برندسازی شخصی برای یک مدرس

 In برندسازی شخصی

در این دور و زمانه از هر تخصصی متخصصین زیادی در جامعه حضور دارند. آنهم نه یکی دوتا! بلکه ده‌ها و بلکه صدها و بلکه هزاران نفر. یکی از ضرورت‌های برندسازی شخصی دقیقاً همین موضوع است که شما باید در بین رقبا و همکاران خود به طریقی متمایز و منحصر به‌فرد شوید. شما باید قادر باشید توجه بیشتری را به خود جلب کنید تا پیشنهادات و فرصت‌های بیشتری را کسب کنید. قبل از ورود به این موضوع از شما می‌خواهم تا ویدئوی زیر با موضوع ((برندسازی شخصی برای یک مدرس)) نگاه کنید.

می‌خواهم با شما از تجربیات خودم صحبت کنم

خُب من هم به نوعی با موضوع آموزش دست و پنجه نرم می‌کنم و به خوبی قدر و ارزش برندسازی شخصی برای یک مدرس را می‌دانم. بگذارید با شما شفاف صحبت کنم. شما به عنوان یک مدرس چه می‌خواهید؟

می‌خواهید تعداد مخاطبان و شاگردان بیشتری داشته باشید؟ می‌خواهید اثر بیشتری بر روی جامعه اطرافتان داشته باشید؟ حتی می‌خواهید پول بیشتری بدست آورید؟ پس با من همراه باشید تا به شما بگویم با برندسازی شخصی چطور می‌توانید به سادگی به این اهداف دست پیدا کنید.

برندسازی شخصی برای یک مدرس چه ارزشی دارد؟

اطراف ما پر است از مدرسان گوناگون! از اصول و فنون مذاکره، مهارت‌های سخنرانی تا مباحثی رایج مانند بازاریابی. اما به راستی آیا همه این مدرسین قادرند در طول سال، کارگاه‌های آموزشی خودشان را برگزار کنند؟ جواب قطعاً منفی است. اما دلیل این موضوع چیست؟

دلیل این موضوع ضعف اکثر مدرسان در برند شخصی‌شان است. آنها را کسی نمی‌شناسد و افرادی که آنها را می‌شناسند آنچنان به آنها و آموزش‌هایشان اطمینان ندارند.

پس ما عملاً به عنوان مدرس، با دو موضوع روبرو هستیم. اول، شناخته شدن و جذب مخاطبین بیشتر (درحال حاضر یعنی بهمن سال ۹۶ که در حال نوشتن این مقاله برای شما هستم، در کانال‌های مختلف ارتباطی خودم بیش از ۳۰ هزار مخاطب دارم)؛ و دوم، اینکه مخاطبان به ما اعتماد کنند.

فرض کنید من مدرس در حوزه کسب و کار باشم (البته من مربی و مدرس برندسازی شخصی هستم). چه چیزهایی می‌تواند اعتماد مخاطبان را به من و آموزش‌های من بیشتر کند؟ جواب این است: چیزهایی مانند دیده‌شدن من در شبکه‌های اجتماعی و بیان موضوعات روز در کنار شرکت تازه‌تاسیس و موفقم. اینکه مخاطبین من ببینند من در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و رسانه‌های گوناگون مطالبی مفید را با آنها به اشتراک می‌گذارم که از جنس واقعیت‌های ملموس برای آنها می‌باشند.

وقتی این اتفاقات رخ داد، تلفن شما دست از زنگ زدن نمی‌کشد. دائماً برای همکاری با موسسات مختلف دعوت می‌شوید و به سادگی قادر خواهید بود کارگاه‌های آموزشی باکیفیت خود را که خود، گسترش دهنده‌ی برند شخصی شما هستند برگزار کنید. این موضوع یعنی «اثرگذاری بیشتر» و البته «درآمد خوب» به عنوان یک مدرس.

این مقاله را ادامه دهید

لطفاً دست از مطالعه‌ی این مقاله نکشید چرا که می‌خواهم راه‌هایی عملی را پیش روی شما قرار دهم تا به عنوان یک مدرس بتوانید از همین امروز اقدام به برندسازی شخصی یا همان پرسونال برندینگ کنید. اما قبل از آن می‌خواهم چند کلمه‌ای دیگر نیز با شما صحبت کنم.

برندسازی شخصی شما به نفع همه خواهد بود

وقتی قدم در راه برندسازی شخصی آنهم به عنوان یک مدرس می‌گذارید، این موضوع به نفع مخاطبین شما خواهد بود. چرا که شما دائماً در تلاش هستید تا خودی نشان دهید و به همین واسطه اطلاعات زیادی را با آنها به اشتراک خواهید گذاشت که آنها می‌توانند از آنها بهره ببرنید.

