برند سازی شخصی و اثرگذاری مثبت

 In برندسازی شخصی

سلام. با مقاله‌ای دیگر در حوزه‌ی برند سازی شخصی در خدمت شما دوستان خوبم هستم. این مطلب را برای کسانی می‌نویسم که یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های امروزشان اثرگذاری بر جامعه است. مدتی قبل با یکی از افراد موفق جامعه در حوزه‌ی مسکن و سرمایه‌گذاری که سالهاست در این حوزه مشغول به فعالیت است صحبتی داشتم و همین مسأله باعث شد تا دست به نوشتن این مطلب برای شما بزنم. به راستی چقدر ارزشمند است که باور داشته باشیم چیزی می‌دانیم و یا کاری می‌توانیم انجام دهیم که جامعه و اعضای آن را یک گام به خوشبختی نزدیک‌تر کنیم. با من در این مطلب همراه باشید تا همه‌چیز را با شما درمیان بگذارم.

منظورم از اثر گذاری مثبت این است که…

وقتی از اثرگذاری مثبت صحبت می‌کنیم منظور این است که در یک جمله و به صورت خلاصه، دنیا را به جایی قشنگ‌تر برای زندگی تبدیل کنیم. هریک از ما در حوزه‌ای دارای تجربه، مهارت و تخصص هستیم. تا حدودی با چم و خم آن حوزه آشنا هستیم و ایده‌هایی برای بهبود شرایط موجود در آن داریم.

برای مثال در صنعت مسکن، طی صحبت‌هایم با جناب مهندس احسانی، مدیر مسکن فرشته به آنجا رسید که می‌توان به تحولاتی عظیم در رفتار و برخورد دلالان و مشاوران بازار مسکن دست پیدا کرد. می‌توان به خانواده‌ها آموخت که کدام رفتار و برخورد در برابر مشاوران بازار مسکن، صحیح و کدام رفتارها غلط است. می‌توان شگردهای غلط و غیر انسانی در این حوزه را بررسی کرد و آنها را با مردم درمیان گذاشت. همینطور به عنوان یک فرد باتجربه می‌توان با تربیت مشاورینی ورزیده با استانداردهای جهانی در حوزه‌ی مسکن و سرمایه‌گذاری قدمی بزرگ در راه بهبود فرهنگ جامعه و اعتمادسازی در آن برداشت.

به عنوان یک فرد باتجربه در این حوزه می‌توان نکات عمومی و تخصصی برای دستیابی به یک سرمایه‌گذاری موفق را به صورتی درست و عملی با مردم جامعه در میان گذاشت و نرخ موفقیت در سرمایه‌گذاری‌های روزمره در بازار زمین و مسکن را تا حد زیادی افزایش داد. منظور از اثرگذاری مثبت همانطور که اشاره کردم در یک کلام این است که جامعه و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را به جایی زیباتر و برازنده‌تر برای زندگی تبدیل کنیم. این یعنی رفتاری مسئولانه و انسان‌دوستانه که هرکسی را شیفته‌ی زندگی در جامعه‌ای اینچنینی می‌کند.

آیا می‌توان به اثرگذاری مثبت دست پیدا کرد؟

قطعاً می‌توان به اثرگذاری مثبت دست پیدا کرد. همانطور که بسیاری از افراد را تاکنون دیده‌ایم که تا به امروز اثراتی مثبت و منفی بر فرهنگ جامعه‌ گذاشته و می‌گذارند، ما نیز می‌توانیم با شیوه‌هایی که در ادامه‌ی این مطلب و مطالب دیگر خواهید دید به یک اثرگذاری عمیق و رسا در جامعه‌ و فرهنگ خودمان دست پیدا کنیم.

