ارزش مشتری برای نبوغ کسب وکار

 In نوشته‌های عمومی

مدیر فروشگاه درحال قدم‌زدن در فروشگاه خود است. فروشگاهی دو طبقه در زمینه فروش پوشاک با زیربنایی هزارمتری، در مرکز شهر. همه‌چیز به نظر منظم پیش می‌رود تا اینکه صحبت بلند یک فروشنده به گوش او می‌رسد. مشتری با ناراحتی فروشگاه را ترک می‌کند و مشخص است دیگر پایش را در این فروشگاه نخواهد گذاشت.

مدیر که خود را هنوز نشان نداده، صدای صحبت‌های این فروشنده با یکی دیگر از همکاران را می‌شنود: (( یک مشتری ۱۹ هزار تومانی نباید اعصاب ما را خورد کند. هر مشتری دیگری هم بود با او همین رفتار را می‌کردم!)). خودتان را جای مدیر این فروشگاه در نظر بگیرید. چه عکس‌العملی نشان می‌دادید و من و شما چه درسی از رفتار این مدیر خواهیم گرفت؟ با ادامه مطلب همراه باشید.

مشتری ارزشمند است

“من از آنجا رفتم، ولی نتوانستم آن جمله را از ذهنم بیرون کنم. فکر کردم این مساله کوچکی نیست که فروشندگان ما افراد را به عنوان یک مشتری ۱۹ هزارتومانی در نظر بگیرند. همان لحظه تصمیم گرفتم که این طرز فکر را عوض کنم. وقتی به اتاقم برگشتم، مدیر یکی از بخش‌ها را صدا زدم و از او خواستم تا محاسبه کند که یک مشتری عادی به طور متوسط چقدر در سال از فروشگاه ما خرید می‌کند.”

visitor-customersعکس العملی هوشمندانه از یک مدیریت صحیح. او می‌توانست سر فروشنده خود داد بزند، او را اخراج کند و یا از حقوقش کم کند. اما مدیر این فروشگاه قدم به اعماق ذهن فروشندگان خود گذاشت و راهی دورتر اما ارزشمندتر را برگزید. او می‌خواست با تحقیقی از فاکتورهای مشتریان خود، به فروشندگان خود نشان دهد که یک مشتری بیش از ۱۹ هزارتومان می‌ارزد.

رقمی که به‌دست آمده بود اعجاب آورد بود. یک مشتری در طول سال به صورت میانگین ۱۶۲ هزارتومان از این فروشگاه خرید می‌کرد. حالا او با دست پر نزد فروشندگان خود می‌رفت و برای از بین بردن این دیدگاه اشتباه کاملاً مصمم بود.

“کار بعدی من ترتیب‌دادن جلسه‌ای برای تمام فروشندگان بود. در این جلسه به آنها نشان دادم که ارزش واقعی یک مشتری چقدر است. وقتی همگی متوجه شدند که مشتری را نباید با توجه به یکی دو خرید او ارزش‌گذاری کرد، ارائه خدمات ما به مشتریان به طرز چشم‌گیری بهتر شد”

چطور قدر یک مشتری را بدانیم؟

مشتری خوشحال-مدرسه موفقیت

سود واقعی در تداوم کار است. شما اغلب سود چندانی از فروش اول خود به هر مشتری نخواهید کرد. اما باید به ارزش بالقوه‌ی مشتری نگاه کنید. پس نگاهتان به اولین کیسه خرید مشتری نباشد، بلکه به خریدهایی که قرار است از شما داشته باشد بیاندیشید.


ارزش‌دادن به مشتریان، عاملی است که آنها را به مشتری‌های پروپاقرص و دائمی تبدیل میکند. بی‌اعتنایی به آنان باعث می‌شود که از فروشگاه دیگری سر درآورند. واقعاً ارزش یک مشتری برای شما چقدر است؟ برای مشتری‌مداری آماده‌اید؟ پس از اولین برخورد با مشتریانتان شروع کنید. با من و آی‌بهتر همراه باشید.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts

Leave a Comment