برند‌سازی شخصی برای شکوفایی نبوغ

 In برندسازی شخصی, نوشته‌های عمومی

سلام. امروز هم با یک موضوع خوب و بسیار بسیار کاربردی با شما هستم، آن هم در دو حوزه‌ی برندسازی شخصی و شکوفایی نبوغ. دلیلی که دست به نوشتن و انتشار این مطلب زدم این بود که با کامنت‌های فوق‌العاده زیادی از طرف مخاطبان در پائین مقاله‌ی «چگونه نابغه شویم»روبرو شدم که در بسیاری از اونها یک دغدغه مشترک اشاره شده بود. دغدغه‌ای بسیار چالش برانگیز و مهم که قصد دارم این مطلب رو با اشاره به آن شروع کنم.

دغدغه‌ای چالش برانگیز

چیزی که در بسیاری از کامنت‌ها مورد اشاره قرار گرفته بود یکی از این موارد بود: «نابغه شدن نیاز به حمایت داره»، «برای نابغه شدن باید جامعه بیاد و ما رو کشف کنه»، «برای نابغه شدن نیاز به امکانات هست»، «برای نابغه شدن باید ابزار در اختیار داشت»، «برای نابغه شدن باید خانواده‌ها تلاش کنن»، «برای نابغه شدن باید برای آدم ارزش قائل بشن»، «برای نابغه شدن لازمه که انسان رو باور کنن»، «برای نابغه شدن باید……» و بایدهای زیادی که به ظاهر خود شخص در هیچ‌کدامشان دخیل نیست.

اما در این مطلب می‌خواهم این موضوع را با شما درمیان بگذارم که تمام موارد بالا به سادگی و با یک فرایند ساده قابل دستیابی هستند! در این مطلب فقط به این موضوع اشاره نخواهم کرد، بلکه این مقاله برای شما راهنمایی جامع خواهد بود که چطور به حمایت، ارزشمندی، امکانات، باور عمومی، ابزار و شرایط لازم برای شکوفایی نبوغ دست پیدا کنید. با من تا انتهای مطلب همراه باشید.

کامنت شکوفایی نبوغ و نابغه شدنبرندسازی شخصی

در مطالب مختلفی که در پائین به شما معرفی خواهم کرد در مورد برندسازی شخصی صحبت کرده‌ایم. اینکه برندسازی شخصی چیست و دلیل ارزشمندی آن چیست. اینکه برای برندسازی شخصی باید از کجا شروع کنیم، به چه چیزهایی احتیاج پیدا خواهیم کرد و البته موضوعات بی‌شمار دیگری در خصوص برندسازی شخصی که به مرور به آنها خواهیم پرداخت. برای همین توصیه می‌کنم اگر به دنبال اطلاعات دست‌اول و عملی در این زمینه هستید، حتماً سری به مطالب زیر بزنید:

برندسازی شخصی و شکوفایی نبوغ

اما بیایید به موضوع اصلی بپردازیم. چه ارتباطی بین برندسازی شخصی و شکوفای نبوغ وجود دارد و چرا در جواب مخاطبانی که با دغدغه‌ی بالا روبرو بودند من به برندسازی شخصی اشاره کردم؟ بعد از مطالعه‌ی این قسمت شما کاملاً به ارتباط بین برندسازی شخصی با موضوعات دیگر آی‌بهتر و مطالب مرتبط با شکوفایی نبوغ پی خواهید برد.

این مساله کاملاً قابل پذیرش هست که در بسیاری از موارد (و نه در تمام موارد)، ما برای دستیابی به شکوفایی و به اصطلاح تبدیل شدن به یک نابغه نیازمند امکانات، ابزار، حمایت، باور عمومی و خصوصاً تریبونی برای شناساندن خود هستیم. در برخی از زمینه‌ها نیاز هست تا صدای ما شنیده شود و به گوش همگان برسد. فرض کنید شما می‌خواهید در حوزه‌ی روانشناسی به شکوفایی دست پیدا کنید. این بسیار ارزشمند است که از فردا، مطلب یا دفتر کار شما پر از بیماران و مراجعین مختلف گردد تا علاوه بر پدید آمدن انگیزه‌ای بیشتر، شما را با موضوعات و چالش‌هایی جدید روبرو کند. این ارزشمند است تا از شما دعوت به عمل آید، در دانشگاه‌ها سخنرانی کنید و با چالش‌هایی جدید روبرو شوید.