دوم، وقتی شما در مسیر برندسازی شخصی قدم می‌گذارید بر روی عملکرد خودتان حساس می‌شوید و دائماً در تلاش خواهید بود تا بهتر از قبل و حتی بهتر از بهترین رقبایتان شوید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا به پیش بروید و از حالت سکونی که بسیاری از مدرسان در دام آن هستند بیرون بیایید.

و حالا، برندسازی شخصی برای مدرسین

خُب، برسیم به سراغ بخش‌هایی از مسیر که شما می‌توانید برای برندسازی شخصی خودتان از آنها شروع کنید و دست به کار شوید. لازم است به شما بگویم که هیچ تجربه‌ی بیهوده‌ای را با شما به اشتراک نخواهم گذاشت و تمام این موارد مستقیماً به افزایش برند شخصی شما خواهند انجامید.

 

به صورت حرفه‌ای وارد شبکه‌های اجتماعی شوید

اشتباه‌ترین کار برای یک مدرس، فعالیت غیر حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی است. اینکه شما برای نمونه در اینستاگرام خود صفحه‌ای داشته باشید که صرفاً تصاویر خانوادگی و سلفی‌های بی‌معنای خودتان را با مخاطبین به اشتراک بگذارید. در انتها نیز در بیوگرافی صفحه‌ی شبکه اجتماعی خودتان بنویسید ((مدرس فلان حوزه!)).

اصول موفقیت در شبکه‌های اجتماعی

اجازه دهید چند کلمه‌ای از طریق ویدئوی زیر با شما صحبت کنم. ویدئوی زیر را نگاه کنید و به ادامه مطلب بازگردید:

 

خب، ویدئوی بالا را دیدید؟ شما یک مدرس هستید و انتظار می‌رود تمام دنیا را به دیده‌ی تخصص خودتان بنگرید. پس لازم است تا محتوایی با کیفیت را با مخاطبین خودتان به اشتراک بگذارید و به آنها عملاً نشان دهید که حرفی برای گفتن دارید. همین حالا می‌توانید از طریق لینک زیر به یکی از دنبال کنندگان من در اینتساگرام تبدیل شوید و ایده‌هایی برای خودتان بگیرید:

instagram.com/aryan.soleimani

آرین سلیمانی

همانطور که می‌بینید من در شبکه‌اجتماعی خودم (که در اینجا صرفا اینستاگرام را برایتان مثال زدم)، موضوعاتی مرتبط با زمینه‌ی فعالیت خودم را با مخاطبین به اشتراک می‌گذارم. از آنها بازخوردهای زیادی می‌گیرم و از طریق آنها با سوالات زیادی روبرو می‌شوم. پس لاجرم مجبورم برای اینکه جوابی برای آنها داشته باشم، مطالعات و اندیشه‌های خودم را گسترش دهم. در عین حال با برقراری ارتباط مداوم با آنها، برند شخصی خودم را کاملاً تقویت می‌کنم.

کمی بیشتر در مورد شبکه‌های اجتماعی و برندسازی شخصی

قطعاً رویکرد شما در شبکه‌های اجتماعی باید متفاوت از فعالیت‌ شما در وب‌سایت یا وبلاگ آنلاینتان باشد (اشتباهی که بسیاری از مدرسین مرتکب آن می‌شوند). فعالیت حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی متدها و استراتژی‌های خودش را دارد، نیاز به صرف زمان و تجربه دارد اما نتایج آنها فوق‌العاده است…

این نکته را فراموش نکنید که اگر مطالب شما در شبکه‌های اجتماعی مفید و البته جالب به نظر برسد باعث خواهد شد تا مخاطبین شما آنها را با دوستانشان به اشتراک گذاشته، افراد دیگری به سوی شما جذب شوند. این کار قطعاً به افزایش قدرت برند شخصی شما خواهد انجامید.

بر روی تخصص و روش‌های خود تمرکز کنید

یکی از بزرگترین اشتباهات مدرسان این دور و زمانه خصوصاً در ایران این است که می‌خواهند مدرس همه‌چیز باشند. برای مثال فلان آقا تا دیروز مدرس مهارت‌های فروش بود، اما امروز بخاطر پیشنهاد جدیدی که دریافت کرده، مذاکره، آداب معاشرت و البته مدیریت را نیز تدریس می‌کند! سوالم از این اشخاص این است که آیا واقعاً زمانی که درحال از این شاخه به آن شاخه پریدن در حوزه تدریس هستید، آیا وقت دارید که بهترین هم باشید؟!

