آداب معاشرت در برندسازی شخصی

 In برندسازی شخصی

ما تا حدودی می‌دانیم باید چطور رفتار کنیم. مثلاً می‌دانیم وقتی یک فرد سرشناس با صمیمیت وارد جمع ما می‌شود، بهتر است به احترام او بلند شویم. و یا می‌دانیم که در یک جلسه تجاری، اگر از ما با غذا پذیرایی شد، نباید دو لپی غذا را در دهان بجویم و پشتش یک لیوان آب را از ابتدا تا انتها بنوشیم.

بعضی از ما بیشتر می‌دانیم. مثلاً اینکه به نسبت دوری و یا نزدیکی شخص از لحاظ آشنایی، لازم است فاصله‌ای را در صحبت با او درنظر بگیریم. دستان شخص را زیاد در دستان خود نگه نداریم و احیاناً وقتی دستمان خیس است، با ساعد و یا دست مخالف دست ندهیم.

آداب معاشرت و برندسازی شخصی

در برندسازی شخصی، آداب معاشرت، همه‌چیز نیست، اما ارزش بسیار بالایی دارد. به این معنا که آداب معاشرت به تنهایی نمی‌تواند شما را تبدیل به یک برند شخصی کند. اما برای اینکه مسیر برندسازی خودتان را درست طی کنید، لازم است تا بر روی مهارت‌های خود در آداب معاشرت تسلط پیدا کنید.

اینکه عدم رعایت آداب معاشرت و پرستیژ شخصیتی چرا می‌تواند بر روی برند شخصی شما نتیجه منفی بگذارد موضوعی است که من در مقاله‌ی «پایه‌های آداب معاشرت در برندسازی شخصی» به آن پرداخته‌ام. اما در اینجا می‌خواهم به شما توصیه کنم که در چه حوزه‌ها و لحظاتی از زندگی خود لازم است تا به آداب معاشرت خود بیشتر دقت کنید.

به عنوان یک برند شخصی…

در هنگام غذا خوردن

باید مراقب غذا خوردنتان باشید. در مقاله‌ی «پایه‌های آداب معاشرت در برندسازی شخصی» اشاره کرده‌ام، برخی افراد از دیدن زشت غذا خوردن شما منزجر می‌شوند و این می‌تواند به پرستیژ و نهایتاً برند شخصی شما آسب برساند. اگر قرار است برای مثال با میهمانانی بین‌المللی در رستورانی خاص دعوت به صرف غذا شوید، حتماً قبل از آن در مورد آداب غذا خوردن در چنین فضایی تحقیق کنید. اینکه دقیقاً چگونه قاشق و چنگال خود را درست نگه دارید و به چه ترتیبی پیش‌غذا و غذایتان را سفارش دهید.

در لباس پوشیدن

لباس پوشیدن مهم است، چرا که تداعی کننده‌ی معانی بخصوصی برای مخاطبین شماست. نمی‌گویم حتماً کت و شلوار و لباس رسمی به‌تن کنید. بلکه باید بین پوشش و هویت برند شما تناسبی و هماهنگی لذت‌بخشی وجود داشته باشد. هیچ توصیه‌ای به شما نمی‌تواند بهتر از این کنم که لطفاً لباستان با حرف‌ها و ویژگی‌های روحی و پیامی که می‌خواهید برسانید هماهنگ باشد.

فردی را می‌شناسم که به عنوان یک برند شخصی به مخاطبان خود توصیه می‌کرد ”آلودگی تولید نکنید”. او در این عبارت حرفی بیشتر از این میزد که بخواهد بگوید آشغال نریزید. بلکه صحبت از آلودگی‌های صمعی و بصری نیز میکرد. اینکه در تاکسی با تلفن همراه خود بلند بلند صخبت نکنید و اینکه با پوشیدن لباس رنگارنگ در مراسم ختم دیگران، شلوغی در ذهن عزیزانشان ایجاد نکنید.

در زمان‌بندی و تعهدات

گاهی اوقات دیر رفتن به قرارها، طرف مقابل شما را به شدت ناراحت و عصبانی می‌کند. این‌روزها همه گرفتارند و اتفاقاً بهانه‌های مشترکی با شما دارند. اما کسی که در زمانبندی صحیحی به قراری که با شما داشته متعهد مانده، فکر همه‌چیز را کرده و برایش اهمیت دارد که شما هم به تعهدات خود اهمیت بدهید. همیشه یا قول ندهید، یا اگر می‌دهید سر قولتان بمانید.