شکوفایی نبوغ و پرسونال برندینگ

برندسازی شخضی مهم است چون…

این مهم است تا به عنوان یک وکیل و یا حتی دانشجویی تازه‌کار، در پروژه‌ها و پرونده‌های زیادی محک زده شوید تا دیگران شما را باور کنند. شاید باور دارید که یکی از بهترین طراحان دکوراسیون هستید اما کسی برایتان اهمیتی قائل نیست. این مساله طبیعیست، چرا که شما هم با افراد دیگر چنین برخوردی را دارید. دیگران نیز مثل شما دوست دارند کار را به دست بهترین کسی بدهند که می‌شناسند. اما آیا کسی شما را می‌شناسد؟

اول شمائید که باید لیاقیت و شایستگی خود را نشان دهید، آنهم با هر شرایطی که دارید. سپس نوبت دیگران است تا شرایط و امکانات کافی برای رشد را در اختیار شما قرار دهند.

و البته همانطور که در مقاله‌ای دیگر اشاره کردم، پایه‌‌های شکوفایی نبوغ شما، همان نقاط قوت شما هستند و برای شناسایی نقاط قوت، بیش از آنکه نیاز به شرکت در آزمون‌های شخصیت شناسی باشد (که در بسیاری از موارد هیچ ضرورتی نخواهند داشت)، نیاز است تا شما با شرایط مختلف روبرو شوید، آنها را تجربه کنید و عملاً دریابید که در چه زمینه‌ و حوزه‌ای به صورت ذاتی «خوب یا عالی» عمل می‌کنید. به هیچ عنوان به استعدادهای شما اشاره نمی‌کنم، بلکه به فعالیت‌هایی اشاره می‌کنم که شما در آنها خوب عمل می‌کنید.

استعداد یا نقاط قوت؟

استعدادها ارزشمندند، اما تنها به این دلیل که مجموع استعدادهای شما باعث خواهد شد تا شما در زمینه‌ای خوب عمل کنید و به نقاط قوت دست پیدا کنید. هیچ یک از استعدادهای شما به تنهایی عمل نخواهند کرد. شما درست مانند معجونی از استعدادهای گوناگون هستید که در شرایط گوناگون اجتماعی، تحصیلی و کاری با توجه به همان معجون، به نقاط قوت دست پیدا می‌کنید. تأکید می‌کنم، آنچه ارزشمند و مهم است نقاط قوت شما می‌باشند.

اینکه شما در «وکالتِ پرونده‌های اقتصادی» خوب عمل می‌کنید یک نقطه‌ی قوت است که استعدادهای گوناگون شما در کنار شرایطی که در آنها بوده‌اید آن را پدید آورده‌اند. در صورتی که اگر شما درست با همان استعدادها در شرایطی متفاوت به سر می‌بردید به نقطه قوتی دیگر دست پیدا می‌کردید و در حوزه‌ای دیگر به شکوفایی می‌رسیدید. ممکن است دو نفر با استعدادهایی کاملاً مشابه به نقاط قوتی متفاوت دست پیدا کنند. نتیجه‌ی آزمون‌های شخصیت شناسی مؤسسه بین‌المللی گالوپ بر روی افراد موفق نشان دهنده‌ی این موضوع بوده که گاهی دو شخص که در استعدادهای کلیدی خود شباهت‌هایی بالای ۹۰٪ دارند در حوزه‌هایی کاملاً گوناگون به شکوفایی دست پیدا کرده‌اند. این طبیعیست، چرا که زندگی جلوی هریک از آنها مسیری متفاوت قرار داده.

