انواع برند شخصی

 In برندسازی شخصی
انواع برند شخصیReviewed by آرین سلیمانی on Sep 1Rating: 5.0

در مقالات متعددی به بخش‌هایی از نحوه‌ی برندسازی شخصی اشاره کردم. اینکه به‌ غیر از یک استراتژی بازاریابی، یک برند شخصی، نحوه‌‌ای است که شما خود را به جهان نمایش می‌دهید. یک برندسازی شخصی موفق تصویری ثابت و مثبت از شما ایجاد می‌کند که کمک می‌کند به اهداف شخصی و حرفه‌ای خود دست پیدا کنید.

برندسازی شخصی اصولی

اگر بخواهیم دقیق‌تر تعریف کنیم، برند شخصی شما باید تصویر واقعی کسی که هستید را به نمایش بگذارد. این تصویر هر چیزی از مهارت‌های فعلی شما گرفته تا ارزش‌های شخصیتان را در بر می‌گیرد.

اگر تصویر مناسبی از خود به نمایش گذاشتید، آن دسته از افرادی که هویت شما را با «کسی که هستید» می‌شناسند شما را به ‌عنوان یک رهبر متفکر در درون جامعه‌ی خود خواهند شناخت. به همین دلیل بسیار مهم است که طوری برند شخصی خود را بسازید که واقعاً متناسب با شخصیت و هویت واقعیتان باشد. شاید در یک جمله بتوان به سادگی گفت «در برندسازی شخصی، افراد مختلف، نسخه‌هایی نسبتاً متفاوت دارند»؛ گرچه اصول اصلی همچنان ثابت است.

برند شخصی و انواع آن

برندینگ شخصی به معنی اهمیت دادن به ویژگی‌ها، مهارت‌ها، ارزش‌ها و استفاده از آن‌ها در کاری است که انجام می‌دهید. اما در انتخاب برند شخصی باید ابتدا دید که کدام‌ یک از انواع برندسازی شخصی بیشتر به کار شما می‌آید. اگرچه انواع مختلفی از برندینگ شخصی همانند انواع مردم وجود دارد، اما ۶ نوع برند شخصی از همه بیشتر دیده می‌شود. در این مقاله، من به معرفی چند نوع برند شخصی می‌پردازم که افراد با توجه به مهارت‌ها، ارزش‌ها، صفات و ویژگی‌هایی که دارند، آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

نوع اول برند شخصی: نوع دوستان

نوع دوستان افرادی هستند که تا حد زیادی به دلیل تعهد به کمک به دیگران شهره هستند. همیشه ما افرادی را می‌بینیم که نه‌ تنها خود را وقف فعالیت‌های نوع‌ دوستی می‌کنند بلکه در مورد روابط شخصی خود نیز این‌گونه هستند. شاید یکی از برجسته‌ترین این نوع از برند شخصی مادر ترزا باشد. اما اشتباه نکنید، این نوع از برند شخصی در افراد خیّر خلاصه نمی‌شود.

نوع دوم برند شخصی: افراد حرفه دوست

حرفه‌دوست‌ها آن دسته از افرادی هستند که اولویت آن‌ها در برندسازی شخصی، پیشرفت حرفه‌ای علاوه بر دستاوردهای شخصی دیگر است. بیشتر این افراد برای توسعه‌ی برند شخصی در شبکه‌های مربوط به کسب‌وکار مانند لینکدین فعالیت می‌کنند. حرفه ‌دوست به‌ طور مداوم اطلاعاتی را به اشتراک می‌گذارند که جایگاه و اعتبار او در صنعتش را افزایش می‌دهد. نمونه زیادی از این افراد در شبکه‌های اجتماعی تخصصی، مجامع علمی و صنعتی به چشم می‌خورند.

نوع سوم برند شخصی: افراد نوگرا

برند شخصی نوگرا به یک خرده‌ فرهنگ مشخص افراد ترقی‌خواه اشاره دارد که فردیت را مهم‌تر از هر چیز می‌دانند و می‌پذیرند. نوگرایان عصر مدرن معمولاً با نسل‌های جوان همبستگی و ارتباط دارند که از روندهای جریان اصلی دوری می‌کنند. نوگرا کسی است که دوست دارد ابتدا چیزهایی را امتحان کند و سپس آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارد. نوگرایان می‌توانند جنبه‌های نوع‌دوستی و جاه‌طلبی را اتخاذ کنند. برای آن‌ها، به اشتراک‌گذاری به‌عنوان یک بخش ضروری وجود آن‌ها دیده می‌شود.

