باز کردن سر صحبت در برندسازی شخصی!

 In برندسازی شخصی
باز کردن سر صحبت در برندسازی شخصی!Reviewed by آرین سلیمانی on Jun 24Rating: 5.0

عجیب است! مساله‌ای به این سادگی، اما مهمی… باز کردن سر صحبت از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی با افرادی روبرو می‌شوید که توانایی کمی در برقراری ارتباطات اولیه با دیگران دارند به سرعت پی می‌برید همین موضوع باعث شده، دوستان، آشنایان و ارتباطات کاری کمتری داشته باشند. وقتی چنین ضعفی در شما وجود داشته باشد، مشاوران به شما توصیه می‌کنند حتماً روی این موضوع کار کنید و توانایی خودتان را در باز کردن سر صحبت با دیگران افزایش دهید تا قادر باشید ارتباطات بیشتری را شکل دهید.

اهمیت ارتباطات در برندسازی شخصی

یکی از پایه‌های برندسازی شخصی ارتباطات است. دلیلش تا حدودی روشن است، اما می‌خواهم بیشتر برایتان توضیح دهم.

اهمیت ارتباطات در برندسازی شخصی

همانطور که در مقاله‌ی لحظاتی برای برندسازی شخصی با شما در میان گذاشتم، دیگران نقش مهمی در فرایند برندسازی شخصی شما خواهند داشت. وقتی دیگرانی وجود نداشته باشند، برندی شکل نخواهد گرفت که برای دیگران ارزشمند باشد. برند شما قرار است چه کار ویژه‌ای برایتان انجام دهد؟ قرار است اطمینان دیگران را به شما جلب کند، قرار است احساساتی متفاوت و ارزشمند را در دیگران پدید آورد و نهایتاً دیگران را در دسته‌ی مخاطبان شما قرار دهد.

شما در این میان باید چند ویژگی کسب کنید که هرکدام به نوعی در رابطه با ارتباطات شما خواهند بود. بیایید با هم نگاهی به آنها بیاندازیم:

شما باید اعتبار کسب کنید

کسب اعتبار برای برندسازی شخصی به واسطه‌ی تبلیغات گسترده و تصاویر شما بر روی بیلبوردها اتفاق نمی‌افتد! وقتی مردم با نام شما روبرو می‌شوند، برایشان این سوال پیش می‌آید که واقعاً چه کسی هستید؟ چه کارهایی انجام داده‌اید؟ آیا قادرید آنها را خوشحال کنید؟ آیا می‌توانید آنها را یک‌گام به رویاها و آرزوهایشان نزدیک‌تر کنید؟

مثلاً وقتی می‌خواهید تبدیل به یک برند شخصی در حوزه‌ی آشپزی شوید تا از شما برای حضور در رسانه‌ها دعوت کنند، کتابتان را بخرند و در دوره‌های شما شرکت کنند. پس برایتان مهم است که اعتبار خوبی کسب کرده باشید. در رستوران‌های خوبی سرآشپز بوده باشید و در دوره‌های بین‌المللی شرکت کرده باشید. اما اینها هیچکدام شانسی و یک‌شبه به دست نمی‌آیند. بلکه همه اینها از جایی شروع می‌شوند… از یک آشنایی اولیه.

ارتباط اولیه در برندسازی شخصی

بسیاری از اوقات، فرصت‌ها به واسطه‌ی یک آشنایی اولیه پدید می‌آیند. پیشنهاداتی دریافت می‌کنید، فرصت‌های بدست می‌آورید و نهایتاً قادر می‌شوید به پروژه‌های بزرگتری وارد شوید. پس مهم است که در برقراری ارتباطات اولیه مهارت داشته باشید.

پیشنهاد میکنم بخوانید: پایه‌های آداب معاشرت در برندسازی شخصی

شما باید با افراد بیشتری آشنا شوید

یک پایه‌ی برندسازی شخصی، قطعاً جذب مخاطبان، دوستان و فرصت‌های بیشتر و بیشتر است. اکثر ما این فرصت را در اختیار خواهیم داشت تا در برخوردهای ابتدایی، زمینه‌ای را برای فعالیت‌های حرفه‌ای خود پدید آوریم. مثلاً اگر مهندس آی‌تی هستیم، یک آشنایی اولیه خوب با یک کارآفرین می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای ما باشد. نقطه‌ عطفی که تمام ایده‌های جسورانه‌ی ما را تبدیل به واقعیت کند.

