاد و سرزنش قرار ندهید».

در دنیای آداب معاشرت کسب و کار نیز چنین موردی وجود دارد. اگر انتقادی به همکار، مدیر و یا کارمند خود دارید، منتظر فرصتی مناسب باشید. همینطور تا می‌توانید از سرزنش خودداری کنید و آن را تبدیل به توصیه کنید. به این صورت شما از یک اشتباه بزرگ در زمینه آداب معاشرت دور خواهید ماند.

سرزنش در جمع و آداب معاشرت

اشتباه پنجم در آداب معاشرت کاری: سهل‌انگاری در انتقال پیام

وقتی کسی تماس می‌گیرد و می‌خواهد با همکار یا مدیرتان صحبت کند و شما از او می‌خواهید تا پیامش را به شما بگوید، موظف هستید تا پیام او را انتقال دهید. انسان فراموش‌کار است و شاید بتوان گفت وقتی پیام را یادداشت نمی‌کنید، یک گام بزرگ در مسیر سهل‌انگاری برداشته‌اید.

در دنیای کسب و کار خود، هرگاه قول داده‌اید پیامی را به شخصی منتقل کنید (به هر نحوی)، کاری کنید تا از یادتان نرود. در مورد آداب معاشرت کاری این بسیار بد است که از عمد پیامی را منتقل نکنید. سهل‌انگاری را کنار بگذارید و همین‌حالا تصمیم بگیرید هرگاه متعهد به انتقال پیامی شدید، بر تعهد خود پایبند بمانید.

بی توجی در انتقال پیام یک اشتباه در آداب معاشرت است

اشتباه ششم در آداب معاشرت کاری: اشتباه تلفظ کردن نام دیگران

تابحال با افرادی روبرو شده‌اید که فقط راحتی خودشان را مدنظر قرار می‌دهند؟ برای من درک کردن آنها دشوار است، اما در سازمان‌های مختلفی با این افراد روبرو می‌شوم.

ممکن است نام یکی از مشتریان و یا همکارانتان از نظر تلفظ دشوار باشد. اما شما حق ندارید نام او را به صورتی اشتباه (گرچه تلفظش راحت‌تر باشد) به زبان آورید. فرض کنید نام همکار شما آقای «بهورزی» است. شما حق ندارید عمداً نام او را «بهروزی» بخوانید. در آداب معاشرت کاری لازم است نام افراد را درست همانطور که خودشان آن را معرفی می‌کنند بخوانید.

اشتباه هفتم در آداب معاشرت کاری: پوشش نامناسب و نامتناسب

شاید برایتان عجیب باشد؛ اما انتخاب شما برای پوشش مساله‌ای نیست که تنها به خود شما ارتباط داشته باشد. وقتی پیراهنی نامتناسب می‌پوشید… وقتی به دعوت همکارتان در جلسه‌ای رسمی شرکت می‌کنید و بجای کت و شلوار با لباس ورزشی حضور پیدا می‌کنید (این مورد را خودم با چشم دیده‌ام)… اینها نشانه‌هایی هستند که به شما می‌گویند آداب معاشرت را زیر پا گذاشته‌اید و درحال بازی کردن با اعتبار خودتان هستید.

لازم نیست همیشه کت و شلوار به تن داشته باشید. بلکه آنچه در مورد آداب معاشرت وجود دارد این است که همیشه باید متناسب با جمع و شرایطی که قرار است در آن حضور داشته باشید لباس به تن کنید. فراموش نکنید دیگران شما را از روی لباستان نیز قضاوت خواهند کرد. پوشش شما نشان میدهد که آیا فردی محافظه‌کار هستید؟ آیا می‌شود به تخصص و تجربیات شما اطمینان کرد؟ برای همین، پوشش اشتباه یکی از خطاها در حوزه‌ی آداب معاشرت در کسب و کار خواهد بود.

آداب معاشرت به کت و شلوار نیست. اما اصولی هم وجود دارد!

اشتباه هشتم در آداب معاشرت کاری: ابراز احساسات منفی

وقتی در جمعی حضور دارید که به دنبال فضایی سازنده هستند، آداب معاشرت حکم می‌کند کمی بر خودتان مسلط باشید. بهانه‌گیری، بدخلقی، تندخویی و بد رفتاری از رفتارهای خلاف آداب معاشرت در دنیای کسب و کار هستند. فردی را می‌شناسم که با وجود در دست داشتن مدرک دکتری و سطح دانش بالا، پیشنهادات کاری بسیار کمی دریافت می‌کند. تحلیل من از شخصیت او چنین بوده که ابراز احساسات منفی از سوی او باعث می‌شود کارفرمایان در همکاری با او، رضایت را تجربه نکنند.