حتی لازم نیست نگاهی به‌اطراف بیاندازیم. واضح است که اتفاقات گوناگونی روزانه در حال رخ دادن است که فرهنگ‌هایی صحیح و گاهی غلط را روانه‌ی خانواده‌ها و اجتماع ما می‌کنند. از فرهنگ سلفی گرفتن تا حمایت از حیوانات، کمیپین‌های نوع دوستانه و یا برنامه‌هایی در حمایت از کالای ملی همه و همه مواردی هستند که بر ما اثر گذار بوده‌اند. اما چرا در این میان کسانی که دارای دانش و تجربیاتی ارزشمند هستند لب به سخن و فرهنگ سازی نگشایند و یا بهتر بگوئیم چرا اصلاً صدایشان به گوش کسی نمی‌رسد؟ مساله‌ی اصلی این است: شنیده شدن نیاز به تریبون دارد.

همانطور که بسیاری از این فرهنگ‌ها و حتی مُدهای روز حاصل شنیده‌شدن و دیده‌شدن گویندگان و ترویج کننده‌گان آنها در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌های گوناگون، رسانه‌ها، کنفرانس‌ها و همایش‌های مختلف بوده‌اند. شما نیز برای یک اثرگذاری مثبت در وسعتی ایده‌آل و مفید نیاز به تریبون و شنیده‌شدن خواهید داشت و اینجاست که می‌خواهیم شما را با مفهومی به نام برند سازی شخصی و ارتباط آن با اثرگذاری مثبت آشنا کنیم.

تریبونی به نام برند شخصی

برند شخصیِ شما می‌تواند بهترین تریبونی باشد که شما می‌توانید به آن دست پیدا کنید. داشتن یک برند شخصی قدرتمند باعث شنیده‌شدن و انعکاس صدا و نظرات ارزشمند شما در جامعه خواهد بود. دیگران مطالب و توصیه‌های شما را با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت، در مورد راهکارهایی که شما با آنها درمیان گذاشته‌اید به صحبت خواهند نشست، آنها را عملی می‌کنند و همینطور از شما دعوت خواهند کرد در محافلشان حضور پیدا کنید و بر آگاهی، دانش و خودباوری آنها بیافزائيد.

برند شخصیِ شما بر محبوبیت شما می‌افزاید و فرصت‌هایی ناب را به شما هدیه می‌دهد تا به اثرگذاری مثبت در جامعه‌ای با وسعت عظیم دست پیدا کنید. هرچه برند شخصی شما قوی‌تر و قدرتمندتر باشد، تریبون شما خوش‌صداتر و رساتر خواهد بود. من از شهرت صحبت نمی‌کنم، بلکه اشاره‌ام به محبوبیت و مقبولیت عمومی است، یعنی چیزی که با یک برنامه‌ی برند سازی شخصی اصولی به دنبال آن می‌باشیم.

ابزاری به نام برند سازی شخصی

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که «چطور می‌توان به یک برند شخصی قوی دست پیدا کرد؟» باید به شما بگویم: شما نیازمند ابزاری به نام پرسونال برندینگ یا همان برندسازی شخصی خواهید بود. برند سازی شخصی راه و روشی است که از شما فردی قابل اتکا، مقبول و محبوب ساخته و روز به روز بر قدرت نفوذ شما در جامعه و نهایتاً قدرت برند شخصی شما می‌افزاید. شما هم‌اکنون نیز دارای برند شخصی خودتان هستید. کافیست نام خود را در اینترنت و شکبه‌های اجتماعی جستجو کنید و به بازتابی که از شما منعکس شده نگاهی بیاندازید.

شاید روزانه در برخی شبکه‌های اجتماعی تصاویر و یا جملاتی را با دنبال کننده‌گان خود به اشتراک می‌گذارید و سعی خود را در راه اثرگذاری و جلب توجه دیگران انجام می‌دهید. شما بدون پیمودن مسیری صحیح در راه برند سازی شخصی قادر نخواهید بود به یک برند شخصی قوی دست پیدا کنید، هرچند که هم‌اکنون نیز به عنوان یک استاد دانشگاه، مدیر شرکت، یک کارمند و یا یک متخصص عادی دارای برند شخصی خودتان می‌باشید.