حال هرچقدر ارتباطات بیشتری ایجاد کنید، فرصت‌های بیشتری کسب خواهید کرد و اینجاست که اهمیت ایجاد ارتباطات اولیه مشخص می‌شود. اگر قادر باشید ارتباطات اولیه خوبی را شکل دهید، به شکلی سر صحبت را باز کنید و به صورتی مؤثر خودتان را معرفی کنید، قادر خواهید بود به مخاطبان، دوستان، مشتریان، همکاران و شرکای تجاری بیشتری دست پیدا کنید. در این میان اهمیت باز کردن سر صحبت، در خود کلماتی که رد و بدل می‌شوند نیست؛ بلکه در پیوندهایی است که بین شما و دیگران پدید می‌آورد.

شما باید جذابیت بیشتری کسب کنید

دیگران در ابتدا بیش از هرچیز به خودشان اهمیت می‌دهند، نه شما! اگر قادر باشید در برخوردهای اولیه‌ی خود، مخاطب خود را میخکوب کنید، به شکلی مؤثر سر صحبت را باز کنید، احساس اهمیت را به او منتقل کنید و نهایتاً کار را به معرفی دوطرفه بکشانید، در اینجا به یک رابطه‌ی خوب دست پیدا کرده‌اید، تعداد دوستانتان افزایش پیدا کرده و از فردا فرصت‌های بیشتری در اختیار خواهید داشت.

اهمیت و جذابیت برای دیگران در برندسازی شخصی

اهمیت اولین دیدار بر هیچ روانشناسی پوشیده نیست. با ایجاد یک ذهنیت مثبت از خودتان در اولین دیدار، قادر خواهید بود ملاقات‌های تجاری را عالی پیش ببرید. اگر بدانید که چگونه باید سر صحبت را با دیگران باز کنید، در بسیاری از اوقات قادر خواهید بود اعتمادی دوطرفه با مخاطب خود شکل دهید. اما اهمیت این معاشرت کوتاه همین‌جا تمام نمی‌شود. باز کردن سر صحبت با دیگران علاوه بر این که ذهنیت خوبی از شما در ذهن آنها می‌سازد، باعث می شود در آینده از ارتباطی که ساخته اید، سود ببرید. مثلا اگر اندکی سر صحبت را با یک مشتری بالقوه باز کنید، همین صحبت کوتاه می‌تواند به بحث‌های جدی در باب همکاری در کسب و کار بیانجامد.

از کجا شروع کنیم؟

اگر به برندسازی شخصی خود اهمیت می‌دهید (که مطمئنم همینطور است)، توصیه‌هایی برای شما وجود دارد. این توصیه‌ها می‌توانند شما را در برقراری ارتباطات اولیه به خوبی یاری کنند.

اطلاعاتتان را کمی بیشتر کنید

وقتی پا به حوزه‌ی برندسازی شخصی می‌گذارید باید دائما در حال بهبود خودتان باشید، مطالب جدیدی بیاموزید و خلاصه کاری کنید تا همیشه حرفی ارزشمند برای زدن داشته باشید. اطلاعات شما در این مورد می‌توانند کمکی بسیار عالی به شما باشند و قادر خواهند بود ذهن شما را به موضوعات مختلف مشغول کنند. می‌توانید از همین صحبت‌ها برای شروع برقراری ارتباط استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنم بخوانید: انتخاب زمینه برندسازی شخصی (و کسب تخصص)

از ابتدا بنای مخالفت نگذارید

ارتباطات جدید و عدم انتقاددیگران به خودشان اهمیت می‌دهند، پس لطفاً بحث را با انتقاد شروع نکنید! مثلا اینکه بگوئید ”به نظرم این لباسی که به تن کرده‌اید مناسب این هوا نیست!”. شما نباید تصوری بد و زننده در اولین ارتباطات خود ایجاد کنید. پس سعی کنید از موافقت‌ها شروع کنید. از آنچه در شخص مقابل توجه شما را جلب کرده بگوئید و سر صحبت و ارتباط را باز کنید.

برای معرفی خودتان آماده باشید

همین حالا یک کاغذ و خودکار بیاورید. در ۳ جمله خودتان را معرفی کنید. معرفی شما باید شامل توانایی‌های برجسته‌تان، سوابق درخشان و کاری که انجام می‌دهید باشد. مثلا نگوئید «من مهندس آی تی هستم»! این جمله برای ادامه‌ی ارتباطات اصلا خوب نیست و علاوه بر آن صحبتی برای ادامه باقی نخواهد گذاشت. خودتان را به طوری شایسته معرفی کنید. مثلا اینطور:

«من مهندس آی تی در یکی از شرکت‌های داخلی هستم که در اون تخصصی‌ترین خدمات آی تی رو ارائه میدیم. من با تجربیات ۱۲ ساله خودم در این زمینه، مشاور مشتریانی هستم که سازمان‌هایی بالای ۵۰ نفر دارند. راستش را بخواهید من عاشق کاری هستم که انجام می‌دهم»

همانطور که می‌بینید جملات بالا قادرند صحبت‌هایی هدفمند را پدید آورند، بذر همکاری را در دل مخاطب بکارند، شما را به خوبی معرفی کنند و کاری کنند تا صحبت ادامه پیدا کند. پس همین حالا دست به کار شوید، این فرصت را از دست ندهید و خودتان را در سه جمله معرفی کنید.