در سخنرانی

به عنوان فردی که مدتی است به برند شخصی خود اهمیت می‌دهد احتمالاً به یک سخنرانی و یا صحبت در میهمانی دعوت خواهید شد. شاید هم در میان جمع از شما سوالی شود و بالاخره مجبور باشید صحبت کنید. پس مراقب صحبت‌هایتان باشید. به برند شخصی خودتان وفادار بمانید و حرف‌هایی نزنید که هویت شما را نابود کنند.

علاوه بر این توانایی سخنرانی خود را گسترش دهید. اعتماد به نفس بالا و واقعی بودن روبروی دیگران، بر جذابیت و قدرت برند شما می‌افزاید. توصیه می‌کنم توانایی سخنرانی خود را با مطالعه‌ی مجموعه مطالبی که در اختیار شما قرار داده‌ام ارتقا دهید: توانایی سخنرانی برای برندسازی شخصی

در جلسات

باز هم توصیه‌های کلیشه‌ای نمی‌کنم و نمی‌گویم در جلسات خود موقّر باشد! بلکه آنچیزی را بروز دهید و آنطوری باشید که متناسب با برند شخصی شماست. همیشه از کلیشه‌ای بودن دوری کنید. اما موارد کلی را نیز رعایت کنید. مثلاً به موارد اخلاقی پایبند بمانید، کسی را تمسخر نکنید و از کوره در نروید.

در مصاصبه‌ها

اگر مجله‌ای هرچند کوچک در حال مصاحبه با شماست، پس اطمینان داشته باشید صحبت‌ها شما تا ابد باقی می‌ماند. پرسیژ خود را حفظ کنید و به هویت خود وفادار باقی بمانید. از دیگران بدگوئی نکنید، تخصصی صحبت کنید و باور و اعتقاد به خودتان را در مخاطبان پدید آورید.

دریافت و پرداخت وجه

خودتان را حریص نشان ندهید! اگر به کنفرانس‌های گوناگونی دعوت می‌شوید، اگر جلسات مشاوره زیادی را به عهده دارید و خلاصه قرار است مبالغی را از مخاطبان و یا مشتریان خود دعوت کنید، فرایند و ساختاری را برای این کار طراحی کنید که شخصاً مجبور نشوید طلب وجه کنید. دیگران با این موضوع ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنند.

و البته موارد دیگر…

بیش از این وارد جزئیات نمی‌شوم و همه‌چیز را به دست خودتان می‌سپارم. هدف از این مطلب ایجاذ ذهنیتی قوی در مورد برند خودتان و نگهداری از آن به بهترین وجه بود و حالا شمائید که مسئولیت برند شخصی خودتان را به عهده دارید.

از کجا شروع کنیم؟

برای شما بسیار عالی خواهد بود که به عنوان یک برند شخصی، در مواردی که ذکر کردم، کاملاً مراقب رفتار خودتان باشید. خصوصاً در برخورد با افرادی که تازه آنها را ملاقات می‌کنید، موقعیت‌های جدید و کسانی که آنچنان با شما صمیمی نیستند. شاید بتوانید جلوی دوستان صمیمی و اعضای خانواده خود کمی راحت‌تر باشید.

اما به یاد داشته باشید وقتی قرار است شما یک برخورد حرفه‌ای داشته باشید، لازم است تا اصول آداب معاشرت برای شما تبدیل به یک عادت شوند. در این صورت، این رفتارهای صحیح شما به منزل و جمع دوستانتان نیز سرایت خواهد کرد و ناخودآگاه در جمع‌های صمیمی نیز از سطح آداب معاشرت بالایی برخوردار خواهید بود.

ما نیز با کارگاه‌های آموزشی در بهبود این موارد کنار شما هستیم. همینطور می‌توانید با عضویت در کانال تلگرام برندسازی شخصی (اینجا کلیک کنید)، با مطالب کوتاه ما در مورد آداب معاشرت همراه باشید.

همین حالا با دوستانتان به اشتراک بذارید
Recent Posts
Showing 2 comments
  • pedri99
    پاسخ

    مطالبتون خوبه

  • hassan
    پاسخ

    مطلب بسیار ارزنده ای بود به نظر من پر و بال دادن بیهوده به موارد بالا نمیتونه باعث موفقیت بشه

Leave a Comment