می‌خواهید برند شخصی را به درستی درک کنید؟

برند شخصی شباهت زیادی با برند تجاری دارد. همانطور که تمام خودروهای موجود در سطح شهر دارای برند مخصوص خود می‌باشند، ما نیز به عنوان عضوی از جامعه دارای برند شخصی خودمان می‌باشیم. منتها تنها تفاوت در میان ما، درست مانند خودروهای گوناگون، قدرت برندی است که از آن بهره می‌بریم. برندی که اعتمادها را جلب می‌کند و فرصت‌های مختلفی برای حضور در فضاهای ارزشمند را فراهم می‌کند. آیا درصد قابل توجهی از جامعه ما را می‌شناسند؟ آیا در نگاه عموم، ما فردی مورد پذیرش می‌باشیم؟ چند نفر نظرات ما را می‌شنوند و توصیه‌های ما را عملی می‌کنند؟ تمام اینها به مسیری بازمی‌گردد که شما برای ساخت برند شخصی خود پیموده‌اید…. و این یعنی برند سازی شخصی.

برای برند سازی شخصی، تخصص کافی نیست

همینطور شما حتی اگر متخصص‌ترین فرد در زمینه‌ای باشید ولی به ابزار برند شخصی مجهز نباشید، قادر نخواهید بود به اثرگذاری مثبت دست پیدا کنید. چرا که کسی شما را نمی‌شناسد و به نام و نشانی از شما برخورد نخواهد کرد. اگر باور این مساله برایتان دشوار است همین حالا مطلبی عالی را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید و تعداد لایک، نظرات و به‌اشتراک‌گذاری آن را با یک مطلب منتشر شده‌ی بسیار عادی توسط افراد شناخته‌شده‌ مقایسه کنید. این قدرت تریبون شماست که تعیین خواهد کرد صدای شما تا چه فاصله و عمقی در جامعه نفوذ می‌کند. برای ساخت یک برند شخصی با صدایی رسا با آی بهتر همراه باشید.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 25 comments
  • ali110
    پاسخ

    در این مطلب راه های خوبی برای دستیابی به اثرگذاری مفید و مثبت در جامعه ذکر شده که با عمل به انها قطعاً می‌توان به اثرگذاری مثبت دست پیدا کرد.همانطوریکه خیلی از افراد بر جامعه اثرات مثبت گذاشته اند.

  • Mohammad
    پاسخ

    جالب بود.مطلب زیادی راجع به پرسونال برندینگ به فارسی نیست.خوشحالم که دارید روی این موضوع کار میکنید.موفق باشید

  • نرگس
    پاسخ

    سلام و ممنون از مقاله جذاب و ارزشمندتون

    دقیقا همینطوره . بحث پاراگراف آخر رو به عینه در شبکه های اجتماعی می بینم . شخصیت های شناخته شده و محبوب فالوورهای زیادی دارن و مشاهده میشه که هر چند مطالب کاملا عادی رو انتشار میدن اما لایکهای زیاد دریافت میکنن، فقط به خاطر شخصیتشون و نفوذی که دارن و داشتن پرسونال برند.مثل هنرمندان و بازیگران.
    درست برعکس برند سازی تجاری که کیفیت ارائه محصول و خدمات حرف اول رو میزنه . ما شاید برندی رو بشناسیم و استفاده کنیم و راضی باشیم بدون اینکه مالک و تولیدکننده اون رو بشناسیم و یا از شخصیتش شناختی داشته باشیم اما برندسازی شخصی کاملا وابستگی به نوع شخصیت و قدرت نفوذ، ثروت و جایگاه اجتماعی فرد داره… درسته؟

    • آرین سلیمانی
      پاسخ

      بیش‌تر از اینکه بشه به تفاوت‌های بین برد شخصی و برند تجاری اشاره کرد، میشه شباهت‌های برندینگ (برندسازی) در این دو مورد رو دید. اما قطعاً تفاوت‌هایی هم همونطور که شما اشاره کردید وجود داره.برندینگ تجاری به یک محصول، خدمات و در نهایت یک سازمان و شرکت مربوط میشه، در حالی که برند شخصی اشاره به شخصیت‌های مختلف داره. ممنون که همراه ما هستید