اگر می‌خواهید در چارچوب آداب معاشرت گام بردارید، سعی کنید احساسات منفی خود را کنترل کنید. حرف‌هایتان را در قالب توصیه‌هایی سازنده، مثال‌هایی ملموس و با لحنی با احترام و صبورانه بیان کنید. احتمال دارد قضاوت شما از نظر دیگران اشتباه باشد. حال آنکه لحن منفی باعث می‌شود آنها شما را کاملا نادیده بگیرند و با شما به مخالفت بپردازند.

اشتباه نهم در آداب معاشرت کاری: استفاده از لحن بسیار غیر رسمی

صمیمیت چیز خوبی است. اما اگر مدیر یا کارفرمای خود را با کلمه‌ی «تو» مورد خطاب قرار دهید،عموماً آداب معاشرت را کاملاً زیر پا گذاشته‌اید. شاید شما با دوستان خود بسیار عامیانه صحبت کنید، تکیه کلام‌هایی بخصوص داشته باشید و حتی گاهی آنها را دست بیاندازید. اما دنیای کسب و کار، متفاوت از روابط دوستی عادی و روزمره‌است.

در یکی از جلسات کاری با فردی روبرو شدم که بسیار عامیانه و به دور از هرگونه آداب معاشرت لب به سخن می‌گشود. به سادگی کلمات و عبارات دم‌دستی را به کار می‌گرفت و دیگران را با لفظ «تو» مورد خطاب قرار می‌داد. نه تنها من، بلکه تمام افراد حاضر در جلسه احساس ناآرامی می‌کردند و ترجیح می‌دانند او در جلسات بعدی حضور نداشته باشد. فراموش نکنیم دیگران خصوصاً در محیط‌ های کاری، در جستجوی احترامند و عموماً این احترام را در الفاظی که از لبان شما جاری می‌شوند جستجو می‌کنند.

در آداب معاشرت، میزان رسمی و غیر رسمی بودن وابسته به شرایط است

اشتباه دهم در آداب معاشرت کاری: سردرگم کردن دیگران!

همیشه خودتان را جای مخاطب قرار دهید. آیا پاسخ شما به او کمک خواهد کرد و یا به سردرگمی او خواهد افزود؟ بله، این مورد نیز یکی از موارد آداب معاشرت است. همانطور که ما باید لباس مناسب بپوشیم، دیگران را بیش از حد منتظر نگذاریم و یا در جلسات کاری، وسط صحبت دیگران نپریم، باید به پاسخ‌های خود نیز دقت کنیم.

اگر می‌خواهید در چارچوب آداب معاشرت باقی بمانید قبل از هر پاسخی، خوب به جوابی که می‌خواهید به زبان بیاورید فکر کنید. وقتی از شما سوال شده «نظرتان در مورد قبول کردن فلان پروژه چیست»، اگر احساس می‌کنید پاسختان ممکن است باعث سردرگمی افراد شود سعی کنید مزایا و معایبی که به ذهنتان می‌رسد را دسته بندی کرده و به صورتی منظم به مخاطب خود ارائه دهید.

به هرحال اینها تنها برخی از اشتباهات در حوزه آداب معاشرت در دنیای کسب و کار هستند که ما باید مد نظر داشته باشیم. خودتان را استثنا نپندارید و یک به یک موارد را رعایت کنید. توصیه می‌کنم مقالات دیگری را که در حوزه آداب معاشرت در اختیار شما قرار داده‌ام را مطالعه کنید تا از خودتان یک انسان با شخصیت و آماده پیشرفت بسازید.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 4 comments
  • Omid
    پاسخ دادن

    عالی بود.واقعا مطالب قشنگ و خواندنی ارایه داده بودین.خیلی خیلی متشکرم

  • مصطفی
    پاسخ دادن

    عالی بود واقعا استفاده کردیم.به نظرم اشتباه چهارم بدترین نوع اشتباهه .باز هم ممنون

  • hooman
    پاسخ دادن

    بسیار عالی از مطالب مفیدتون استفاده بردم

  • bahar
    پاسخ دادن

    اینها کاملا درست بود بنظرم میشه موارد دیگه ای هم اضافه کرد . کلا بنظرم ادمها بسته به فرهنگ و باورشون اداب معاشرت دارن. نمیشه با قطعیت گفت چ مواردی و چه تعداد. البته احترام به شعور افراد بسیار مهمه اما یه نکاتی ممکنه از نظر بعضی درست نباشه اما در اصل مشکلی نداشته باشه

Leave a Comment