استعداد یا نقاط قوتوقتی طی آزمون‌های شخصیت شناسی مشخص می‌شود (همانطور که اتفاق افتاده) که دو شخص بسیار موفق، یکی در «پزشکی» و دیگری در «فروش املاک تجاری گران‌قیمت» دارای استعدادهایی کاملاً مشابه هستند این نتیجه حاصل می‌شود که با توجه به آزمون‌های شخصیت شناسی نمی‌توان قضاوت کرد که شما باید در چه زمینه و حوزه‌ای پا بگذارید. آنچه همه چیز را مشخص می‌کند تنها تجربه کردن راه‌ها و مسیرهای گوناگون است. آنچه سرنوشت شما را تعیین می‌کند نقاط قوتی در شما هستند که در طول زندگی‌تان خودی نشان داده‌اند و آنچه باید برای شما ارزشمند باشد، آزمودن راه‌ها و مسیرهای گوناگون برای برخورد با نقاط قوت است. برندسازی شخصی در این راه به شما کمک خواهد کرد تا دیگران، امکانات، شرایط و تجربیاتی جدید را جلوی پای شما قرار دهند.

بازمی‌گردیم به برندسازی شخصی

برندسازی شخصی در مسیر شکوفایی نبوغ به شما خدمتی بزرگ خواهد کرد. برندسازی شخصی باعث می‌شود شما بیش از پیش در معرض دید قرار بگیرید، شناخته شوید و فرصت‌های بیشماری برای آزمودن بدست آورید. علاوه بر آن برندسازی شخصی باعث می‌شود شما از محبوبیت اجتماعی بیشتری برخوردار شوید، بر سر زبان‌ها بیافتید و دیگران امکانات و ابزارهای لازم را در اختیار شما قرار دهند. کافیست به شهرت اجتماعی متوسطی دست پیدا کنید، پس از آن کافیست لب تر کنید. صدها نفر به سمت شما می‌شتابند تا خواسته‌ی شما را برآورده کنند.

برندسازی شخصی و شکوفایی نبوغ

وقتی شرایط و امکانات از سمت جامعه در اختیار شما قرار گیرد، وقتی باور عمومی بر توانایی‌های شما تأکید کند و وقتی بتوانید بابت اعتباری که با پروسه‌ی شیرین برندسازی شخصی کسب کرده‌اید پا به عرصه‌ها و تجربیات گوناگون بگذارید قادر خواهید بود یک قدم بزرگ و دقیق در جهت شناسایی نقاط قوت خود بردارید.

گرچه شما برای شروع پروسه برندسازی شخصی همانطور که در مقاله‌ی «انتخاب زمینه برای برندسازی شخصی» با شما درمیان گذاشته‌ام نیاز به شناسایی نقاط قوت خود دارید، اما قطعاً به دلیل تجربیات محدود هنوز موفق به شناسایی بهترین و دقیق‌ترین نقاط قوت خود نشده‌اید. با ورود به پروسه برندسازی شخصی کم کم به نقاط قوت بیشتری در خود دست پیدا می‌کنید و به موازات همین اتفاق در برندسازی شخصی پیشرفت می‌کنید. این چرخه‌ای است که خودش به تقویت خود می‌پردازد.

برندسازی شخصی تریبونی در اختیار شما قرار می‌دهد تا به معرفی خود بپردازید. با برندسازی شخصی این شانس را پیدا می‌کنید تا دیگران به شما مراجعه کنند، شما را به دیگران معرفی کنند و خود را در تجربیاتی بی‌شمار بیازمائيد. اگر بدون پروسه‌ای همچون برندسازی شخصی در انتظار این باشیم تا دیگران بیایند و نهایتاً امکانات و شرایطی برای خودشکوفایی ما مهیا کنند عموماً این اتفاق رخ نخواهد داد. بلکه این شما هستید که باید پا پیش بگذارید و به معرفی خودتان بپردازید.

وقتی می‌گویم شکوفایی نبوغ…

در اینجا باید به یک مورد مهم دیگر هم اشاره کنم. منظور از نابغه، لزوماً و به هیچ عنوان فردی با IQ و ضریب هوشی بالا نیست. دوران ضریب هوشی و انحصار نبوغ برای افرادی با ضریب‌های هوشی نجومی گذشت. دانشمندان امروز دریافته‌اند که IQ، تنها بخشی از هوش ما را تشکیل داده و هر انسانی از ابعادی بخصوص از هوش بهره می‌برد. شما با یک ضریب هوشی بسیار متوسط نیز می‌توانید تبدیل به یک نابغه شوید. می‌خواهید در این مورد بیشتر بدانید؟ چرا این مقاله را مطالعه نمی‌کنید: بدون IQ چگونه نابغه شویم؟

هووارد گاردنر - نظریه هوش چندگانه

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Comments

Leave a Comment