  • میلاد کردی
    پاسخ

    خلاصه‌ مطلب از نگاه من:
    پرسونال برندینگ شیوه ای ایست که از یک فرد قابل اتکا،فردی محبوب ساخته و هر روز بر قدرت نفوذ فرد می‌افزاید،و در این حیطه اگر شما فردی با سواد و نخبه باشید ولی به ابزار پرسونال برندینگ مجهز نباشید امکان اینکه به اثر گذاری دست یابید چیزی در حد معجزه می باشد.
    این نکته بسیار مهم است که فریاد و صدای شما تا چه میزان در جامعه تاثیر گذار است.
    من تمام سعی مو کردم نوشته ابرومندانه برای عموم به طور خلاصه بیان کنم.ممنون از تمام کسانی که این متنو خوندنو درس گرفتن .. ایامبه کام

  • نازنین
    پاسخ

    من به عنوان یک مخاطب واقعا ممنونم از مطالب آموزندتون که خیلی کم بهش پرداخته شده با این که واقعا این روزا تو بورسه. متاسفانه اگه نگاهی به شبکه ها اجتماعی که این روزا داغ هستند بندازیم میبینیم که افراد زیادی طرفدارای زیادی دور خودشون جمع کردن و خیلیاشون به جای ارائه ی مطالب مناسب صرفا دارن ذهن ها رو به سمتایی می کشن که نباید کشیده بشه و افرادی که واقعا مطلب مهمی برای ارائه دارن طرفدارای کمتری دارن چون جذابیت کارشون از دید عوام پایین تره !

  • serious pilot
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.
    از مطالب مفیدتون تشکر میکنم.
    پرسونال برندینگ یکی از موضوعاتی است که در جامعه ی ما بهش کم توجه میشه.و البته اکثر افراد با روش های نادرست میخوان در جامعه اثر گذار باشن ، در اینصورت هم باعث افت جامعه میشوند.

  • محمدرضا
    پاسخ

    عالیه

  • محمدی
    پاسخ

    وقتی تصمیم به خلق یک برند شخصی اثرگذار برای خود می‌گیرید، سه مرحله‌ی اصلی را باید طی کنید:

    ۱- شناخت: چه تصویر ذهنی از من در ذهن دیگران وجود دارد؟ این تصویر شامل چه ویژگی‌هایی است؟ من چه ویژگی‌های مثبت و منفی دارم؟ این ویژگی‌ها چگونه روی برند شخصی من اثرگذار خواهند بود؟

    ۲- طراحی: من دوست دارم چه تصویری از من در ذهن دیگران وجود داشته باشد؟ اصلا این دیگران چه کسانی هستند؟ آیا همه‌ی افراد باید تصویر واحدی را از من در ذهن‌شان داشته باشند؟

    ۳- اجرا: در وضعیت کنونی تا چه اندازه این تصویر در ذهن دیگران ایجاد شده است؟ برای ایجاد تصویر ذهنی مطلوب از کجا باید شروع کنم و چه کارهایی را با چه ترتیبی انجام دهم؟

  • 00aligorb00
    پاسخ

    با سلام
    خیلی خیلی عالی بود مطالبتون واقعا به مطالبی رسیدگی میشه که واقعا بی اهمیت شمرده میشن ولی در عین حال خیلی خیلی ارزشمند و مهم برای جامعه است و من به شخصا خیلی خیلی ممنون از شما هستم به دلیل این پرداختن به مسائل ریز و مهم ……………..
    در ضمن خیلی خیلی سایتتون رو دوست دارم و طرفدار پروپاقرص شما هستم خیلی خیلی ممنون
    به امید دیداری دوباره
    …….

    • آرین سلیمانی
      پاسخ

      سلام خدمت دوست و همراه خوب
      ما هم از طرفداران پرو پا قرص همه‌ی مخاطبانی هستیم که به پیشرفت شخصی و شخصیتی خودشون اهمیت زیادی میدن.
      خوشحالم که در حال حاضر این فرصت دست داده تا خودم به شخصه کامنت‌های خوشحال کننده‌ی شما رو مطالعه کنم

  • zamen
    پاسخ

    سلام
    مطالب چقدر عالیه ان
    بهترین سایت درباره پرسونال بردینگ
    من خیلی از این سایت ممنونم

