دلایل بی انرژی بودن و کاهش انرژی

 In نوشته‌های عمومی

سلام. روز همگی بخیر. پر انرژی و با نشاط هستید؟ آخه امروز یک عالمه کار مهم و عالی برای انجام دادن دارید و تا موفقیت فقط به اندازه یک حرکت پرانرژی و کوچک فاصله باقی مانده. نه؟ سرحال نیستید؟ انرژیتون از دست رفته؟ با مشکل کمبود انرژی روبرو شدید؟ این اصلا وضعیت خوبی نیست و باید حتما به فکر راه چاره باشید. اما نگران نباشید. آی‌بهتر برای همین دائم در حال انتشار مقالات مفید برای شماست.

پس من امروز را به بازیابی انرژی شما اختصاص میدهم. برای شما مقاله خواهم نوشت و دراینباره شما را راهنمایی خواهم کرد. باز هم اصرار میکنم اصلا نگران نباشید. انرژی از دست رفته چیزی نیست که نتوانید آن را دوباره به دست آورید. با من همراه باشید تا پرانرژی شوید.

از کجا شروع کنیم؟

از دست رفتن انرژی میتواند چند دلیل داشته شد که اکثر آنها را میتوانید خودتان به سادگی برطرف کنید. وقتی میگویم به سادگی، دقیقا منظورم این هست که خیلی ها که از برنامه ای مشخص در این موارد پیروی کرده‌اند و نتیاج فوق العاده ای بدست آورده اند. حتی اکثراً به سطح انرژی بالاتری از قبل دست پیدا کرده اند. اما از کجا شروع کنیم؟

اول ریشه یابی میکنیم

باید ببینیم علت کاهش انرژی در شما چیست. آیا قبلا از سطح انرژی بالاتری برخوردار بوده‌اید و یا همیشه در همین وضعیت بودید؟ پاسخ این سوال را در ذهنتان نگه دارید تا بعد از بررسی علت های مختلف، به آن بپردازیم. حالا نوبت آشنایی با علت‌های کاهش انرژی و کمبود آن در شما فرا رسیده

آیا تغدیه مناسبی داریم؟

تغدیه نامناسب بسیار گسترده است. ممکن است سطح پایین انرژی شما به دلیل کمبود ویتامین باشد. همینطور ممکن است به سادگی به دلیل کمبود یا کاهش مواد معدنی در بدن شما پدید آمده باشد. شاید وعده ای خاص را فراموش میکنید و از آن به سادگی میگذرید. صبحانه،نهار،شام. خیلی درباره صبحانه شنیده اید و من بیشتر از این برایتان توضیح نمیدهم.اما میخواهم یک نمونه از نقش تغذیه مناسب و تاثیر آن بر سطح انرژی را به شما نشان دهم:

یک مثال واقعی:

یکی از دوستانم به اسم سینا،به مدت ۴ سال با کاهش شدید انرژی دست و پنجه نرم میکرد.قبلاً انررژی بالایی داشت،اما یکدفعه انگار تمام ذخایر انرژی او به پایان رسیده بود.حتی این اتفاق برای او طی یک هفته رخ داد و اصلاً نمیتوانست این مساله را باور کند. او راهکارهای مختلفی را تجربه کرد و نتایج بسیار فوق‌العاده ای گرفت. او سبزیجات بیشتری به برنامه غذایی خود افزود. کلم بروکلی و سبزی تازه در تمام وعده های غدایی او دیده میشد. او بجای نوشابه به مصرف ترکیب آب‌گازدار(سودا) با لیموی تازه پرداخت.مصرف برنج را کاهش داد و نان را جایگزین کرد. قبل از این برنامه،او حداقل ۲ روز در هفته فست فود مصرف میکرد.اما حالا آن را به ۱ روز کاهش داده بود و در انتخاب غذا از منوی رستوران ها دقت زیادی به خرج میداد.مثلا بجای تکه‌های سوخاری با روغن افتضاح رستوران ها سعی میکرد ساندویچ فیله مرغ سفارش دهد. او در عرض ۳ ماه توانسته بود سطح انرژی خود را ۷۰٪ افزایش دهد. این از نظر پزشک او فوق‌العاده بود.او فقط عادات بد غدایی خود را جایگزین کرده بود و ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی را به بدن خود رسانده بود.

eating-healthy-and-enjoying-authentic-italian-food-at-ask-italia-priceguidelady-co_-uk_-1

آیا ورزش میکنیم؟

شاید مشکل شما این باشد که حتی نمی توانید ورزش کنید. یعنی آنقد کم انرژی هستید که یک پیاده‌روی ساده و یا چند دقیقه گذراندن وقت در باشگاه ورزشی برایتان غیر ممکن شده باشد. کاملاً حق دارید و هیچ‌کس حق سرزنش شما را ندارد. شما نمیتوانید، اما نگران نباشید. از قدم‌های سبک شروع میکنیم. صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از صبحانه، از روی ساعت دیواری خانه‌یتان فقط ۵ دقیقه ورزش صبحگاهی شامل حرکات زیر انجام دهید. من هم شما را همراهی میکنم و همین برنامه را هرروز صبح انجام میدهم:

  • ۲ دقیقه حرکات کششی شامل کشش گردن،شانه،مچ دست،پهلوها و پا
  • ۲ دقیقه حرکت پروانه را انجام دهید(اگر نمیدانید طریقه انجام این حرکت چطور است حتماً با جستجوی سریع گوگل آن را فرا بگیرید)
  • ۱ دقیقه پیاده‌روی سریع در همان منزل خودتان

این برنامه ورزشی را برای ۳۱ روز انجام دهید و از روز ۲۷ ام شاهد نتایج آن باشید.اگر برایتان مفید بود(که من اطمینان دارم همینطور خواهد بود) این برنامه را برای ۴ ماه دیگر ادامه دهید. همین حرکت کوچک از شما فردی ورزشکار میسازد.