نوع چهارم برند شخصی: افراد مرجع

من نام این گروه از برندهای شخصی را افراد مرجع می‌گذارم. حال آنکه شما می‌توانید نام دیگری روی آنها بگذارید. این افراد به دلیل توانایی دور هم جمع ‌کردن افراد به خود می‌بالند. در این نوع برند شخصی، معمولاً این افراد روابط خوبی برقرار می‌کنند و از شبکه‌ی خود برای ایجاد اتحاد و پیوند استفاده می‌کنند. افراد مرجع به‌ طور معمول خلاق هستند و اعتبار و رضایت را از طریق دیگران به دست می‌آورند.

نوع پنجم برند شخصی: افراد منتقد و مخالفت‌کننده

برند منتقد به افرادی اشاره می‌کند که محتوا را به اشتراک می‌گذارند و کنش و واکنش‌هایی را برای مخالفت کردن از طریق بحث ایجاد می‌کنند. می‌شود گفت آنها به صورت کلی تنشان می‌خارد! اما از این موضوع لذت می‌برند. قطعاً وجود این برندهای شخصی در جامعه ضروریست، چرا که منتقدین به صورت مستمر باعث رسیدگی به مشکلات می‌شوند. از این جهت استقبال نسبتاً خوبی از این گروه از برندهای شخصی می‌شود.

نوع ششم برند شخصی: تولیدکننده محتوا

تولیدکننده محتوا فردی مبتکر است و محتوایی ارزشمند تولید می‌کند که دیگران از آن جهت بهبود دانش خود، سرگرمی و یا هرچیز دیگر بهره می‌برند. تولیدکنندگان محتوا کاربران یوتیوب و آپارات هستند که ویدیو می‌سازند، اعضای اینستاگرام هستند که هر روز عکس‌های جدید ارسال می‌کنند، سازندگان ویدیو هستند که داستان‌های تصویری کوتاه می‌سازند و یا مدیران کانال‌های تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی هستند که با محتوای خود رضایت را در مخاطبان خود به‌وجود می‌آورند. تولیدکننده محتوا یک برندینگ شخصی است که به وسیله‌ی آن، شما مدیریت کل فرایند را در دست می‌گیرید و روز به ‌روز محتوای بهتر و ارزشمندتری می‌سازید.

کدام‌ نوع برند شخصی مناسب من است؟

برای پاسخ به این سؤال، باید ارزش‌ها، اهداف، نقاط قوت و نقاط ضعف خود را با دقت ارزیابی کنید. از طریق تجزیه‌ و تحلیل خود و اهدافی که دارید و هم‌چنین منابع بسیار عالی که در دسترس شما قرار دارد، می‌توانید برند شخصی را انتخاب کنید که بیشترین اعتبار را برای شما به ارمغان آورد، مطابق با ذائقه شماست و با هویت واقعی شما بیشترین تناسب را دارد.

مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که شما نمی‌توانید یک برند شخصی موفق جعلی بسازید. مردم همیشه دوست دارند با کسانی ارتباط برقرار کنند از ارزش‌های واقعی خود صحبت می‌کنند و با آن‌ ارزش‌ها زندگی می‌کنند. خود حقیقی شما مهم‌ترین چیزی است که باید در طی فرایند برندسازی شخصی و توسعه آن به دیگران نشان دهید. این اصل را هیچ‌گاه فراموش نکنید.

هر نوع برندینگ شخصی نمایانگر انگیزه‌ای است که از طریق آن افراد اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند و تعیین می‌کنند چگونه در صنعت خود دیده شوند و یک برند بسیار موفق بسازند و آن را توسعه دهند.

بنابراین، اگر به فکر ساخت  برندی برای خود هستید، از همین امروز شروع به تحلیل و انتخاب برندی کنید که با ویژگی‌ها و خواسته‌های شما بیشتر سازگار است و به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 2 comments
  • alireza
    پاسخ

    خیلی جالب بود ممنون بابت راهنماییتون

  • Newsha
    پاسخ

    توضیحات خیلی خوب و کامل بود .ممنون

Leave a Comment