  • محمد صادق
    پاسخ

    سلام
    اگه همه این طور فکر کنند که میتوانند حتی یک قدم تاثیر گذار بردارند تا دنیا را جایی برای بهتر زیستن کنند
    نگرش مثبت اندیشی تقویت میشه و این خیلی عالیه

  • Ali King
    پاسخ

    با سلام
    دو چیز در زندگی ارزش تلاش کردن دارد؛ شادی و موفقیت!
    اما آدمهای شاد زیادی را میشناسیم که خیلی هم موفق نیستند و بسیارند کسانی که ما از آنها بعنوان یک شخص موفق یاد میکنیم و خیلی هم شاد نیستند.وقتی هر دو آنها را داشته باشیم، ممکن است چه چیز بیشتری از زندگی بخواهمی؟ اثرگذاری…
    و در این رابطه باز هم میشه گفت که ما باید به همه چیز اهمیت بدیم و همیشه قدم های تاثیر گذار برداریم

  • mahdi
    پاسخ

    با سلام ممنون از سایت خوبتون ممنون که همیشه مطالب خوب و ارزشمندی میزارین و این همه برای ما کاربران زحمت میکشین واقعا دستتون درد نکنه مطالب سایتتون عالیه امیدوارم همیشه مثل الان عالی باشین و با توکل بر خدا به کارتون ادامه بدین سربلند و پیروز باشین.

  • محمدام
    پاسخ

    با اطمینان نسبتاً زیادی می‌توان گفت که ظهور شبکه های اجتماعی در جهان و رواج تب آنها در ایران، یکی از ریشه های جدی شدن برندسازی شخصی بوده است. ضمن اینکه شبکه های اجتماعی رسانه هایی ارزان قیمت یا رایگان به نظر می‌رسند و هر کسی فکر می‌کند حالا که رسانه ای در اختیار دارد، می‌تواند به برندسازی شخصی فکر کند، انبوه اعداد و ارقامی که با حضور در این رسانه ها، به سمت ما هجوم می‌آورند، اندیشیدن به برند شخصی را جدی‌تر کرده است.

  • علی راد
    پاسخ

    من بار اول هست این صفحه رو میبینم…مقاله هاتون کامل و مفید هستن و البته سازنده‌.‌امیدوارم موفقیتتون بی پایان باشه و روز به روز بیشتر بدرخشین

  • alistar
    پاسخ

    مقاله بسیار جالبی بود من خیلی دلم میخواهد بر روی جامعه اثر مثبت بذارم و با خواندن این مقاله تا حدودی چیزهایی رو اموختم خیلی خوشحالم که شما رو این موضوعات کار میکنید چرا که این موضوعات از جمله موضوعاتی هستن که کمتر در جامعه ما راجع به آنها پرداخته شده است.
    با تشکر

  • mohammad Khatibpour
    پاسخ

    سلام ممنونم از مطالب خوب شما
    من از طرفداران پرو پا قرص همه‌ی مقالات سایت شما هستم – خوشحالم که به ارتقای شخصیتی اهمیت زیادی داده میشه.
    اگه همه سعی کنند نگرششون رو عوض کنند و از این همه منفی بافی و ناامیدی دست بردارند و کمی به فکر ارتقای شخصی و شخصیتی باشند جامعه خیلی بهتر از اینی که هست میشه

  • علی
    پاسخ

    بسیار بسیار زیبا.مقاله ی خیلی جالبی بود، کاملا برای من روشن شد که برند، درست مثل هویت هر فرد می مونه و امکان نداره که شخصی بی هویت باشه، اون بخش از هویت و خود که دیگران از ما می شناسند میشه پرسونال برندینگ ما، اما اگر یکم بیشتر توضیح بدید راجع به نحوه ی اعمال روابط عمومی برای پرسونال برندینگ ممنونتون میشم، منتظر مقالاتتون هستم

    • آرین سلیمانی
      پاسخ

      با سلام و تشکر از کامنت شما دوست خوب
      حتماً در این زمینه‌ مطالب جدیدی رو در اختیارتون قرار خواهم داد:)
      به زودی