چقدر آب میخورید؟

درسته، آب! هشت لیوان آب را فراموش کنید. ما نمیخواهیم منفجر شویم! فقط کافیست نگذارید تشنه بمانید. خیلی از ما بیشتر اوقات به دلیل تنبلی در نوشیدن آب صرف‌جویی میکنیم! و این اصلاً به نفع ما نیست. شاید تعجب کنید که دلیل خیلی از سطوح پائین انرژی در افراد، همین کمبود آب هست. آب اثری فوق‌العاده بر بدن دارد و کمبود آن میتواند بدن شما را به شدت آزرده کند. سعی کنید همیشه یک بطری آب کنار دستتان داشته باشید. از همین الان این کار را شروع کنید و با خود قرار بگذارید که تا بدست آوردن مجدد انرژی‌تان این برنامه را ادامه میدهید.

چقدر میخوابید؟

ما چقدر به خواب نیاز داریم؟ این بستگی به بدن هر یک از ما دارد. اما عموم ما به صورت کلی به میانگینی بین ۶ تا ۸ ساعت خواب مفید شبانه نیاز داریم. اندک افرادی هستند که زیر این میزان خواب نیازهایشان را برطرف کند. پس شما هم احتمالاً مانند عموم افراد به همین میزان خواب خوب نیازمندید. عادت خوابتان را اصلاح کنید. زمان زیادی نمیبرد. شما میتوانید طی ۳ شب این کار را انجام دهید. سعی کنید قبل از ۱۲ شب (حد اکثر ۱ صبح) حتما خواب باشید. بعد از ظهر هم استراحتی ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای داشته باشید تا به اصطلاح دوپینگ روزانه‌‌یتان هم انجام شود. فراموش نکنید که فدا کردن هرچیزی مثل دیدن تلویزیون یا وقت گذراندن در شبکه‌های اجتماعی ارزش این کار را دارد. از نظر شما پر انرژی بودن برای یک عمر مفیدتر است یا دیدن یک برنامه تلویزیونی که احتمالا آن را طی چند روز فراموش خواهید کرد؟

افسردگی دارید؟

یکی دیگر از دلایل شایع بی انرژی بودن، افسردگی است. افسردگی انواع مختلفی دارد که به صورت کلی میتوان به نشانه‌هایی چون: بی انگیزگی، خستگی، بی نشاط بودن، کم‌تر خندیدن و گوشه‌گیر شدن اشاره کرد. در صورتی که احتمال میدهید دچار مشکل افسردگی باشید، با یک مشاور روانشانس مشورت کنید. ممکن است با یک درمان ساده، به سطحی فوق‌العاده از انرژی دست پیدا کنید. 

mother_701177

از افسردگی ترس نداشته باشید. بیش از ۸ میلیون نفر در کشور امریکا مبتلا به افسردگی هستند. افسردگی از بیماری‌های شایع عصر ماست و کاملاً قابل درمان. پس همین الان اقدام به یافتن نزدیک‌ترین روانشناس به محل کار یا زندگی خود کنید.

حالا چکار کنیم؟

حالا نوبت شروع و عمل است. سعی کنید همه عادات بالا را حتماً در خودتان پرورش دهید. حداقل ۳ ماه زمان نیاز دارید تا انرژی از دست رفته‌یتان را جبران کنید و دقیقاً متوجه اثرات این راهکارها شوید. البته در مواردی مانند ورزش صبحگاهی شما بعد از ۲۷ روز نتیجه را خواهید دید، اما منظور ما مشاهده کامل سطح انرژی بالا در تمام روز میباشد که حداقل به ۳ ماه ممارست نیاز دارد. شما بعد از اینکه به سطح انرژی بالایی دست پیدا کردید دیگر نمیتوانید این برنامه را کنار بگذارید و کاملاً با علاقه تمام آن را جزوی از برنامه روزانه خود قرار میدهید.

یک سوال پاسخ داده نشده

چرا در ابتدای این مقاله سوال کردم ” آیا قبلا از سطح انرژی بالاتری برخوردار بودید و یا همیشه در همین وضعیت بودید؟”. ممکن است کمبود سطح انرژی شما به دلایل ژنتیکی باشد. همینطور ممکن است کم‌خونی و کم‌کاری غده تیروئید نیز از علل اصلی آن باشند. ما این موارد را در انتهای مقاله مطرح کردیم تا به آنها به عنوان راهکار آخر نگاه کنید. اما بد نیست نزد یک متخصص داخلی بروید و درخواست یک بررسی کامل از او را داشته باشید.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Comments
  • mr.mehdi
    پاسخ

    az zaboonetoon beshnave
    man aslan energi nadaram.test mikonam

Leave a Comment