برندسازی شخصی در مراحل ابتدایی به معنای درک تخصص‌های خود و مشخص کردن مرزهایی است که می‌خواهید در آن بهترین‌ باشید. شما نمی‌توانید در همه‌چیز خوب باشید. شما لازم دارید تا در دنیای امروز که سرشار از رقابت‌های سرسام آور است، در زمین خودتان باقی بمانید و تبدیل به بهترین شوید.

حتی لازم است تا روش‌های خودتان را بشناسید و بر روی همان روش‌ها پافشاری داشته باشید. برای نمونه شما یک مدرس در حوزه‌ی فروش هستید. از چه روش‌هایی متخصصین حوزه فروش را پرورش می‌دهید؟ با بازی‌های مدرن؟ به وسیله‌ی تئوری‌های روز دنیا؟ روش‌ خودتان را پیدا کنید و آن را به برند شخصی خودتان متصل کنید.

(می‌دانم که خیلی از شما این موضوع را جدی نخواهید گرفت. اما کافیست به مدرسین برتر کشور با درآمدها و موقعیت‌های عالی نگاهی بیاندازید. آنها همگی بر روی زمینه و تخصص خودشان پافشاری می‌کنند. و البته که لازم است گاهی به فرصت‌هایی «نه» بگوئید. این گوی و این میدان…)

یک بلاگر شوید

برای کسب اعتبار در دنیای آنلاین امروز، شما نیاز به برنامه‌ای برای تولید محتوا دارید و در این مورد راهی مطمئن‌تر از تبدیل شدن به یک بلاگر را نمی‌توانم به شما پیشنهاد کنم. تبدیل شدن به یک بلاگر به این معناست که گاهی (ترجیحاً در برنامه‌های زمانی منظم)، مطالبی را در حوزه‌ی تخصصی خودتان به اشتراک بگذارید. برای نمونه اگر در حوزه‌ی مذاکره فعالیت می‌کنید و اخیراً اتفاق مهمی در مذاکرات بین‌الملل کشورتان رخ داده آن را در وب‌سایت یا وبلاگ خودتان تحلیل کنید و اجازه دهید به واسطه‌ی محتوای خوبتان، دیگران با شما بیشتر آشنا شوند.

برای تبدیل شدن به یک بلاگر شما لزوماً به وب‌سایت نیازی ندارید. بلکه می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی خود (مانند اینستاگرام) و یا LinkedIn مطالب و محتوای خودتان را با مخاطبین به اشتراک بگذارید.

نکته‌ی مهم در برندسازی شخصی این است که با استفاده از رسانه‌های مختلف مطالب مفیدی را در اختیار خوانندگان قرار دهید. سعی کنید مطلب شما موضوع مشخص و جذابی داشته باشد و از زوایای مختلف موضوع را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند خواننده را به خوبی با موضوع درگیر کند.

 

آنچه تجربه شخصی به من از مطالعه‌ی مطالب اینچنینی نشان داده این است که ما عموماً از کنار بسیاری از مواردی که در حال مطالعه‌ی آنها هستیم می‌گذریم و با خودمان می‌گوئیم ((این یکی به درد من نمی‌خورد))… ((این یکی کار من نیست)) و…

اما یادتان باشد اینها قدم‌های اثرگذار برای برندسازی شخصی (یا همان پرسونال برندینگ) هستند و گذشتن از کنار هریک از این موارد به شما کمکی نخواهد کرد. اگر واقعاً در جستجوی پیشرفت برند شخصی خودتان هستید، هیچ‌یک از این توصیه‌ها را که خود من در درجه‌ی اول به آنها عمل کرده و می‌کنم را کنار نگذارید و به سادگی از کنارشان نگذرید.

طراحی آموزشی خودتان را داشته باشید

در ویدئوی زیر با شما در این مورد حسابی صحبت کرده‌ام. آن را تماشا کنید و به ادامه مقاله بازگردید.

کتاب بنویسید

من در کارگاه‌هایی آموزشی به مخاطبان خودم کمک می‌کنم تا طی ۳۰ الی ۵۰ روز اولین کتاب خودشان را گام به گام بنویسند. نتیجه چیز عجیبی نیست؛ ۹۰٪ شرکت‌کنندگان این کار را به درستی انجام می‌دهند و در نتیجه بعد از مدت بسیار کوتاهی اولین کتابشان را به چاپ می‌رسانند.