شروع به صحبت کنید

لازم نیست بدانید دقیقاً قرار است بعد از این جملات چه چیزی بگوئید. شروع به صحبت کنید و اطمینان داشته باشید صحبت‌تان ادامه پیدا خواهد کرد. طرف مقابل شما نیز نظراتی خواهد داشت و زمینه را برای ادامه صحبت آماده میکند. پس نگران نباشید و فقط شروع کنید. بعد از چندبار شروع صحبت، در این حوزه مهارت پیدا خواهید کرد و ناخودآگاه‌تان بر تمام مشکلات غلبه خواهد کرد.

پیشنهاد می‌کنم بخوانید: برندسازی شخصی و بهای جدید شما

دوست دارید یک ویدئوی کوتاه ببینید؟

این ویدئوی کوتاه میتونه به شما کمک زیادی در بازکردن سر صحبت بکنه. پیشنهاد میکنم حتما اون رو تماشا کنید

در انتها توصیه‌ای برای برندسازی شخصی

توصیه می‌کنم وب‌سایت آی بهتر را دنبال کنید. من و همکاران خوبم در آی بهتر در پی ارائه جدیدترین، اثرگذارترین و اصولی‌ترین آموزش‌ها در حوزه‌ی برندسازی شخصی هستیم. می‌توانید برای اطلاع از رویدادها و کارگاه‌های آموزشی ما نیز فرم زیر را تکمیل کنید تا در جریان داغ‌ترین موارد قرار بگیرید.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 11 comments
  • پاسخ

    سایت پرمحتوا و مفیدی دارید.موفق باشید جناب سلیمانی

  • محمد
    پاسخ

    خوبه با همین فرمون برو جلو😅

  • meysambaloch
    پاسخ

    سلیمانی سایتت خوبه ان شا الله تو زندگیت هم موفق باشی

    • آرین سلیمانی
      پاسخ

      ممنونم دوست عزیزم

  • ثمین
    پاسخ

    اقای سلیمانی مطالب شما در مورد برندسازی شخصی بسیار مفید و جنبه آموزشی داره و باعث میشه آدم با خوندن نوشته ی پرمحتوی شما به اعتماد به نفسش کمی با دقتت تر توجه و حتی اعتماد به نفسش رو رو پرورش بده اما باید اینو بدونیم که بعضی از استعدادها در شخصی به مراتب از شخصی دیگر بیشتر است و همین امر باعث شده تقریبا برندسازی به نوعی استعداد شخصی هر فرد باز میگرده

    • آرین سلیمانی
      پاسخ

      با سلام خدمت دوست خوب و عزیزم
      درست میفرمائيد. نکته در برندسازی شخصی این هست که برند شخصی شما باید بر اساس هویت و استعدادها و بلکه نقاط قوت شما تشکیل شود.
      تفاوتی بین برندسازی سازمانی و برندسازی شخصی وجود دارد. وقتی می‌خواهید برای یک سازمان، شرکت یا محصول برندسازی کنید، با یک موجود بی‌جان، بی استعداد و بی شکل سر و کار دارید.
      اما در برندسازی شخصی، شما با انسان (کسی مثل من و شما) سر و کار خواهید داشت. کسانی که استعدادهای مخصوص خود و شخصیت منحصر به فرد خودشان را دارند.

      در این مورد در کانال تلگرام نیز به مرور توضیحاتی رو اضافه خواهم کرد. اگر مایل بودید از طریق منوی سایت می‌توانید در آن عضو شوید.
      ممنون که با ما هستید.

  • 2222
    پاسخ

    با سلام.
    ممنون از اطلاعات خوبتون .و اینکه خیلی واضح و رسا توضیح دادین باتشکررررررررر

  • mehrdad1010
    پاسخ

    ممنون اقای سلیمانی مطالبی ک در سایت میزارید بسیار مفیدن ممنون بخاطر وقتی ک میزارید…

  • alonecaptive
    پاسخ

    ممنون آقای سلیمانی ، مطالبتون مثل بقیه مطالب عالی بودن.

  • پاسخ

    ممنون بابت فعالیت خوبتون واقعا کار آمد بود.

  • Arshia
    پاسخ

    آقاى سليمانى ممنونك ازت مطلبه بسيار مفيدى بود
    خيلى متشكرم

Leave a Comment