  • ayrin7
    پاسخ

    با سلام
    مطالب بسیار جالبی بود. اگه اجازه هست سوالی را مطرح میکنم:
    ایا ورود افراد و قهرمان های ورزشی به حوزه سیاست و انتخاب شدنشون توسط مردم مربوط به برند شخصی میشه و کلا آیا این مسئله تاثیر مثبت داره یا منفی؟
    تشکر

    • آرین سلیمانی
      پاسخ

      با سلام و احترام خدمت شما و تشکر میکنم از سوال خوب و چالش‌برانگیزتون.
      انتخاب شدن این افراد توسط مردم در ارتباط مستقیمی با برند شخصی آنها و میزان محبوبیت‌شان است. عامه مردم در بسیاری از اوقات قدرت تشخیص بهترین را ندارند و تنها به انتخاب شناخته‌شده‌ترین دست می‌زنند.
      درست مانند برخی انتخاب‌های ما در سوپرمارکت‌ها. فرض کنید می‌خواهید برای سالاد الویه سس مایونز تهیه کنیم؛ این کمتر پیش می‌آید که افراد عادی جامعه به ترکیبات پشت هرکدام از برندهای سس توجهی کنند. بلکه این شهرت است که افراد را به سمت انتخاب‌های سریع می‌کشانید.
      البته هستند افرادی که در انتخاب‌های خود دقتی علمی و درست را مد نظر دارند، و هستند کسانی که آنچنان با وجدانند که بدون تخصص و ایمان به خود از شهرتشان سوء استفاده نمی‌کنند و پا به هر عرصه‌ای نمی‌گذارند. اما من بر این باورم که در جوامع متمدن امروزی، این قوانین هستند که باید ترازوی سنجش قرار گیرند و جلوی ورود هر فردی را به هر زمینه‌ای ندهند. در غیر این صورت، عامه و اکثریت مردم دست به انتخاب درستی نخواهند زد.
      برای مثال در کشور امریکا، آرنولد که قهرمان بدنسازی جهان بود پا به عرصه‌ی سیاست گذاشت، اما هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاد که هر فوتبالیست و یا ورزشکاری به دنبال درآمدی میلیاردی خودش و حوزه‌ی علاقه‌اش را زیر پا بگذارد و به دنبال «نان» برود. همیشه در کشورهای متمدن، بهای نوابغ در هر حوزه‌ای که باشند پرداخته می‌شود و به همین خاطر افراد به بهانه‌ی ثروت بیشتر پا به عرصه‌هایی متفاوت نمی‌گذارند.

      منظور شما رو به صورت کامل از این سوال متوجه نشدم: «کلا آیا این مسئله تاثیر مثبت داره یا منفی؟» اما سعی کردم پاسخی بدم که سوالات رو جواب بده.اگر سوالی بود در خدمت شما هستم و خوشحال خواهم شد ذهن من را بیش از این نیز به چالش بکشید 🙂

  • youka
    پاسخ

    والا برند سازی شخصی تا جایی که من فهمیدم مربوط به آدمهای موفقه . یعنی مردم بیشتر به سمت کسی میرن که موفق و معروف باشه و حرفها و توصیه هاش رو جدی میگرن حالا اگه قرار باشه آدمی مثل من که شهرتی نداره ولی حرفها و تجربیات شخصی خوبی داره بیاد از رسانه های اجتماعی حتی فریاد بزنه برای کسی اهمیت نداره ..این نظر شخصی منه البته

    • آرین سلیمانی
      پاسخ

      شما اشاره کردید که برندسازی شخصی برای کسی اتفاق می‌افته که اول موفق هست و دوم معروف هست. کاملا موافقم اما:
      هدف از برندسازی شخصی اینه که شما به شهرت و شناخته شدن در اجتماع دست پیدا کنید، چرا که خود این کار نیاز به طی یک مسیر اصولی دارد.
      دوم اینکه در مورد موفقیت کاملا با شما موافقم و همونطور که در این مقاله و مقالات دیگر اشاره کردم همه چیز از شما شروع می‌شود.
      موفق باشید 🙂

Leave a Comment