نوشتن کتاب کاری ساده اما به شدت ارزش‌آفرین برای برند شخصی شماست. کافیست در یک جمع کتاب خودتان را معرفی کنید و آنوقت است که برند شخصی شما نزد آنان به شدت قدرتمندتر از گذشته خواهد شد.

نوشتن کتاب به مخاطبان شما اجازه می‌دهد تا شما را نه تنها به عنوان یک متخصص بلکه به عنوان یک صاحب‌نظر بشناسند. پس می‌توانید با یک برنامه ریزی معقول اولین کتاب خودتان را بنویسید.

می‌توانید با مراجعه به اینجا از کارگاه‌های آموزشی من در زمینه‌ی برندسازی شخصی (خصوصاً کتاب‌نویسی) مطلع شوید

 

با برندهای شخصی دیگر ارتباط برقرار کنید

دارم با شما از شبکه‌سازی صحبت می‌کنم (احتمالاً حالا که در حال مطالعه‌ی این مقاله هستید، مقاله‌هایی را در این مورد در سایت قرار داده‌ام). وقتی با برندهای شخصی دیگر چه در حوزه‌ی خودتان و چه در حوزه‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنید، شما به نوعی در حال تبادل مخاطبان خود هستید. اما این به معنای یک تبادل برد برد است.

وقتی با یک برند شخصی دیگر ارتباط برقرار می‌کنید و برای گسترش برند شخصی خودتان (یا همان پرسونال برند) از یکدیگر کمک می‌گیرید، عملاً با سرعت بیشتری رشد می‌کنید. من نمونه‌های موفقی را در این مورد می‌شناسم که با قدرت و البته سرعت چشم‌گیری به گسترش برند شخصی یکدیگر کمک بزرگی کرده‌اند.

محمد پیام بهرام پور و سعید محمدی - بیشتر از یک - مطالعه شریف

کنفرانس‌، همایش و کارگاه آموزشی برگزار کنید

بازهم نوبت یک فعالیت دیگر برای گسترش برند شخصی‌تان است. یادتان باشد، نباید از چیزی فاکتور بگیرید و به دنبال ساده‌ترین راه‌ها بگردید. قطعاً اگر بتوانید با کنار گذاشتن این فعالیت‌ها (و فقط دانستن آنها!) تبدیل به یک پرسونال برند قوی شوید، رقبای شما هم به سادگی و با مطالعه‌ی همین مقاله خواهند توانست. تفاوت‌ها در اجراست. اینکه چه کسی واقعاً دست به اقدام می‌زند.

برگزار کردن کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی و همایش زمینه‌ای را ایجاد میکند تا افراد، رو در رو با شما آشنا شوند و برخوردی از نزدیک داشته باشند. سیستم‌های آنلاین نیز جایگزین خوبی هستند (منظورم چیزی شبیه وبینار است).

پر و پا قرص‌ترین مخاطبان من عموماً افرادی بوده و هستند که به شکلی در کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها، همایش‌ها و یا وبینارهای من شرکت داشته‌اند. گویا اینها چیزی را در ذهنشان باقی می‌گذارد که هیچ‌گاه فراموشش نخواهند کرد. حالا نوبت شماست…

برای برندسازی شخصی، کمال‌گرایی را کنار بگذارید

کمال‌گرایی همیشه مانع حرکت و پییشرفت خواهد بود. پیشنهاد میکنم ویدئوی زیر را در این مورد ببینید تا به شما بگویم چرا نیاز دارید تا کمال‌گرایی را کنار بگذارید.

مهارت‌های دیگر را بیاموزید

شما علاوه بر این موارد نیاز دارید تا مهارت‌هایی مانند سخنرانی، آموزش، ارتباطات، شبکه‌سازی و… را نیز در خودتان گسترش دهید. شما برای گسترش برند شخصی‌تان باید مجهز باشید. روز اولی که برای سخنرانی برج میلاد دعوت شدم، قطعاً چنین انتظاری را نداشتم، اما چون از قبل آماده بودم توانستم جزو دو سخنران برتر این کنفرانس بین‌المللی قرار بگیرم.

همین حالا ببینید: سخنرانی آرین سلیمانی در برج میلاد تهران با موضوع برندسازی شخصی

پس سعی کنید حسابی آماده باشید و تا بتوانید از هر فرصتی برای گسترش برند شخصی خودتان بهره ببرید.

درآمدهای میلیاردی مدرسان ایرانی

در انتها اگر مایل بودید ویدئوی آخر این مقاله را در مورد درآمدهای میلیاردی مدسان ایرانی را تماشا کنید و مطمئن باشید که اگر در مسیر درست قرار بگیرید شما هم خواهید توانست.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts

Leave a Comment